KVKOR Komunikace v organizaci

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Ing. Lada Heydová (pomocník)
Ing. Kateřina Šupinová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
So 25. 10. 8:30–11:50 P312, 12:50–16:15 P312, Ne 23. 11. 12:50–16:15 P312
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní interpersonální a skupinové komunikaci, potřebné pro řízení organizací poskytujících finanční služby a efektivní jednání s jejími klienty.

Po absolvování tohoto kurzu budou studenti:
- rozumět základním zákonitostem mezilidské komunikace;
- znát obecné zásady účinné slovní komunikace, rozumět vlivu mimoslovní komunikace na interpretaci slovního sdělení;
- seznámeni se základními komunikačními dovednostmi a možnostmi jejch rozvoje;
- chápat pojem asertivita a rozumět významu asertivního jednání pro kvalitu komunikace v organizaci;
- orientovat se v zákonitostech skupinové komunikace a rozumět vlivu vztahů ve skupině na skupinové procesy a chování;
- znát typické příčiny konfliktů v organizaci a základy conflict managementu ;
- schopni kriticky posuzovat efektivnost komunikace a komunikačních toků v organizaci.
Osnova
  • Výuka probíhá v rámci tří soustředění, v nichž je kombinována výuková forma přednášek a tutoriálů.
  • Tematické bloky:
  • 1.Komunikační proces a jeho zákonitosti, význam kvalitní komunikace v organizaci. Historický vývoj forem mezilidské komunikace. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Interpretace sdělení. Zásady účinné slovní a mimoslovní komunikace. Komunikace interpersonální, komunikace skupinová. Interní a externí zákazník, význam efektivní komunikace pro poskytování kvalitních služeb. Možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Základní komunikační dovednosti. Kladení otázek: typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování: volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Překonávání námitek: druhy námitek, postup překonávání námitek. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Prezentace a rozbor výukového videofilmu Interní zákazník.
  • 2. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní, agresivní a pasivně agresivní jednání, charakteristika, důsledky. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání. Základní asertivní dovednosti. Prezentace a rozbor výukového videofilmu Komunikační inteligence.
  • 3. Komunikace v organizaci. Komunikace a vztahy v pracovní skupině. Pracovní týmy, týmové role, účinná komunikace v týmu. Komunikační toky v organizaci, vliv moderních informačních a komunikačních technologií na komunikaci v organizaci. Organizační konflikty a jejich řešení: zdroje konfliktů, pozitivní a negativní aspekty konfliktů, styly řešení konfliktů, řízení konfliktů.
Literatura
  • Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press. 212 s. ISBN 8072610775. 2003. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada. 162 s. ISBN 80-85623-84-6. 1995. info
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Brno: Masarykova univerzita. 48 s. ISBN 80-210-3948-5. 2006. info
  • WINKLER, Jiří. Úvod do komunikace a interakce v organizační praxi : skripta. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Ekonomicko-správní fakulta. 105 s. ISBN 8021018925. 1998. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá ve třech soustředěních (bloky po 4 hod.), a to v podobě kombinací přednášek a tutoriálů. Povinností studenta je zpracovat seminární práci "Analýza komunikace a komunikačních toků v organizaci". Zkouška je písemná.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/KVKOR