KRRMSP_T Rozvoj malého a středního podnikání

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Milan Viturka, CSc.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Klára Viturková
Rozvrh
So 4. 11. 8:30–16:15 T 3A, Ne 26. 11. 8:30–16:15 T 3A
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí posluchače do problematiky rozvoje malého a středního podnikání. Malé a střední podniky jsou důležitou součástí moderních tržních ekonomik, podněcují konkurenční boj a vytvářejí nová pracovní místa ve strukturálně postižených regionech. Posluchači získají nové poznatky o politice rozvoje MSP v ČR i v EU a o úloze těchto firem v rozvoji regionů. Důležitou součástí předmětu jsou informace o procesu založení nové firmy a zejména se studenti dozví, jak vytvořit business plán, který je často vyžadován například bankami při žádostech o úvěr, společnostmi rizikového kapitálu nebo je vyžadován při žádostech o podporu z dotačních programů.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů – definice MSP, legislativní vymezení podnikání, silné a slabé stránky MSP, úloha MSP v rozvoji regionů. 2-3 Malé a střední podnikání v ČR a EU – vývoj podnikání, výkony MSP, politika na podporu rozvoje MSP, společná obchodní politika. 4. Strategické dokumenty pro rozvoj MSP – Koncepce podpory MSP 2007-2013, Evropská charta pro malé podniky, implementace Charty v ČR. 5. Institucionální zabezpečení vzniku a rozvoje MSP – MPO, živnostenské úřady, další instituce na podporu MSP a rozvoj podnikatelského prostředí. 6. Hospodářská soutěž, nekalá soutěž, Úřad na ochranu hospodářské soutěže. 7-8 Zakládání podniku v ČR a v jiných zemích – proces založení podniku, živnostenské podnikání, obchodní společnosti, rejstříky podnikatelů. 9. Podpora podnikání v ČR. 10. Ukončení podnikání – konkurs a likvidace podniku. 11-13 Tvorba business plánu – možnosti a formy ochrany duševního vlastnictví. Tématický plán cvičení/seminářů: 1-2 Význam a úloha MSP v rozvoji regionů. 3-12 Relevantní případové studie, dokumenty potřebné k zahájení podnikání, tvorba business planu, prezentace seminárních prací. 13 Průběžný test.
Literatura
  • CzechInvest: Jak napsat podnikatelský plán. Praha, 2005.
  • Distanční studijní opora k předmětu Rozvoj malého a středního podnikání
Metody hodnocení
Písemná zkouška, POT.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007.