KHPRST_T Případové studie

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh
So 8. 3. 12:50–16:15 T 2A, So 29. 3. 12:50–16:15 T 2A, So 17. 5. 12:50–16:15 T 2A
Předpoklady
Předmět Strategické řízení podniku poskytuje informace a znalosti o principech a základech uplatňování analytických metod v podniku, je koncipován jako průřezový, ve kterém se prolínají veškeré aspekty a témata používané a frekventované v oblasti podnikové ekonomie a podnikového hospodářství. Předmět poskytuje návod pro zajištění podnikatelského úspěchu v tržním hospodářství, předvídaní tržních příležitostí a řešení možných problému podniku, které mají strategický charakter. Přednášky kombinují praktické poznatky a teoretické směry pro oblast strategické analýzy podnikových procesů a zejména pro oblast tvorby nových strategických cílů, vizí a doporučení pro vrcholový management. Přednášky jsou organizovány způsobem přechodu od obecných informací, přes konkrétní podnikové analýzy až po schopnost studenta a týmu vytvořit návrh nové podnikové strategie. Problematika je probíraná z pohledu vnějšího okolí podniku, jakož i z pohledu vnitropodnikových faktorů, s cílem vytvoření kvalitní deskripce stávající situace a návrhu řešení pro podnikový management
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
  • Management (program ESF, B-EKM, směr Management_T - výuka v Telči)
Cíle předmětu
Strategické řízení podniku (PHSTRP) Cílem předmětu je seznámení s funkcí, podstatou a metodami strategického řízení podniku. Problematika je zaměřena zejména na vymezení pojetí strategie podniku a jeho strategických cílů, strategickou diagnostiku, monitorování okolí podniku a prognózování jeho vývoje. Pozornost je věnována popisu podstaty a možnosti aplikace jednotlivých metod formulace a hodnocení podnikové strategie. Jde zejména o metody umožňující podniku analyzovat odvětví ve kterém podniká a předpovídat jeho budoucí vývoj, porozumět konkurentům, pochopit vlastní pozici a tuto analýzu převést do konkurenční strategie konkrétního podnikání. Pozornost je věnována též vlivu konkurenční strategie na vnitřní prostředí podniku a jeho změny. Předmět sestává z přednášek a seminářů. Na seminářích jde o procvičování tvorby strategií formou případových studií. Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích. Forma zkoušky: obhajoba seminární práce - kolokvium.
Osnova
  • 1) Vývojové tendence strategického řízení Vznik a vývoj strategického řízeni. Významní autoři a jejich práce. Základní přístupy ke strategickému řízení. 2) Modely strategického řízení Vybrané modely procesu strategického řízení (hlavní myšlenkový proud, logický inkrementalismus, Greinerův model aj.) 3) Poslání podniku Poslání podniku - formulace mise. Podnikové cíle, jejich stanovováni. Shareholderské a stakeholderské pojetí podniku. Analýza vlivu zájmových skupin. 4) Analýza vnějšího prostředí STEP analýza, analýza ekonomických charakteristik odvětví, analýza hybných sil v odvětví, 5) Analýza konkurence analýza konkurence v odvětví - Porterův model, strategické mapy, analýza konkurentů, analýza atraktivity odvětví. 6) Analýza vnitřního prostředí Evaluace dosavadní strategie, analýza výsledků v jednotlivých oblastech, analýza citlivosti podniku, portfolio analýza, SPÁČE analýza, 7) analýza faktorů úspěchů klíčové faktory úspěchu, analýza konkurenceschopnosti, SWOT analýza. 8) Volba strategie Generováni strategických alternativ, volba strategie, typy strategií (integrační, intenzivní, diverzifikační, obranné), výběr vhodné strategie. 9) Implementace strategie Organizační struktura, organizační procesy, obsazování rolí. 10) Řízení strategické změny Organizační příprava na zavedení strategie, rekonfigurace operačních procesů, realizace strategie s podporou plánovacích a administrativních systémů. Tématický plán seminářů 1. 2. 3. První prezentace jednotlivých týmů Je prezentována a diskutována deskripce podniku dle zadané struktury 4. 5. 6. Druhá prezentace jednotlivých týmů Je prezentována a diskutována analýza a strategie podniku, včetně návrhu její implementace dle zvolených metodických postupů. 7. Závěrečné hodnocení
Metody hodnocení
Povinností studenta, který bude účastníkem týmu je prezentovat 1 seminární práci – strategickou analýzu zvoleného podniku za semestr formou týmové práce, v týmu bude max. 5 studentů, ke kvalitě jeho zpracování bude přihlíženo při konečném hodnocení. Organizační rozdělení do skupin – týmů bude provedeno na prvních dvou setkáních, na kterých se budou moci přihlásit a domluvit se na konkrétním termínu vystoupení. Termíny prezentací budou kopírovat harmonogram přednášek a seminářů. Samotná prezentace musí být vypracována v MS PowerPointu. Nedodržení termínu prezentace bez řádné omluvy je považováno za nesplnění předpokladů připuštění ke zkoušce. Kurz bude zakončen zkouškou formou kolokvia . Pro úspěšné absolvování musí studenti prezentovat týmově seminární práci formou PP prezentace a volného výkladu. V průběhu semestru se nebude psát žádný test, ale přesto vyučující doporučuje průběžně si ověřovat získané znalosti v autokorekčních testech .
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2009.