MPF_BAN2 Bankovnictví 2

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2010
Rozsah
2/2/0. 6 kr. k = 1. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Eva Horvátová, CSc. (přednášející)
Ing. Jan Krajíček, Ph.D. (přednášející)
Ing. Dalibor Pánek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jan Krajíček, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dalibor Pánek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Jan Krajíček, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Rozvrh
St 13:45–15:20 P312
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPF_BAN2/01: Čt 11:05–12:45 S310, J. Krajíček, D. Pánek
MPF_BAN2/02: Čt 14:35–16:15 S310, J. Krajíček, D. Pánek
Předpoklady
Předpokladem pro zápis tohoto předmětu je absolvování všech předmětů předepsaných pro specializaci Bankovnictví a pojišťovnictví.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 48 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/48, pouze zareg.: 0/48, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/48
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako prohlubující základní poznatky z oblasti bankovnictví získané v předmětu Bankovnictví I v oboru Finance. Jeho zaměření vychází z pohledu na banku jako podnikatelský subjekt se všemi specifiky jejího podnikání. Zabývá se rovněž jednotlivými produkty a službami specializovaných bank. Jeho obsah lze rozdělit do dvou základních částí. V první části se nachází problematika specializovaného bankovnictví, jeho poslání a specializované produkty. Ve druhé části se věnuje systému finančního řízení, organizační struktury a kompetencí jednotlivých bankovních útvarů, informačního systému, strategie a plánování, kontrolního systému, základy postavení klienta v bankovním podnikání, personálního managementu a ekonomické analýzy banky. Cílem předmětu je seznámit studenty s mechanizmy fungování banky jako podnikatelského subjektu, se specifickým zaměřením na základy finančního řízení, dále pak prohloubit jejich znalosti z bankovnictví a specializovaném bankovnictví. Navazuje na základní znalosti studenta, které získal předchozím studiem, záměrem je pak lepší pochopení banky, její ekonomiky a specifik bankovního podnikání v nejrůznějších sektorech bankovního podnikání. Po jeho skončení budou mít znalosti o činnosti bank a bankovnictví.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky): 1) Úvod do předmětu bankovní sektor a postavení specializovaných bank a bankovnictví (Krajíček – Pánek)  Organizace přednášek – jejich rozdělení  Základní dělení specializovaného bankovnictví  Důvody členění specializovaného bankovnictví  Podmínky hodnocení a ukončení předmětu 2) Záruční a rozvojové bankovnictví (Pánek)  Záruční a rozvoje bankovnictví  Bankovní podpora exportu a související instituce  Specializované produkty 3) Hypoteční banky (Pánek)  Hypoteční bankovnictví  Specializované produkty 4) Stavební spoření a municipální bankovnictví (Pánek)  Stavební spořitelny  Municipální bankovnictví  Specializované produkty 5) Družstevní bankovnictví (Pánek)  Družstevní bankovnictví  Specializované produkty 6) Nadnárodní bankovní instituce (Pánek)  Nadnárodní bankovní instituce  Bankovní dohled  Specializované produkty 7) Další vývoj specializovaného bankovnictví (Pánek)  Další specializované produkty  Tendence vývoje specializovaného bankovnictví 8) Specifické postavení firemního bankovnictví (Krajíček)  Podstata bankovnictví pro fyzické osoby  Podstata firemního bankovnictví  Výběr klientů a jejich segmentace  Segmenty firemního bankovnictví  Postavení firemních klientů v bance 9) Firemní bankovnictví a jeho trh (Krajíček)  funkce a význam bankovních poradců  politika produktů a služeb  hodnocení a ocenění obchodního personálu 10) Firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Východiska pro tvorbu produktů a služeb  Tvorba nových produktů  Omezení tvorby nových produktů  Východiska pro strategii 11) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) (Krajíček)  Tvorba strategie klienta a strategie banky  Produkty a služby ve vazbě na strategii banky  Stávající klienti a akvizice nových klientů 12) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Sofistikované produkty a služby  Cash Managament a Cash Pooling  Syndikované úvěry  Kolaterizované produkty (CDO, CDM apod.)  