MKH_MZPO Manažerské poradenství

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2019
Rozsah
13/0/0. Tutorial 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Eva Švandová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 12. 10. 16:00–19:50 P104, So 14. 12. 8:00–11:50 P104
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Manažerské poradenství je dynamicky se rozvíjející oblastí na zákazníky silně orientovaného sektoru služeb, i když je některými považováno spíše za umění rétoriky. S rostoucí vzdělaností manažerů, na které je manažerské poradenství zaměřeno, dochází k nutnému prohlubování specializace poradenských společností. S rostoucí specializací doprovázenou dalšími společenskými jevy jako je globalizace a digitalizace společnosti související s nástupem nové éry Společnost 4.0 dochází k potřebě a hlavně možnosti integrace res. spolupráce poradců, ať už s jinými poradenskými či technologickými firmami, a to často i napříč zeměmi. V samotném podniku dochází ke změně v podobě integrace podnikových funkcí, ale i integrace s okolím. Cílem poradenství je hledat integrovaná řešení pro řízení. Důležité se tak stávají poradentství v oblasti strategie se zaměřením na mezipodnikovou kooperaci a v oblasti informačních technologií, dále řízení efektivnosti podniku, a to vše s ohledem na snahu podniku získat konkurenční výhodu. S prohlubující se digitalizací společnosti podniky získávají přístup k tzv. biga data, která je nutné dále zpracovávat. Poradenské projekty se stávají často komplexními s potřebou aplikovat znalosti projektového řízení.
Obsah předmětu reaguje na uvedené skutečnosti. Cílem předmětu je představit studentům poradenský proces z pohledu projektového řízení, naučit studenty strukturovanému přístupu k analýze dat a strukturovanému návrhu řešení a implementace. Využívání strukturovaného přístupu k poradenskému projektu a metod projektového řízení vede k systematické práci poradce, která je třeba s ohledem na kritický přístup k poradenství. Studenti se seznámí s kritikou poradenství a tak budou schopni lépe reagovat na negativní přístup. Na poradenský projekt bude nahlíženo jako na výzkumný projekt. Studentům budou představeny možnosti využití informačních technologií a systémů v průběhu celého poradenského procesu, jakožto i možnosti zpracování objemných dat.
Předmět není určen pouze pro studenty, kteří sami chtějí nabízet poradenské služby externě, ale i pro studenty, kteří mohou stát na straně poptávky po externích poradenských službách (například ve vedoucí pozici v podniku jim bude náležet kompetence výběru poradce popřípadě spolupráce s ním, oblast interního poradenství, které zažívá určitý boom).
Výstupy z učení
Studenti po absolvování kurzu:

- budou znát, co je obsahem manažerského poradenství, význam poradenství pro podniky, ale i důvody kritického pohledu na poradenství, které jsou zásadním předpokladem pro schopnost argumentovat klientovi v počáteční fázi projektu v případě negativního postoje k poradenství.
- budou si vědomi etických zásad v poradenství, které budou ve své poradenské praxi užívat
- budou znát fáze poradenského procesu a jejich obsah a cíl, včetně znalosti zařazení metod a postupů projektového řízení do jednotlivých fází poradenského procesu
- získají přehled o softwarových řešeních využitelných v průběhu projektu a budou je v projektech schopni použít
- budou znát specifika manažerského poradenství v jeho různých specializacích (v oblasti strategie, organizace, provozního managementu, marketingu, financí, informačních technologií apod.)
- budou znát předpoklady pro úspěšné řízení poradenského podniku; na základě této znalosti budou schopni založit a hlavně řídit vlastní firmu
- budou schopni provést strukturovanou analýzu problému, strukturované řešení a implementaci řešení; v průběhu budou aplikovat znalosti týkající se sběru dat a jejich analýzy.
- budou schopni vytvořit poradenskou nabídku, kalkulovat náklady spojené s prací poradce a s implementací navržených řešení problému
- budou schopni ekonomicky vyhodnotit poradenský projekt
- budou schopni zpracovávat reporty pro klienta včetně zpracování a aktivní prezentace výsledku projektu klientovi, a to s využitím znalosti metod projektového řízení
- budou umět komunikovat s klientem v průběhu celého projektu
- budou znát kreativní metody, které budou v rámci projektu schopni aplikovat jak při hledání příčin problémů, tak hledání řešení
- ověří si fungování týmové spolupráce na projektu.
