KVRD Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
So 17. 3. 8:30–11:50 S309, So 14. 4. 8:30–11:50 S309, Ne 15. 4. 8:30–11:50 S309, So 28. 4. 8:30–11:50 S309, Ne 29. 4. 8:30–11:50 S309
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Efektivní komunikace má v práci vedoucího pracovníka organizace veřejného sektoru mimořádný význam, neboť zásadním způsobem ovlivňuje efektivnost organizace a kvalitu služeb, které organizace poskytuje. Zdokonalování a rozvoj komunikačních dovedností, na něž je předmět zaměřen, je proto důležitou součástí přípravy studentů na budoucí praxi. Úvodní studijní bloky předmětu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti (kladení otázek, aktivní naslouchání, účinná argumentace apod.), potřebné pro úspěch v jakémkoli jednání, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností (prezentační dovednosti, vedení hodnotícího pohovoru, vyjednávání atd.). Vybrány byly ty manažerské dovednosti, u kterých se dá předpokládat, že je budou pracovníci na vedoucích pozicích veřejného sektoru potřebovat nejčastěji. Cíl výukového předmětu klade specifické nároky na charakter předmětu a způsob výuky. Zdokonalit své komunikační dovednosti neznamená jen získat potřebné znalosti, tj. porozumět komunikačnímu procesu a jeho zákonitostem. Znamená to především „natrénovat“ relevantní dovednosti, což je – zejména pak u studentů kombinovaného studia – spojeno rovněž s poznáním sebe sama a svých zažitých vzorců chování. Výuka je proto vedle předání základních poznatků o efektivní komunikaci zaměřena především na rozvoj dovedností, realizovaný prostřednictvím moderních výcvikových metod.
Osnova
  • 1. Komunikační proces a jeho zákonitosti. Komunikace slovní a mimoslovní. Interpretace sdělení, významová struktura rozhovoru. Věcná a vztahová rovina komunikace. Význam efektivní komunikace v řízení, možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností. Zásady účinné slovní a mimoslovní komunikace. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Náš kolega – náš zákazník“. 2. Základní komunikační dovednosti. Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek, volba jednotlivých typů otázek ve vztahu k cíli rozhovoru. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Překonávání námitek – druhy námitek, postup překonávání námitek. Prezentační dovednosti – příprava prezentace, struktura prezentace, účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci, vizuální pomůcky - jejich význam a zásady efektivního použití. 3. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní, agresivní a pasivně agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání. Základní asertivní dovednosti: asertivní pochvala, asertivní kritika, prosazení oprávněného požadavku, odmítnutí nepřijatelného požadavku, reakce na oprávněnou kritiku, reakce na neoprávněnou kritiku. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Komunikační inteligence“. 4. Rozhovory se spolupracovníky – druhy, význam, zásady efektivního vedení. Výběrový rozhovor, hodnotící rozhovor, vstupní a výstupní rozhovor. Příprava, zásady účinného vedení. Vyjednávání. Příprava na vyjednávání, vyjednávací styly. Individuální a týmové vyjednávání. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Hodnotící pohovor“.
Literatura
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Komunikace ve správních činnostech ÚSC. Brno: Masarykova univerzita. 48 s. ISBN 80-210-3948-5. 2006. info
  • MENTZEL, Wolfgang. Rozhovory se spolupracovníky. Praha: Grada. 106 s. ISBN 8024704080. 2004. info
  • MATĚJKA, Marek a Pavel VIDLAŘ. Vše o přijímacím pohovoru : jak poznat druhou stranu. 1. vyd. Praha: Grada. 193 s. ISBN 8024702150. 2002. info
  • O'BRIENOVÁ, Paddy. Pozitivní řízení :asertivita pro manažery. Translated by Jana Novotná. Vyd. 1. Praha: Management Press. 212 s. ISBN 80-85603-98-5. 1997. info
  • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Veřejná prezentace od A do Z. Illustrated by Zuzana Holečková. 1. vyd. Praha: Expertis. 71 s. ISBN 80-902446-1-0. 1997. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada. 162 s. ISBN 80-85623-84-6. 1995. info
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemnou zkouškou, zahrnující jednak otázky zjišťující znalost teorie, jednak otázky zjišťující schopnost aplikovat teorii v praxi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009.