Spolupráce s klienty a jejich poradci 13) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví (Krajíček)  Orientace bank  Priority  Akvizice klientů  Požadavky klientů na nové produkty a služby Tématický plán a obsahové zaměření seminářů a cvičení (podle týdnů výuky): 1) Úvod do předmětu bankovní sektor a postavení specializovaných bank a bankovnictví (Krajíček – Pánek)  Organizace seminářů a cvičení – jejich rozdělení  Zadání prezentací  Zadání seminárních prací  Podmínky ukončení předmětu 2) Záruční a rozvojové bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Produkty bank  Diskuse 3) Hypoteční banky (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 4) Stavební spoření a municipální bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Refinancování  Produkty bank  Diskuse 5) Družstevní bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 6) Nadnárodní bankovní instituce (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty mezinárodního bankovnictví  Diskuse 7) Další vývoj specializovaného bankovnictví (Pánek)  Další specializované produkty  Tendence ve vývoje specializovaného bankovnictví  Diskuse  Kontrolní test 1 8) Specifické postavení firemního bankovnictví (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 9) Firemní bankovnictví a jeho trh (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter firemního bankovnictví  Produkty bank  Diskuse 10) Produkty firemního bankovnictví a jejich strategie (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Strategie a výběr klientů  Produkty bank  Diskuse 11) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter strategie  Produkty bank  Diskuse 12) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 13) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví (Krajíček)  Požadavky klientů na nové produkty a služby  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů a strategie  Produkty bank  Diskuse  Kontrolní test 2 Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky): 1) Úvod do předmětu bankovní sektor a postavení specializovaných bank a bankovnictví (Krajíček – Pánek)  Organizace přednášek – jejich rozdělení  Základní dělení specializovaného bankovnictví  Důvody členění specializovaného bankovnictví  Podmínky hodnocení a ukončení předmětu 2) Záruční a rozvojové bankovnictví (Pánek)  Záruční a rozvoje bankovnictví  Bankovní podpora exportu a související instituce  Specializované produkty 3) Hypoteční banky (Pánek)  Hypoteční bankovnictví  Specializované produkty 4) Stavební spoření a municipální bankovnictví (Pánek)  Stavební spořitelny  Municipální bankovnictví  Specializované produkty 5) Družstevní bankovnictví (Pánek)  Družstevní bankovnictví  Specializované produkty 6) Nadnárodní bankovní instituce (Pánek)  Nadnárodní bankovní instituce  Bankovní dohled  Specializované produkty 7) Další vývoj specializovaného bankovnictví (Pánek)  Další specializované produkty  Tendence vývoje specializovaného bankovnictví 8) Specifické postavení firemního bankovnictví (Krajíček)  Podstata bankovnictví pro fyzické osoby  Podstata firemního bankovnictví  Výběr klientů a jejich segmentace  Segmenty firemního bankovnictví  Postavení firemních klientů v bance 9) Firemní bankovnictví a jeho trh (Krajíček)  funkce a význam bankovních poradců  politika produktů a služeb  hodnocení a ocenění obchodního personálu 10) Firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Východiska pro tvorbu produktů a služeb  Tvorba nových produktů  Omezení tvorby nových produktů  Východiska pro strategii 11) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) (Krajíček)  Tvorba strategie klienta a strategie banky  Produkty a služby ve vazbě na strategii banky  Stávající klienti a akvizice nových klientů 12) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Sofistikované produkty a služby  Cash Managament a Cash Pooling  Syndikované úvěry  Kolaterizované produkty (CDO, CDM apod.)  