KHMEOB Mezinárodní obchod

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc. (přednášející)
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí
Rozvrh
So 20. 10. 16:20–19:30 P403, Ne 11. 11. 8:30–11:50 P403, 16:20–19:30 P403
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Mezinárodní obchod poskytuje informace a znalosti o principech mezinárodním obchodu, jeho základních formách a koncepcích a také základní charakteristice světové ekonomiky a světového hospodářského prostředí. Posluchači se seznámí s nejdůležitějšími institucemi v této oblasti, a to nejen institucí s nadnárodní působností, ale i na úrovni národní. Pozornost bude věnována zejména problematice zahraničního obchodu, jeho teritoriální a komoditní struktuře a specifikám podnikání v podmínkách mezinárodního obchodu, Detailněji se zaměříme na formy a subjekty mezinárodního podnikání, možnosti realizace mezinárodního obchodu – vstupu na zahraniční trhy, výhody a nevýhody jednotlivých přístupů a strategii. Posluchači se také seznámí se základními pojmy z praxe mezinárodního obchodu s přihlédnutím k právnímu a hospodářskému mechanizmu ČR.
Osnova
  • 1) Mezinárodní obchod v kontextu světového hospodářství 2) Aktuální trendy ve vývoji mezinárodního obchodu zbožím a službami 3) Významné instituce a smlouvy v mezinárodním obchodě 4) Mezinárodně-měnová dimenze světového obchodu 5) Vybrané otázky teorie mezinárodního obchodu 6) Regionální dimenze trendů, role nových center mezinárodního obchodu v Asii i jinde, dopady na Evropu 7) Mezinárodní platební pozice klíčových světových exportérů a její mezinárodně-obchodní souvislosti 8) Evropská unie v mezinárodním obchodě 9) Strukturální změny zahraničního obchodu České republiky po roce 1992 10) Teritoriální a komoditní struktura zahraničního obchodu České republiky její obchodně-politické a platební souvislosti 11) Výhledy světového a zahraničního obchodu z pohledu českých podniků 12) Zahraniční obchod jako forma podnikatelské činnosti 13) Zapojení podniků do zahraničního obchodu – multikriteriální pohled
Literatura
  • CIHELKOVÁ, Eva. Světová ekonomika : základní rysy a tendence vývoje. 2. vyd. Praha: Oeconomica, 2004, 257 s. ISBN 8024506874. info
  • ŠIMKOVÁ, Eva. Ekonomika zahraničního obchodu. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, 124 s. ISBN 8070414154. info
  • HRALA, Václav. Geografie světového hospodářství : vybrané kapitoly. 4. vyd. Praha: Oeconomica, 2005, 194 s. ISBN 8024508575. info
  • BENEŠ, Vlastislav. Zahraniční obchod. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 328 s. ISBN 8024705583. info
  • Průvodce globální ekonomikou. Edited by Randy Charles Epping, Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 237 s. ISBN 8071788252. info
Metody hodnocení
V průběhu semestru student zpracovává 1 POT (práce opravovaná tutorem). Prezentace POTu je povinná a je současně podmínkou přistoupení ke zkoušce. Zkoušky budou probíhat v řádném zkouškovém období. S ohledem na rozsah předmětu je povinností studenta vybrat si ze zadání téma 1 POTu, prezentovat ho a výslednou prezentaci odevzdat. Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je dosažení v součtu více než 60 % bodů ze zkouškového testu a hodnocení POTu (závěrečný test 90 bodů, POT 10 bodů, maximum 100 bodů, minimum tedy činí 61 bodů).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2008.