C_KVKRVS Krizové řízení ve veřejné správě

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2003
Rozsah
16 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (přednášející)
Garance
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Barbara Szláviková
Rozvrh
So 1. 3. 15:45–19:00 P103, So 15. 3. 15:45–19:00 P103, Ne 30. 3. 15:45–19:00 P103, So 26. 4. 15:45–19:00 P103
Předpoklady
Důležité pro tento předmět je prostudování "balíku" zákonů, které se týkají problematiky krizového řízení a obrany státu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úloha a místo krizového řízení v systému bezpečnosti ČR. Legislativní rámec krizového řízení. Integrovaný záchranný systém a jeho složky. Struktura krizových stavů. Orgány krizového řízení a jejich úkoly, včetně ČNB. Dokumentace krizového plánování. Krizové štáby a bezpečnostní rady. Řízení mimořádných událostí a krizových situací na úrovni kraj a obec. Funkce civilní ochrany. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2006 a výhled do roku 2015. Ekonomika a obrana, financování krizového managementu. Správa státních hmotných rezerv. Hospodářská opatření pro krizové stavy. Zkušenosti z krizového řízení včetně likvidace následků mimořádných událostí. Krizové řízení v ČR a NATO.
Osnova
  • 1. Bezpečnostní zájmy České republiky. Bezpečnostní rada státu a její stálé pracovní orgány jako prvky bezpečnostního systému. Ostatní prostředky naplňování bezpečnostní politiky České republiky. Úloha a místo krizového řízení při naplňování bezpečnostní politiky České republiky. 2. Legislativní rámec krizového řízení. Zakotvení krizového řízení v ústavě, ústavním zákoně a tzv. krizových zákonech. Zákon o integrovaném záchranném systému. Krizový zákon. Zákon o hospodářských opatřeních pro krizové stavy. Nařízení vlády, vyhlášky a věstníky vlády. 3. Rozbor krizového zákona. Základní pojmy a struktura krizových stavů. Orgány krizového řízení a jejich úkoly. Úkoly profilových ministerstev a České národní banky. 4. Dokumentace krizového plánování. Struktura krizových plánů. Typové plány. Seznam krizových opatření. 5. Ústřední krizový štáb, krizové štáby resortů a správních úřadů. Bezpečnostní rada kraje a obce určené. Krizové štáby krajů a obcí. Organizační vztahy činnosti krizového štábu. Požadavky na materielní zabezpečení činnosti krizových štábů. 6. Řízení mimořádných událostí a krizových situací na úrovni kraje a obce. Postavení a úkoly krajů a obcí při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací. Úkoly krajů a obcí při zajišťování připravenosti kraje a obce na řešení krizových situací. 7. Funkce civilní ochrany. Současný stav. Úloha a místo IZS a HZS ČR v systému ochrany obyvatelstva. Materiál civilní ochrany. Mezinárodní spolupráce. 8. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2006 a výhled do roku 2015. Úkoly občanů a veřejné správy v rámci koncepce ochrany obyvatelstva. Zvyšování úrovně připravenosti pracovníků veřejné správy v oblasti ochrany obyvatelstva. Zásady financování ochrany obyvatelstva. 9. Ekonomika a obrana. Kapitolní, druhové a funkční třídění rozpočtové skladby. Rozbor skupiny č. 5 : Bezpečnost státu a právní ochrana. Rozsah základních funkcí státu za krizových situací z pohledu ekonomického zabezpečení základních funkcí státu. 10. Financování krizového managementu dle zákona o IZS a krizového zákona. Způsob použití účelové rezervy finančních prostředků kapitoly Všeobecná pokladní správa na řešení krizových situací, jejich předcházení a odstraňování jejich následků. Státní pomoc při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou. Náhrady výdajů při zapojování do mezinárodních záchranných operací, humanitární pomoc ( 4 hodiny ) 11. Ekonomické zabezpečení krizových situací. Správa státních hmotných rezerv. Hospodářská opatření pro krizové stavy. Úkoly krajů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a určených obcí v systému hospodářských opatření pro krizové stavy. 12. Zkušenosti z krizového řízení a likvidace následků mimořádných událostí. Stav do přijetí krizových zákonů včetně způsobu vypořádání finančních náhrad. Rozbor typických mimořádných událostí z povodně 1997 ; krizových situací - Hřensko 2002, povodně 2002. 13. Krizové řízení v ČR a NATO. Sladění s legislativou NATO a ZEU. Nové prvky v systému krizového řízení. Prováděná mezinárodní cvičení orgánů krizového řízení NATO jak s vojenskou tak nevojenskou tématikou. Cvičení orgánů krizového řízení k řešení nevojenských krizových situací. Mezinárodní smlouvy o vzájemné pomoci při katastrofách nebo velkých haváriích.
Literatura
  • Další zákl. literatura viz níže Informace učitele
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
  • REKTOŘÍK, Jaroslav a Jan ŠELEŠOVSKÝ. Jak řídit kraj, město a obec. IV. díl. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 135 s. Ruzkověť pro zastupitele územních celků. ISBN 80-210-2957-9. info
Metody hodnocení
Celoživotní vzdělávání. Zakončeno odevzdáním seminární práce, jejím přednesení a diskusí nad tématem.
Informace učitele
Pro studium a řádné zakončení předmětu je důležité, mimo doporučené literatury, nastudovat veškerou dostupnou legislativu, která se týká problematiky krizového řízení a obrany státu a také se opět seznámit se zněním Ústavy ČR. Základní literatura: Bezpečnostní strategie České republiky Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů Zákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou a o změně zákona č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, ( zákon o státní pomoci při obnově území ) Doporučená literatura: Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky Ústavní zákon č. 300/2000 Sb., kterým se mění Ústava Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) Státní rozpočet na příslušný kalendářní rok Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů Nařízení vlády k provedení § 27 odst.8 a § 28 odst.5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) Nařízení vlády č. 463/2000 Sb., o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a přijímání humanitární pomoci a náhrad výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva Sdělení ministerstva zahraničních věcí č. 139/2000 Sb.MS, o sjednání Smlouvy mezi Českou republikou a Rakouskou republikou o vzájemné pomoci při katastrofách nebo velkých haváriích Sdělení ministerstva zahraničních věcí č. 7/2001 Sb.MS, o sjednání Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o spolupráci a vzájemné pomoci při mimořádných událostech Sdělení ministerstva zahraničních věcí č. 31/2001 Sb.MS, o sjednání Smlouvy mezi Českou republikou a Maďarskou republikou o spolupráci a vzájemné pomoci při katastrofách a závažných haváriích Věstník vlády pro orgány krajů, okresní úřady a orgány obcí, částka 9 ze dne 13. prosince 2001 Antušák E.: Strategie a ekonomika v bezpečnostním systému České republiky, AVIS, Praha Sborníky odborných konferencí Současnost a budoucnost krizového managementu z let 1998 až 2002, T-SOFT,s.r.o. Praha
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: do 30.11.2003
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005.