C_KVMAVS Marketing in Public Sector

Faculty of Economics and Administration
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Lenka Jílková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Marketing in Public Sector (DSMK) The course puts emphasis on comprehending the specifics of public sector marketing, or non-profit sector marketing. Besides an analysis of the individual steps of marketing that are recommended for work in the public or non-profit sector, attention is paid to state-of-the-art "marketing management" as it is viewed by the Fribourg school of management for non-profit organisations, subject of study at our partner university in Switzerland. Students will also be given a brief description of theory and practice of communication, PR, advertising, public affairs, fund-raising (i.e. raising funds for non-profit organisations) and the new public management dealing with current trends of efficient public sector management. The concept of the whole course is directed toward teaching students to use marketing thinking and marketing procedures in all domains of public sector. Examination requirements: mastering of the course s matter. Examination: written.
Syllabus (in Czech)
  • Tématický plán přednášek: 1Základy marketingu, historie marketingu, obsah marketingu, orientace marketingu. Oprávněnost marketingu ve veřejném sektoru. Marketing veřejných služeb. Specifika marketingu veřejného (neziskového) sektoru. Zadání projektu marketingové studie. 2Marketingový mix v ziskovém marketingu – produkt, price, place, promotion a jejich charakteristika. Rozšíření marketingového mixu ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, pohled různých teoretických škol. Marketingový postup pro neziskové organizace a jeho jednotlivé kroky. 3Tržní segmentace. SWOT analýza a marketingový výzkum. 4Marketing nehmotného produktu. Vlastnosti služeb. Životní cyklus produktu. Strategie produktu služby, matice šíře sortimentu. Význam značky. 5Marketingové strategické plánování. Jednotlivé marketingové strategie. Bonstonský diagram, Ansoffova matice, ABC model. Positioning a Repositioning. 6Komunikace v marketingu – interní, externí a interaktivní marketing. Informační šumy a marketing. Veřejnost a veřejné mínění. Veřejné mínění a komunikace jako východisko úspěšných PR. Prostředky práce s veřejností. Zvláštní prostředky komunikace. Lobbing. 7Public Relation a jejich okolí. Hlavní cíle v práci s veřejností. Postavení organizace na veřejnosti. Public Relations a reklama. Perspektivy Public Relations ve veřejném sektoru. Public affairs – nová reklamní strategie. Zavedení systematické práce s veřejností. Kampaně v Public Relations – analýza, tvorba projektu, realizace kampaní, plán komunikace a komunikačních prostředků. + Půlsemestrální písemný test. 8Marketingová komunikace: Krizová komunikace- Přednáška externisty: RNDr. Daniela Kolejková, CSc. – tisková mluvčí České zemědělské a potravinářské inspekce 9Nástroj marketingové komunikace - Reklama: Druhy reklamy. Stadia tvorby reklamní kampaně. Kreativní strategie. Mediální plánování. Psychologie reklamy. 10Nástroje marketingové komunikace - Sponzorství: Sponzorství versus dárcovství. Trendy ve sponzorství. Plánování sponzorství. Typy sponzorství. 11Fundraising: definice, podstata fundraisingu, fundraisingové portfolio, medoty fundraisingu. Firemní a individuální dárcovství, práce s dárci. Společenská zodpovědnost firem a sociální marketing. Zdroje Evropské unie – Strukturální fondy. 12Strategické plánování – jeho podstata, přínosy, obavy a omezení. Příprava procesu. Možné analýzy. Tvorba strategie. Naplňování strategie. New Public Management – alternativní řízení institucí veřejného sektoru. Teoretické zdroje NPM. Trendy, prostředky a cíle New Public Managementu. 13Marketing a internet. Závěrečný písemný test. Tutoriály jsou rozvrhově organizovány do dvou dvouhodinových bloků. V prvním bloku je studentům představena struktura kurzu, požadavky na absolvování a způsob vzájemné komunikace během semestru. Je představen modelový POT-projekt marketingové studie, s vysvětlením správného postupu a podrobně je rozebrán soubor povinné a doporučené literatury, včetně elektronických zdrojů. Druhý tutoriál má konzultační charakter a je zaměřen na řešení konkrétních problémů v POTech jednotlivých studentů. Harmonogram pro distanční formu studia: 1.týden 1. tutoriál – základní informace 2.týden samostudium (kapitola 1) 3.týden samostudium (kapitola 2) 4.týden samostudium (kapitola 3) 5.týden samostudium (kapitola 4) + autokorekční test 6.týden samostudium (kapitola 5) 7.týden samostudium (kapitola 6) 8.týden 2. tutoriál - práce na POTu, procvičení probírané látky 9.týden samostudium (kapitola 7) + autokorekční test 10.týden samostudium (kapitola 8) 11.týden samostudium (kapitola 9) 12.týden samostudium (kapitola 10) 13.týden odevzdání POTu, procvičení probírané látky + autokorekční test
Literature
  • Hannagan, Tim, J. Marketing pro neziskový sektor.Management Press, Praha 1996. ISBN 80-85943-07-7
  • Janečková, L. - Vaštíková, M. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada 2000, ISBN 80-7169-995-0
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je absolvování tří autokorekčních testů s minimální úspěšností 40%. Student má během semestru třikrát možnost vstoupit přes studium on-line do souboru otázek pokrývajících celé učivo kurzu, přičemž vždy odpovídá na 10 náhodně vybraných otázek. Studenti vypracovávají semestrální POT. Ten představuje vypracování projektu marketingové studie. Vodítkem je studentovi osnova obsažená v DSO. Hodnocení je v rozmezí A-F. Zkouška: Závěrečná písemná zkouška probíhá formou testování pomocí aplikace studia on-line. Závěrečná ústní zkouška probíhá formou obhajoby POTu. Výsledná známka je pak součtem obou částí zkoušky. Hodnocení je v rozmezí A-F. POT představuje 50% váhy celkové známky a závěrečná písemná zkouška taktéž 50%. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: do 15.12. 2006
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 4 hodiny.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2008/C_KVMAVS