KHMAKVA Quality Management

Faculty of Economics and Administration
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Department of Business Management – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Dana Krejčí
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Základním cílem předmětu je přiblížení fungování managementu kvality v podnikové a organizační praxi a osvojení si pojmů, metod a technik, které management kvality nabízí. Cílem je také zvýšit porozumění studentů pro komplexnost fungování podniku/organizace z úhlu pohledu managementu kvality, tj. poukázat na význam pojmu podnik/organizace jako systém a podnik/organizace jako součást vnějšího prostředí prostřednictvím poznatků z managementu kvality. V rámci kurzu získají studenti rámcový přehled poznatků z různých oblastí řízení kvality od historického vývoje názorů vnímání kvality, přes vybrané okruhy managementu kvality v podnicích týkajících se předvýrobních, výrobních i povýrobních etap, základy zbožíznalectví na příkladu vybraných sortimentních skupin až po oblast ochrany spotřebitele v ČR a ve světě včetně legislativy zaměřené na kvalitu zboží. Absolvent kurzu by měl být schopen orientovat se v mikro i makropodnikových či organizačních aspektech a vzájemných souvislostech řízení kvality, vědět, které instituce a kterými otázkami managementu kvality se zabývají. Vedle výrobních podniků bude pozornost věnována také otázkám řízení kvality, se kterými se setkávají i obchodní podniky včetně podniků služeb i organizací neziskového charakteru.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Produkt jako předmět směny a management kvality 2. Management kvality – základní pojmy a historický vývoj 3. Procesní přístup v managementu kvality 4. Řízení procesů a ekonomické souvislosti v managementu kvality 5. ISO 9000:2000 jako systém managementu kvality 6. Odvětvové systémy a přístupy managementu kvality 7. Total Quality Management, Model EFQM Excellence, Malcolm Baldrige a metoda Balanced ScoreCard v managementu kvality 8. Metody a techniky používané v managementu kvality 9. Metody měření spokojenosti zákazníka 10. Institucionální rámec managementu kvality 11. Systém ochrany zákazníka a spotřebitele v EU a ve světě 12. Systém ochrany zákazníka a spotřebitele v ČR 13. Legislativa a management kvality
Literature
  • KLAPALOVÁ, Alena. Kvalita zboží (Qality of Goods). první. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 119 pp. ISBN 80-210-3458-0. info
Assessment methods (in Czech)
Studium je založeno na několika málo hodinách přednášek, které jsou spolu s tutoriály zaměřené na doplnění nejnovějších poznatků z daného okruhu témat a aktivní práci studentů, týkající se jednak prezentace práce a jednak vybraného problému. Příprava na tutoriály vyžaduje předchozí nastudování vstupních informací k tématu formou samostudia. V průběhu semestru budou na webových stránkách kurzu na on-line studiu CDCV uveřejněny autokorekční cvičení, které slouží jako příprava ke zkoušce. Zkouška probíhá formou testu s kombinací 20 otázek jednak s nabídnutými variantami odpovědí (jedna odpověď správná) a otázek, kde odpověď vyžaduje doplnění v textu. Součásti celkového hodnocení je zpracování dvou prací opravovaných tutorem (POT) na vybrané téma.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 20 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2007/KHMAKVA