MPE_TEKR Teorie ekonomického růstu

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslav Hloušek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Miroslav Hloušek, Ph.D.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
St 17:10–18:45 P201
Předpoklady
! PETER Teorie ekonomického růstu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů;
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podat přehled o významných teoriích ekonomického růstu.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- měřit ekonomický růst, podat přehled růstové empirie
- analyzovat chování Solowova modelu
- vyhodnotit relevantnost Solowova modelu na datech
- rozumět rozšíření Solowova modelu o lidský kapitál
- rozlišit absolutní a relativní konvergenci (vypočítat rychlost konvergence)
- analyzovat chování Ramseyho modelu
- vyhodnotit vládní politiku v Ramseyho modelu
- interpretovat chování neoklasického modelu v otevřené ekonomice
- podat přehled modelů endogenního růstu
- rozlišit příčinny "endogenity" - učení děláním, vládní investice, akumulace lidského kapitálu
- analyzovat Romerův model (modelování výzkumu a vývoje, zvyšování rozmanitosti)
- analyzovat Jonesův model (vysvětlit rozdíly oproti Romerovu modelu)
- pochopit Aghion - Howittův model (modelování výzkumu a vývoje, Schumpeterovská perspektiva)
- zhodnotit endogenní modely na datech
Osnova
  • 1. Úvod - měření růstu
  • 2. Solowův model
  • 3. Solowův model a růstová ekonometrie
  • 4. Mezinárodní studie a lidský kapitál
  • 5. Konvergence a růstová regrese
  • 6. Endogení úspory, Ramseyho model
  • 7. Politika v neoklasickém modelu
  • 8. Investice a úspory v otevřené ekonomice
  • 9. Modely endogenního růstu: přehled
  • 10. Učení děláním
  • 11. Vládní investice
  • 12. Akumulace lidského kapitálu
  • 13. Modelování výzukumu a vývoje (zvyšování rozmanitosti)
  • 14. Modelování výzukumu a vývoje (zvyšování kvality)
  • 15. Endogenní růstové modely a data
Literatura
    povinná literatura
  • BARRO, Robert J. a Xavier SALA I MARTÍN. Economic growth. 2nd ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2004, xvi, 654. ISBN 0262025531. info
    doporučená literatura
  • Advanced macroeconomics. Edited by David Romer. 3rd ed. Boston: McGraw-Hill, 2006, xxii, 678. ISBN 0072877308. info
  • ČIHÁK, Martin a Tomáš HOLUB. Teorie růstové politiky. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2000, 170 s. ISBN 8024501260. info
  • Introduction to economic growth. Edited by Charles I. Jones. 2nd ed. New York: W.W. Norton, 2002, xiv, 237. ISBN 0393977455. info
Výukové metody
přednášky, čtení článků, skupinový projekt
Metody hodnocení
semestrální projekt (možno zpracovat ve skupine po 2-3 lidech, nutné pro připuštění ke zkoušce))
zkouška: písemná, minimum je 60 %
Informace učitele
http://www.econ.muni.cz/~hlousek/teaching/tekr.html
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Any copying, recording or leaking tests, use of unauthorized tools, aids and communication devices, or other disruptions of objectivity of exams (credit tests) will be considered non-compliance with the conditions for course completion as well as a severe violation of the study rules. Consequently, the teacher will finish the exam (credit test) by awarding grade "F" in the Information System, and the Dean will initiate disciplinary proceedings that may result in study termination.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PETER.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014.