KFMAPJ Marketing in Insurance

Faculty of Economics and Administration
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Ing. František Řezáč, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Ing. Viktória Čejková, Ph.D.
Department of Finance – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Iva Havlíčková
Timetable
Sat 3. 3. 12:50–15:20 S305, Sat 24. 3. 9:20–11:50 S305, Sat 14. 4. 12:50–15:20 S305, Fri 11. 5. 15:30–17:55 S306
Prerequisites (in Czech)
KFPEII Insurance Economics II
Marketing v pojišťovnictví navazuje na předměty Pojišťovnictví a Pojistná ekonomika.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem výuky je rozšířit znalosti studentů o poznatky marketingového způsobu řízení komerčních pojišťoven, marketingové komunikace s klientem a řízení vztahů se zákazníky. S využitím nástrojů marketingového mixu i s použitím příkladů z pojistné praxe komerčních pojišťoven působících na pojistném trhu České republiky bude poukázáno na význam a úlohu jednotlivých nástrojů marketingového mixu v procesu marketingového řízení. Studenti mohou získat dovednost orientovat se v nabídce pojistných produktů z pohledu marketingového způsobu řízení a uplatňování nástrojů marketingového mixu.
Syllabus (in Czech)
  • Tématický plán přednášek: 1. Úvod do teorie marketingu, základní principy marketingu, koncepce řízení včetně marketingového způsobu řízení. Marketing služeb v rámci finančního a pojistného trhu. 2. Marketingový proces v komerční pojišťovně, plánovací etapa, realizační etapa a kontrolní etapa. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí pojišťovny. Poslání a cíle komerční pojišťovny. 3. Marketingový výzkum a marketingový informační systém komerční pojišťovny. Nákupní chování klientů, fyzických a právnických osob na pojistném trhu. Segmentace pojistného trhu, pokrytí trhu a tržní pozice. 4. Techniky marketingového výzkumu v pojišťovnictví. Dotazování, pozorování a experiment. On-line marketingový výzkum. 5. Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt jako součást marketingového mixu. Produktové strategie. 6. Tvorba ceny pojistného a její vliv na pojistný zájem klientů komerčních pojišťoven. Alternativní distribuční cesty v prodeji pojistných produktů. Podpora prodeje. Cenové a distribuční strategie. 7. Propagace a reklama jako součást marketingového mixu v pojišťovnictví. Vztahy s veřejností (PR). 8. Úloha lidí v marketingovém způsobu komunikace s klienty komerčních pojišťoven. Požadavky na odbornou způsobilost zprostředkovatelů pojištění. 9. Materiální prostředí a prezentace komerčních pojišťoven před potenciálními klienty. Procesy a interní procedury komerčních pojišťoven související s péčí o klienty. 10. Marketingová a mezinárodní komunikace v pojišťovnictví. 11. Řízení vztahů se zákazníky v komerční pojišťovně. Fáze vztahu a strategie vztahu. 12. Aktuální otázky rozvoje marketingového řízení na pojistném trhu ČR. 13. Zkušenosti z uplatňování marketingových nástrojů při nabídce pojistných produktů v pojistné praxi – prezentace činnosti pojišťovacího makléře. Tematický plán seminářů: 1. Seznámení s obsahem seminářů, tématy seminárních prací a požadavky na zpracování a prezentaci seminárních prací. Sestavení týmů a zadaní seminárních prací. 2. Stanovení marketingových cílů a formulování marketingových strategií v pojišťovnictví. 3. Kriteria pro segmentaci nabídky pojistných produktů. 4. Kontrolní test č.1. 5. Specifikace marketingového mixu ve službách, s důrazem na pojistný trh. Přehlednost a srozumitelnost produktové nabídky komerčních pojišťoven na pojistném trhu ČR. 6. Úloha ceny pojistné služby – pojistného na rozhodování klientů při sjednání pojistné smlouvy. Úloha a význam jednotlivých distribučních kanálů na úspěšnost a podíl jednotlivých komerčních pojišťoven na pojistném trhu ČR. 7. Způsoby reklamy a propagace komerčních pojišťoven na pojistném trhu. 8. Kontrolní test č.2. 9. Požadavky na odbornou způsobilost pojišťovacích zprostředkovatelů komerčních pojišťoven v marketingovém řízení. 10. Analýza způsobů prezentace komerčních pojišťoven před veřejností. Aktuálnost internetových stránek komerčních pojišťoven při komunikaci s klienty. 11. Zkušenosti komerčních pojišťoven z uplatňování řízení vztahů se zákazníky. 12. Kontrolní test č.3. 13. Aktuální otázky rozvoje a tendence vývoje marketingu v pojišťovnictví.
Literature
  • KOTLER, Philip and Gary ARMSTRONG. Marketing. Translated by Hana Machková. Praha: Grada, 2004, 855 s. ISBN 8024705133. info
  • KOTLER, Philip. Marketing, management : analýza, plánování, využití a kontrola. Edited by Stanislav Jurnečka, Translated by Václav Dolanský. 9. přepracované vyd. Praha: Grada, 1998, 710 s. ISBN 8071696005. info
  • ZUZAŇÁK, Aleš. Marketing v pojišťovnictví. Praha: Linde, 1998, 79 s. ISBN 8072011375. info
  • PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 8024702541. info
  • STORBACKA, Kaj and Jarmo LEHTINEN. Řízení vztahů se zákazníky : (customer relationship management). 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 167 s. ISBN 807169813X. info
Assessment methods (in Czech)
Kurz je ukončen kolokviem. Podmínkou účasti na kolokviu je účast na tutoriálech, zpracování zadané písemné práce - POT a úspěšné absolvování obou dvou písemných průběžných testů. Konečná známka je tvořena: Kolokvium (60%) + Písemná práce - POT (20%) + Průběžné testy (20%).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2007/KFMAPJ