Spolupráce s klienty a jejich poradci 13) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví (Krajíček)  Orientace bank  Priority  Akvizice klientů  Požadavky klientů na nové produkty a služby Tématický plán a obsahové zaměření seminářů a cvičení (podle týdnů výuky): 1) Úvod do předmětu bankovní sektor a postavení specializovaných bank a bankovnictví (Krajíček – Pánek)  Organizace seminářů a cvičení – jejich rozdělení  Zadání prezentací  Zadání seminárních prací  Podmínky ukončení předmětu 2) Záruční a rozvojové bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Produkty bank  Diskuse 3) Hypoteční banky (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 4) Stavební spoření a municipální bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Refinancování  Produkty bank  Diskuse 5) Družstevní bankovnictví (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 6) Nadnárodní bankovní instituce (Pánek)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty mezinárodního bankovnictví  Diskuse 7) Další vývoj specializovaného bankovnictví (Pánek)  Další specializované produkty  Tendence ve vývoje specializovaného bankovnictví  Diskuse  Kontrolní test 1 8) Specifické postavení firemního bankovnictví (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 9) Firemní bankovnictví a jeho trh (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter firemního bankovnictví  Produkty bank  Diskuse 10) Produkty firemního bankovnictví a jejich strategie (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Strategie a výběr klientů  Produkty bank  Diskuse 11) Strategie korporátních bank (firemní bankovnictví) (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter strategie  Produkty bank  Diskuse 12) Produkty firemního bankovnictví a jeho strategie (Krajíček)  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů  Produkty bank  Diskuse 13) Očekávaný vývoj ve firemním bankovnictví (Krajíček)  Požadavky klientů na nové produkty a služby  Prezentace zadaných prací studenty  Charakter produktů a strategie  Produkty bank  Diskuse  Kontrolní test 2
Literatura
  • MISHKIN, Frederic S. The economics of money, banking and financial markets. 7th ed. Boston: Addison-Wesley, 2004, xxxix, 679. ISBN 0-321-12235-6. info
  • BABOUČEK, Ivan. Regulace činnosti bank. 1. vyd. Praha: Bankovní institut, 2005, 318 s. ISBN 8072650718. info
  • SŮVOVÁ, Helena. Specializované bankovnictví. 1. vyd. Praha: Bankovní institut, 1997, 398 s. +. ISBN 80-902243-2-6. info
  • PETRJÁNOŠOVÁ, Božena. Bankovnictví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 80 s. ISBN 8021035234. info
  • SOKOLOVSKÝ, Zbyněk. Vitální banky. 1. vyd. [Praha]: Bankovní institut, 1999, 374 s. ISBN 80-7265-024-6. info
  • POLOUČEK, Stanislav. Bankovnictví. Vyd. 1. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 2005, 389 s. ISBN 8072482874. info
  • POLOUČEK, Stanislav. České bankovnictví na přelomu tisíciletí. Ostrava: Ethics, 1999, 208 s. ISBN 8023839829. info
  • CETLOVÁ, Helena a Jaromír NEUMAN. Bankovní strategie. 1. vyd. Praha: Bankovní institut, 1998, 116 s. info
  • SARDI, Antoine. Vnitřní bankovní audit. 1. vyd. Praha: HZ, 1997, 112 s. ISBN 808600905X. info
  • REVENDA, Zbyněk. Peněžní ekonomie a bankovnictví. 4. vyd. Praha: Management Press, 2005, 627 s. ISBN 9788072611324. info
  • TOMÁŠEK, Michal. Bankovnictví jednotného vnitřního trhu Evropské unie. Edited by Richard Salzmann. 1. vyd. Praha: Linde, 1997, 516 s. ISBN 8072010522. info
Výukové metody
Účast na přednáškách, zpracování seminárních prací, kontrolní testy, závěrečný písemný test a zkouška.
Metody hodnocení
1. Kontrolní testy ze seminářů se budou psát v 7. a 13. týdnu semestru. - Pokud student nemůže tento test fyzicky absolvovat (omluvu posoudí vedoucí semináře), napíše test v náhradním termínu v posledním výukovém týdnu semestru, případně počátkem zkouškového období. - Hodnocení náhradního souhrnného seminárního testu bude shodné s hodnocením kontrolních seminárních testů. 2. Hodnocení seminární práce - Hodnocení seminární práce je prospěl respektive neprospěl. 3. Závěrečné hodnocení výsledků práce v seminářích. - Podmínkou účasti na zkoušce je: a) úspěšné absolvování obou plánovaných kontrolních seminárních testů. Podmínkou pro úspěšné absolvování každého z nich je dosažené hodnocení 66% a více (2/3 a více). b) zpracování, předložení a presentace seminární práce na zadané téma s hodnocením prospěl. - Hodnocení kvality přípravy a znalostí ze seminářů se započte maximálně 20% do výsledné známky 4. Zkouška a výsledné hodnocení: - Zkouška má písemnou formu. Konečná známka je tvořena: Hodnocení písemné části zkoušky (80%) + závěrečné hodnocení výsledků práce v seminářích (20%) - Pro hodnocení výkonu studentů u zkoušky platí následující klasifikační stupnice (společná pro presenční i kombinovanou formu studia): A 92 – 100 % D 68 – 75 % B 84 – 91 % E 60 – 67 % C 76 – 83 % F méně než 60 %
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.