Osnova
  • Tematický plán přednášek:
  • 1. Základní vymezení manažerského poradenství; poradenství jako služba; představení sektoru manažerského poradenství a jeho minulého a možného budoucího vývoje
  • 2. Etické zásady v manažerském poradenství
  • 3. Kritický pohled na manažerské poradenství
  • 4. Řízení poradenské organizace včetně jejího marketingu
  • 5. Poradenský process; vstupní fáze poradenského procesu
  • 6. Strukturovaná diagnóza, řešení a implementace projektu
  • 7. Specifika manažerského poradenství ve vybraných oblastech (Strategie, IT, finance, řízení lidských zdrojů apod.)
  • Tematický plán cvičení (POTů):
  • 1. Tvorba business modelu poradenské organizace
  • 2. Tvorba poradenské nabídky, zadání a poradenské smlouvy; plánování projektu.
  • 3. Strukturovaná diagnóza
  • 4. Strukturované řešení a implemenatce projektu
  • 5. Metody podporující kreativní myšlení v poradenském projektu
  • 6. Reporty a závěrečná prezentace projektu
Literatura
    povinná literatura
  • BAAIJ, M. G. An introduction to management consultancy. First edition. Los Angeles: Sage, 2014, xix, 580. ISBN 9781446256138. info
  • HODGES, Julie. Consultancy, organizational development and change : a practical guide to delivering value. First published. london: KoganPage, 2017, ix, 308. ISBN 9780749478636. info
  • WICKHAM, Louise a Jeremy WILCOCK. Management consulting : delivering an effective project. Fifth edition. Harlow, England: Pearson, 2016, xx, 330. ISBN 9781292127606. info
  • ANDLER, Nicolai. Tools for project management, workshops and consulting : a must-have compendium of essential tools and techniques. Third revised and considerab. Erlangen: Publicis, 2016, 488 stran. ISBN 9783895784477. info
    doporučená literatura
  • BIGGS, David. Management consulting : a guide for students. Andover: Cengage Learning, 2010, xviii, 409. ISBN 9781408007914. info
  • CROWTHER, David a Geoff LANCASTER. Research methods : a concise introduction to research in management and business consultancy. 2nd ed. Amsterdam: Elsevier, 2009, viii, 292. ISBN 9780750689533. info
  • Management consulting : a guide to the profession. Edited by Milan Kubr. 4. vyd. New Delphi: Bookwell, 2002, xxiii, 904. ISBN 9788185040448. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek v rámci jednotlivých bloků, které jsou v každém bloku doplněny praktickou aplikací vybraných metod na konkrétním poradenském projektu. Vybraná témata (příklady aplikace) studenti zpracovávají v rámci POTů. Přednášky jsou teoretickou přípravou studentů v rámci jednotlivých probíraných témat (dle osnovy). I v rámci přednášek jsou studenti zapojováni do probírané látky formou diskuse.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Studenti musí zpracovat v průběhu jednotlivých bloků 3 POTy, které jsou nutnu podmínkou k přistoupení ke zkoušce. Zkouška probíhá písemnou formou resp. formou písemného testu. Test obsahuje kombinaci otázek uzavřených (20 otázek) a otevřených (5 otázek). Uzavřené otázky prověřují znalosti studenta. Každá otázka má právě jednu správnou odpověď. Student může za otázku získat 1 bod v případě správně zodpovězené otázky, v jiném případě 0 bodů (u uzavřených otázek). Za uzavřené otázky může student získat celkem 20 bodů. Otevřené otázky ověřují schopnosti studenta, konkrétně nabídnout konkrétní řešení daného problému. Každá z otázek je hodnocena maximálně 3 body, popřípadě poměrnou částí vzhledem k míře kompletnosti odpovědi. Za otevřené otázky je možné získat maximálně 15 bodů. Maximální počet bodů za oba typy otázek celkem je tedy 35. Minimum pro úspěšné zvládnutí je 60% správných odpovědí, tzn. 21 bodů. Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolenýchpomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku(zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia."
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021.