KHETPO_T Etika podnikání

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
Ing. Boris Janča (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh
Ne 24. 2. 8:30–11:50 T1, So 15. 3. 8:30–11:50 T1, So 5. 4. 8:30–11:50 T1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
  • Management (program ESF, B-EKM, směr Management_T - výuka v Telči)
Cíle předmětu
Obsah předmětu je tvořen třemi tematickými celky, z nichž první, tj. ontologický základ environmentální a podnikatelské etiky i obecná charakteristika etiky tradiční a aplikované je volným navázáním na výuku základů filosofie v prvním ročníku studia. Další dva tematické celky jsou tvořeny filosofickou analýzou práce a podnikatelskou etikou. Lidská práce, která úzce souvisí s lidskou přirozeností a útočnou adaptivní strategií člověka jako druhu, je tu posuzována z hlediska svého biologického, technologického i kulturně antropologického obsahu. Podnikatelská etika je nejprve charakterizována v obecné podobě, tj. specifikou svého předmětu, funkcí a role v podnikové strategii. V poslední části je věnována pozornost podnikatelské etice v užším smyslu, tj. etice v podnikové praxi. Je zde posuzována společenská zakotvenost podniku, jeho sociální, morální a ekologická odpovědnost. Pozornost se věnuje etice v práci manažerů, etice marketingu a reklamy. Ve všech těchto částech se obecně srozumitelným způsobem ukazuje, čím se liší tradiční etika od nově vznikajících etik aplikovaných a čím jsou aplikované etiky ve svém působení na člověka, přírodu i společnost limitovány.

Hlavní cíle kurzu jsou:
-
Osnova
  • Tematický plán přednášek
  • 1. Koncept konfliktu kultury s přírodou jako nové paradigma
  • filosofie, axiologie, etiky i přírodních a společenských věd. Místo a role kultury v přírodě, vztah přirozené a kulturní evoluce. Koncept pozemské přírody a ekologicky ohrožené kultury.
  • 2. Problém naturalizace kultury jako systému s vnitřní informací, problém přijetí biofilní sociokulturní informace kulturním systémem. Naturalizace techniky a materiální kultury, naturalizace vědy, výchovy a vzdělání.
  • 3. Problém člověka, jedinečnost lidské fylogeneze. Zvláštnosti lidské ontogeneze, přírodní a kulturní faktory utváření lidské osobnosti. Hlavní sociokulturní regulativy: technika, věda, morálka, právo, politika.
  • 4. Vymezení pojmů morálka a etika, předmět a společenské funkce etiky. Rozdíl mezi morálkou a právem. Etika tradiční a etika aplikovaná. Přednosti a meze morální regulace.
  • 5. Environmentální etika, její předmět a společenská role. Antropocentrické a biocentrické koncepce ekoetiky. Etika Země A. Leopolda, hlubinná ekologie A. Naesse. Evoluční ontologie jako východisko nové axiologie, etiky a politiky.
  • 6. Lidská práce jako způsob útočné adaptivní strategie člověka. Proměny technologického a společenského obsahu práce. Práce v kontextu biotické linie technického vývoje. Práce v kontextu abiotické linie technického vývoje: instrumentalizace, mechanizace, automatizace.
  • 7. Práce a lidská přirozenost, biologický, etický a osobnostně kultivační rozměr práce. Problém nedobrovolné ztráty práce, problém lidské seberealizace v technotronní spotřební společnosti.
  • 8. Podnikatelská etika, předmět, definice, vznik, vývoj, struktura, možnosti a funkce. Problém integrace etiky do oblasti podnikání.
  • 9. Sociální, morální a ekologická odpovědnost podnikání, problém účinnosti etiky v podnikání. Etická dimenze výroby a spotřeby.
  • 10. Podnikatelská etika v podnikové praxi, kompetence a omezení.
  • 11. Etika v zaměstnaneckých vztazích, problém diskriminace, problém propouštění z práce, problém pracovní komunikace.
  • 12. Etika v práci manažerů. Manažer jako vůdčí hráč podnikové strategie. Postoje manažerů k etice, manažerské etické styly: integrativní, úslužný, dominantní, vyhýbavý, kompromisní. Etické prohřešky manažerů.
  • 13. Etické programy organizace, etické kodexy.
Literatura
  • ŠMAJS, Josef. Podnikatelská a environmentální etika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 184 s. ISBN 9788021045644. info
  • ŠMAJS, Josef. Základy systematické filosofie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 255 s. Masarykova univerzita, 1. ISBN 80-210-3871-3. info
  • ŠMAJS, Josef. Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. první. Brno: Jan Šabata, Doplněk, 2003, 117 s. ISBN 80-7239-152-6. URL info
  • HAWKEN, Paul, Amory B. LOVINS a L. Hunter LOVINS. Přírodní kapitalismus : jak se rodí další průmyslová revoluce. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 476 s. ISBN 8020410783. info
  • ROLNÝ, Ivo. Etika v podnikové strategii : metodologické postupy integrace etiky do podnikové strategie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 119 s. ISBN 8085834000. info
  • REMIŠOVÁ, Anna. Úvod do podnikateĺskej etiky. Vyd. 1. Bratislava: Ekonóm, 1996, 205 s. ISBN 80-225-0745-8. info
  • LUKNIČ, Arnold. Štvrtý rozmer podnikania - etika :pre manažérov, pre školy, pre každého. 1. vyd. Bratislava: Slovak Academic Press, 1994, 342 s. ISBN 80-85665-30-1. info
Metody hodnocení
Studenti zpracovávají v průběhu semestru jeden POT. Odevzdání POTu je podmínkou připuštění ke zkoušce. Termín jeho odevzdání je týden před vykonáním zkoušky. Závěrečná zkouška/test spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Zkouška je hodnocena klasifikační stupnicí A až F.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání jako je opisování, vynášení zadání testů, používání nedovolených pomůcek, jednání narušující průběh zkoušky a její objektivitu, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Pokud student uspěje v písemném testu a chce si získanou známku zlepšit, je možné se přihlásit u vyučujícího k ústní zkoušce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.