MKV_EKKU Ekonomika kultury

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Biskupová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Pá 10. 3. 12:50–16:15 P304, So 25. 3. 16:20–19:35 P201, Pá 19. 5. 12:50–16:15 P201
Předpoklady
Kurz je určen pro kombinované magisterské studenty oboru Veřejná ekonomie a správa a Management v kultuře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ekonomika kultury a masmédií (PVEKMA)
Předmět má specializační charakter. Jeho koncepce vychází z předpokladu, že studenti zvládli problematiku přednášenou v předmětech Teorie veřejného sektoru, Ekonomika veřejného sektoru a Ekonomika neziskových organizací.
Obecná problematika ekonomiky kultury a masmédií tvoří hlavní náplň přednášek, struktura seminářů pak umžoní seznámení se s jednotlivými kulturními a masmediálními institucemi v praxi.
Studenti znají jednotlivé oblasti kultury a jejich instituce, jsou schopni analyzovat jejich ekonomický potenciál a identifikovat problémy, s nimiž se potýkají. Jsou schopni navrhnout a vyargumentovat řešení, zohledňující konkrétní okolnosti.
Osnova
  • Tématický plán tutoriálů:
  • 1.Zahájení výuky – základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Kulturologie. Kulturní hodnota a její ocenění. Problematika úvah transformace ROPO a reformy veřejné správy v odvětví kultury. Financování kulturních činností
  • 2.Kulturní dědictví a památková péče v České republice. Profesionální umění – hudební, výtvarné, literární, divadelní umění. Teorie a praxe soukromého hudebního vydavatelství, autorský zákon v praxi. Ekonomika církví a církevních náboženských společností.
  • 3.Masová kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnešní společnosti. Způsoby financování masové kultury, její vyhlídky do budoucna. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé.Masmédia – televize, rozhlas, internet. Mediální manipulace. Budoucnost veřejnoprávních médií.
Literatura
    povinná literatura
  • Ruth Towse. A Handbook of Cultural Economics. 1th ed, Cheltenham (UK). Northampton (USA): Edward Elgar Publishing, 2003.494 s. ISBN 1 84064 338 2
  • ŠKARABELOVÁ, Simona a Jarmila NESHYBOVÁ. Ekonomika kultury a masmédií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 210 s. ISBN 9788021042674. info
  • The politics of culture : policy perspectives for individuals, institutions, and communities. Edited by Gigi Bradford - Michael Gary - Glenn Wallach. New York: New Press, 2000, xiv, 364. ISBN 1565845722. info
    doporučená literatura
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
  • BAČUVČÍK, Radim. Marketing kultury : divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. 1. vyd. Zlín: Verbum, 2012, 198 s. ISBN 9788087500170. info
  • BAČUVČÍK, Radim. Kultura jako faktor volného času : nákupní chování na trzích vybraných volnočasových aktivit 2010. 1. vyd. Zlín: Verbum, 2011, 116 s. ISBN 9788087500118. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, esej, exkurze. Důraz kladen na domácí přípravu a práci s vloženými on-line materiály.
Metody hodnocení
písemný test (alespoň 55%), písemná seminární práce (započítává se do známky), ústní zkouška Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokud se zapíše méně než 15 studentů, může být předmět vyučován více individuálně, příp. blokovou formou.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2016, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.