MKV_KMZV Kvantitativní metody zkoumání veřejného sektoru

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0. 6 kr. k=1,0. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jana Godarová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ing. Zuzana Špačková, Ph.D. (cvičící)
prof. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Kociánová
Rozvrh
Ne 11. 10. 8:30–11:50 P103, Ne 1. 11. 8:30–11:50 P103, So 7. 11. 8:30–11:50 P103, So 12. 12. 12:50–16:15 P103
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Kvantitativní metody zkoumání veřejného sektoru rozvíjí znalosti studenta v oblasti analýzy statistických dat produkovaných veřejným sektorem. Student je seznámen s teoretickými východisky sběru a zpracování dat, jádro předmětu pak leží v jejich vyhodocování. Mezi hlavní cíle předmětu patří:
- pochopení základních zásad přípravy vlastního výběrového šetření a jeho následného vyhodnocení,
- schopnosti vytvářet a používat jednoduché mikrosimulační modely pro vyhodnocování dopadů veřejných politik na konkrétní skupiny osob (domácnosti, jednotlivce, organizace),
- naučit se data nejen získávat a analyzovat, ale i prezentovat.
Osnova
  • Předpokládané okruhy přednášek a seminářů jsou následující:
  • 1. blok
  • 1.1 Požadavky na absolvování předmětu; Úvod do předmětu. Opakování - práce v prostředí programu MS EXCEL;
  • 1.2 Ekonomická aktivita a zaměstnanost
  • 1.3 Typy statistických zjišťování ČSU. Cenová statistika - CPI, váhy, koše
  • 2. blok
  • 2.1 Statistiky obyvatelstva. (Základní veličiny popisné statistiky). Statistika rodinných účtů
  • 2.2 Příjmová diferenciace I - základní nástroje(Lorenzova křivka, Gini koeficient)
  • 2.3 Příjmová diferenciace II - předpoklady distribučních dopadů, dopad změny daňové politiky
  • 3. blok
  • 3.1 Důchodové systémy - předpoklady modelu PAYG DB, dopad změny systému PAYG DB
  • 3.2 Důchodové systémy - úmrtnostní tabulky, vliv změny úmrtnosti na systém FDC
  • 3.3 Konstrukce státní sociální podpory, Dopady změny SSP na čisté peněžní příjmy domácností
  • 4. blok
  • 4.1 Statistické šetření SILC - ČR a EU. Analýza pseudorálných dat v MS EXCEL. Analýza dat SILC v SPSS. Vyhodnocení seminárního úkolu.
Literatura
  • HINDLS, Richard. Statistika pro ekonomy. První vydání. Praha: Professional Publishing, 2002, 415 s. ISBN 80 86419 26 6. info
  • JÍLEK, Jaroslav. Nástin sociálněhospodářské statistiky. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2001, 245 s. ISBN 8024502143. info
  • ŠPALEK, Jiří. Aplikovaná statistika I. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 126 s. ISBN 80-210-3412-2. info
  • ŠPALEK, Jiří. Aplikovaná statistika II. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 132 s. ISBN 80-210-3413-0. info
  • Relevantní legislativa.
  • Aktuální informace na relevantních webových stránkách.
  • Studijní podklady připravené vyučujícím
Výukové metody
Výuka je vedena na tutoriálech formou přednášek a seminářů. V rámci přednášek jsou studenti seznamováni s problematikou statistického zpracování dat. Přednášky také slouží jako vstupní informace pro témata řešená na seminářích. Semináře mají formu praktické práce s datovými zdroji v prostředí tabulkového procesoru. Studenti s pomocí vyučujícícho zpracovávají samostatně zadaný úkol, jehož výsledky na začátku další hodiny prezentují a diskutují.
Metody hodnocení
1. Průběžné hodnocení přípravy a výsledků studia. V rámci každého tutoriálu bude studentům zadán dílčí úkol, který bude studenty prezentován na dalším z tutoriálů. Prezentace bude dobrovolná a bodována (body budou přičteny k výsledku testu za semináře).
2. Každý student vypracuje seminární úkol (jehož dílčí výsledky může prezentovat - viz výše). Úkol bude vyhodnocen a bodován.
3. Závěrečný test za blok seminářů.
4. Výsledná známka je dána součtem výše zmíněných bodů a odpovídá Gaussovu rozdělení pravděpodobnosti, se střední hodnotou v rozmezí B až D.

Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.
Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).

Informace jsou v každém semestru před jeho začátkem upřesněny v interaktivní osnově a ve studijním plánu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011.