KRUHPR_T Territorial and Material Conditions of Tourism development

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2006
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Martin Šauer, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. RNDr. Milan Viturka, CSc.
Department of Regional Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Klára Viturková
Prerequisites (in Czech)
KRCR Tourism
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět volně navazuje na kurs Geografie cestovního ruchu. Předmět tak prohlubuje poznatky o analýze a hodnocení faktorů rozvoje cestovního ruchu. Pozornost je věnována především lokalizačním a realizačním předpokladům. Posluchači budou schopni analyzovat a hodnotit přírodní a kulturně-historické předpoklady, základní a doprovodnou infrastrukturu, druhé bydlení, atd. Další výklad je zaměřen na vybrané formy cestovního ruchu a jejich specifika v systému cestovního ruchu (městský cestovní ruch, lázeňský cestovní ruch, venkovský cestovní ruch). V posledním bloku jsou posluchači seznámeni s prostorovým rozložením nabídky cestovního ruchu v České republice.
Syllabus (in Czech)
  • 1 Zdroje rozvoje cestovního ruchu (lokalizační, selektivní a realizační předpoklady) 2 Analýza a hodnocení přírodních předpokladů (zdroje dat, metody analýzy a hodnocení, interpretace výsledků) 3 Cestovní ruch v chráněných územích (systém ochrany přírody v ČR, udržitelné formy cestovního ruchu) 4 Analýza a hodnocení kulturně-historických předpokladů (zdroje dat, metody analýzy a hodnocení, interpretace výsledků) 5 Analýza a hodnocení základní infrastruktury (analýza a hodnocení ubytovacích zařízení – zdroje dat, jejich využitelnost, metody analýzy) 6 Analýza a hodnocení doprovodné infrastruktury (sportovně-rekreační infrastruktura, dopravní infrastruktura, turistická informační centra) 7 Druhé bydlení (prostorová organizace, metody hodnocení, interpretace analýz) 8 Turistické využití území a časová a funkční typologie (územní plánování a cestovní ruch, přístupy k funkční typologii, turisticko-rekreační funkce, vymezení hlavních koncentračních zón) 9 Vybrané formy cestovního ruchu - lázeňský cestovní ruch, cestovní ruch v horských oblastech, městský cestovní ruch, venkovský cestovní ruch (vymezení, typologie, metody analýzy a hodnocení) 10 Územní plánování a rozvoj cestovního ruchu (legislativa územního plánování, územně plánovací podklady a dokumentace, územní plány VÚC, rajonizace cestovního ruchu) 11 Prostorové rozložení cestovního ruchu v ČR I. (Praha, Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj) 12 Prostorové rozložení cestovního ruchu v ČR II. (Ústecký kraj, Liberecký kraj, Královehradecký kraj, Pardubický kraj, Vysočina) 13 Prostorové rozložení cestovního ruchu v ČR III. (Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Moravskoslezský) Kombinované a distanční studium Tutoriály jsou rozvrhově organizovány do dvou čtyřhodinových bloků podle tématických okruhů následovně: 1. blok – téma č. 1 až 7 2. blok – téma č. 8 až 13 Studijní zátěž Pro kombinovanou a distanční formu studia Forma zátěže Počet opakování Hodin / opakování Celkem Účast na soustředění 2 4 8 Samostudium v průběhu semestru 2 13 26 Zpracování POTů 1 30 30 Příprava na zkoušku 1 20 20 Celková pracovní zátěž 84 Rozvržení studijní zátěže v průběhu semestru Studenti v kombinované a distanční formě studia se řídí pokyny ze studijního katalogu a DSO. Harmonogram pro distanční formu studia 1.- 2. týden semestru samostudium (téma 1.-2.) 3. týden samostudium (téma 3.) 4. - 5. týden samostudium (téma 4. - 5.) 6. týden samostudium (téma 6.), přednáška 7. - 8. týden samostudium (téma 7.- 8.) 9. týden samostudium (téma 9.) 10. týden vypracování POTu 10.-11. týden samostudium (téma 10.-11.) 12.-13. týden samostudium (téma 12.-13.), přednáška Systém ověřování znalostí (požadavky na ukončení předmětu) Pro kombinovanou a distanční formu studia: Hodnocení se skládá z odevzdání POTu v požadované kvalitě a v daném termínu a zkoušky. Forma kontroly Způsob hodnocení Min. Max. Zpracování POTu 0 – 100 % 60 % 100 % Úspěšné absolvování zkoušky 0 – 100 % 60% 100 % Klasifikační stupnice Stupeň Hodnocení (v %) A 93 – 100 B 85 – 92 C 76 – 84 D 68 – 75 E 60 – 67 F 59 a méně Způsob ověřování kvality předmětu a výuky 1. Využitím výsledků studentské ankety z IS MU. 2. Ověřením znalostí studentů prostřednictvím testů na e-lerningu 3. Konzultačními hodinami studentů kombinovaného a distančního studia. Ukázka témat bakalářských prací Hodnocení potenciálu cestovního ruchu ve vybraném regionu Rozvoj cestovního ruchu v chráněném území Analýza a hodnocení lázeňství v ČR Hodnocení podnikatelského prostředí ve vybraném regionu Rozvoj druhého bydlení ve vybraném regionu Literatura k předmětu Základní literatura VYSTOUPIL, J. A KOL.: Návrh nové rajonizace cestovního ruchu v ČR. Brno: ESF, 2006 VYSTOUPIL, J. A KOL.: Atlas cestovního ruchu České republiky. Praha: MMR, 2006 HALL, C. M. – PAGE, J. S.: The Geography of Tourism and Recreation. London: Routledge, 2006 NĚMČANSKÝ, M.: Odvětví cestovního ruchu – vybrané kapitoly I. a II. díl. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 1999, 278 s. ISBN 80-7248-034-08 ŠÍP, J. – KOPAČKA, L. – STĚPÁNEK, V.: Geografie cestovního ruchu. Praha: UK, 2001, str. 228 Internetové zdroje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism (http://www.czechtourism.cz) Zpracovali: Ing. Martin Šauer
Literature
  • VYSTOUPIL, J., ŠAUER, M., HOLEŠINSKÁ, A., METELKOVÁ, A.: Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu. DSO. Brno: MU ESF, 2006
Assessment methods (in Czech)
Písemná zkouška, POT.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Note related to how often the course is taught: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2007, Spring 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2006/KRUHPR_T