MKH_SPOF Společenská odpovědnost firem

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2021
Rozsah
13/0/0. tutoriál 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 23. 10. 8:00–11:50 P303, So 4. 12. 8:00–11:50 P106
Předpoklady
Ačkoliv tento předmět nemá žádné prerekvizity, je znalost základních pojmů a konceptů v marketingu a marketingové komunikaci výhodou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvinout znalosti a schopnosti studentů v oblasti společenské odpovědnosti tak, aby byli schopni po jeho absolvování samostatně formulovat CSR strategii pro vybraný subjekt a vytvořit akční plán.
Výstupy z učení
Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- vysvětlit vztah mezi společenskou odpovědností firem (CSR) a podnikatelskou etikou;
- navrhnout na základě vize, mise a strategie firmy vhodnou CSR strategii;
- popsat jednotlivé kroky implementace CSR do podnikového řízení a postup aplikovat na konkrétní případ;
- určit nejhodnější způsoby vyhodnocení efektivity navrhovaných aktivit;
- zvolit pro firmu nejvhodnější standard upravující její odpovědné chování a posoudit stupeň naplnění požadavků zvoleného standardu.
Osnova
  • Předmět se skládá ze 2 bloků výuky (setkání) a samostudia. Na setkáních budou do větší hloubky probírána vybraná témata. Ostatní témata budou předmětem samostudia. Na druhém setkání budou také obhajovány POTy.
  • Osnova témat:
  • - vývoj společenské odpovědnosti;
  • - vztah mezi společenskou odpovědností a podnikatelskou etikou;
  • - strategický přístup ke společenské odpovědnosti firem – koncept sdílených hodnot;
  • - standardy upravující společensky odpovědné chování firmy;
  • - řízení CSR v dodavatelském řetězci;
  • - reportování o společenské odpovědnosti firem;
  • - proces implementace společenské odpovědnosti do řízení podniku;
  • - hodnocení společenské výkonnosti;
  • sociální podnikání.
Literatura
    povinná literatura
  • CHANDLER, David. Strategic Corporate Social Responsibility: Sustainable Value Creation. Online. 4th edition. SAGE, 2016. 488 s. ISBN 1-5063-1099-0. [citováno 2024-04-24] info
  • HASKI-LEVENTHAL, Debbie. Strategic Corporate Social Responsibility. Online. 1 edition. SAGE, 2018. 400 s. ISBN 1-4739-9801-8. [citováno 2024-04-24] info
  • WILHELM, Kevin. Making Sustainability Stick: The Blueprint for Successful Implementation. Online. 1st edition. Pearson FT Press, 2015. 304 s. ISBN 0-13-438304-4. [citováno 2024-04-24] info
  • PULLMAN, Madeleine a Margaret SAUTER. Sustainability Delivered: Designing Socially and Environmentally Responsible Supply Chains. Online. Business Expert Press, 2012. 175 s. ISBN 1-60649-318-3. [citováno 2024-04-24] info
  • KAŠPAROVÁ, Klára a Vilém KUNZ. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Online. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. 159 s. ISBN 9788024744803. [citováno 2024-04-24] URL info
    doporučená literatura
  • DOHNALOVÁ, Marie. Sociální ekonomika, sociální podnikání : podnikání pro každého. Online. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. 131 s. ISBN 9788073572693. [citováno 2024-04-24] info
  • WILLIAMS, Freya. Green Giants: How Smart Companies Turn Sustainability into Billion-Dollar Businesses. Online. AMACOM, 2015. 288 s. ISBN 0-8144-3613-7. [citováno 2024-04-24] info
  • ALEXANDER, Paula. Corporate Social Irresponsibility. Online. 1st edition. Routledge, 2015. 426 s. ISBN 0-415-72146-6. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přímá výuka je rozdělena do 2 setkání. Obsah prvního setkání je založen na výukové metodě přednáška (konkrétně na slovní a diskusní metodě výuky) a metodě seminář. Druhé setkání je založeno na výukové metodě seminář (konkrétně na situační a inscenační metodě výuky), což má za cíl propojit kognitivní učení s učením sociálním.

Metody hodnocení
Závěrečný písemný test, týmové projekty a jejich obhajoba.

Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.