MKR_RAMM Regionální a městský marketing

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2022
Rozsah
Tutorial 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Soňa Raszková (přednášející)
doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Lucie Herbočková (pomocník)
Garance
doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Pá 18. 3. 16:00–19:50 P403, So 2. 4. 12:00–15:50 P403, So 14. 5. 12:00–15:50 P403
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s úlohou a významem regionálního a městského marketingu pro územní rozvoj. Budou zde analyzovány důvody vzniku a rozšíření tohoto v současnosti se nesmírně dynamicky vyvíjejícího oboru. Pozornost bude věnována také prvkům a procesům, které náleží do regionálního a městského marketingu. Vedle teoretických aspektů a souvislostí marketingu regionů a měst nebude opomenuto ani jeho praktické uplatnění, protože to se postupně stává neoddělitelnou součástí řízení měst a regionů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vysvětlit specifika městského a regionálního marketingu
- diskutovat vznik, vývoj a současné uplatnění této disciplíny
- analyzovat teritoriální marketing v praxi
- identifikovat nástroje, metody a přístupy pro teritoriální marketing typické
- popsat postavení teritoriálního marketingu v rámci územního rozvoje
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu teritoriální marketing.
  • 2. Stakeholdeři, marketingový mix, strategie, cílové skupiny.
  • 3. Marketing města, marketing regionu.
  • 4. Marketing městského ekosystému – lákání talentů, podpora podnikání a investiční příležitosti.
  • 5. Marketing instituce – aktéra regionálního rozvoje.
  • 6. Marketingová strategie města / regionu.
  • 7. Marketing aktivit v kultuře, životním prostředí a dalších oblastech.
  • 8. Webové stránky a sociální sítě a jejich role v dnešní společnosti.
  • 9. Vyhodnocení marketingu, měření.
Literatura
    povinná literatura
  • Ježek, J. (2011). Městský marketing - koncepty, aplikace, kritická analýza. Ekonomický časopis, roč. 59, č. 3, s. 243-258. ISSN 0013-3035.
  • Rumpel, P. (2002). Městský marketing jako koncept rozvoje města. Veřejná správa, roč. 2002, č. 29, příloha. ISSN 1213-6581.
  • Ježek, J., Rumpel, P., Slach, O. (2007). Marketingový management obcí, měst a regionů. Manuál pro potřeby praxe. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-294-1.
  • Ježková, R. (2011). Regionálny a mestský marketing. In Buček, M. a kol. (eds). Regionálny rozvoj. Novšie teoretické koncepcie. Bratislava: Ekonóm, s. 293-365. ISBN 978-80-225-3175-7.
    doporučená literatura
  • JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M. (1999). Marketing měst a obcí. Praha: Grada. ISBN 80-7169-750-8.
  • Eshuis, J., Klijn, H. E., Braun, E. (2014). Place marketing and citizen participation: branding as strategy to address the emotional dimension of policy making? International Review of Administrative Sciences, roč. 80, č. 1, s. 151-171. ISSN 0020-8523.
  • Vaňová, A., Vitálišová, K., Borseková, K. (2017). Place marketing. Banská Bystrica: Bellanium. ISBN 978-80-557-1312-0.
  • Ježek, J. (2015). Specifika městského marketingu a problémy s jeho politickým prosazením. Slovak Journal of Public Policy and Public Administration, roč.2, č. 1, s. 29-45. ISSN 1339-7826.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, J. G. (2005). City Branding: An effective assertion of identity or a transitory marketing trick? Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, roč. 96, č. 5, s. 506-514. ISSN 0040-747X.
  • Cleave, E., Arku, G., Sadler, R., Gilliland, J. (2016). The role of place branding in local and regional economic development: bridging the gap between policy and practicality. Regional Studies, Regional Science, roč. 3, č. 1, s. 207-228. ISSN 2168-1376.
  • Anholt, S. (2010). Definitions of place branding – Working towards a resolution. Place Branding and Public Diplomacy, roč. 6, s. 1-10. ISSN 1751-8059. DOI: 10.1057/pb.2010.3.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, J. G. (2005). City Branding: An effective assertion of identity or a transitory marketing trick? Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, roč. 96, č. 5, s. 506-514. ISSN 0040-747X.
  • Dinis, A. (2004). Territorial marketing: a useful tool for competitiveness of rural and peripheral areas. European Planning Studies, roč. 14, č. 1, s. 9-22. ISSN 1469-5944. DOI: 10.1080/09654310500339083.
  • Vaňová, A., Vitálišová, K., Borseková, K. (2017). Place marketing, public and non-profit marketing: Case studies. Banská Bystrica: Bellanium. ISBN 978-80-557-1313-7.
Výukové metody
Výuka probíhá především formou přednášek a tutoriálů. Předpokládá se průběžné samostudium. 3 bloky po 4 hodinách.
Metody hodnocení
V průběhu semestru lze získat max. 80 bodů. Pro úspěšné absolvování předmětu je potřebných alespoň 60 %. Za vytvoření a odevzdání seminární práce lze získat až 30 bodů. Písemná zkouška, která obsahuje testové otázky (až 50 bodů).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.