MPH_ETPO Podnikatelská a environmentální etika

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Po 9:20–10:05 P201
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_ETPO/01: Po 10:15–11:00 P201, J. Šmajs
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu je tvořen třemi tematickými celky, z nichž první, tj. ontologický základ environmentální a podnikatelské etiky i obecná charakteristika etiky tradiční a aplikované, je volným navázáním na výuku základů filosofie v prvním ročníku studia. Další dva tematické celky jsou tvořeny filosofickou analýzou práce a podnikatelskou etikou. Lidská práce, která úzce souvisí s lidskou přirozeností a útočnou adaptivní strategií člověka jako druhu, je tu posuzována z hlediska svého biologického, technologického i kulturně antropologického obsahu. Podnikatelská etika je nejprve charakterizována v obecné podobě, tj. specifikou svého předmětu, funkcí a role v podnikové strategii. V poslední části je věnována pozornost podnikatelské etice v užším smyslu, tj. etice v podnikové praxi. Je zde posuzována společenská zakotvenost podniku, jeho sociální, morální a ekologická odpovědnost. Pozornost se věnuje etice v práci manažerů, etice marketingu a reklamy. Ve všech těchto částech se obecně srozumitelným způsobem ukazuje, čím se liší tradiční etika od nově vznikajících etik aplikovaných a čím jsou aplikované etiky ve svém působení na člověka, přírodu i společnost limitovány.

Hlavní cíle kurzu jsou:
-osvojit si problémy tradiční etiky a její význam pro vznik etiky aplikované
- zvládnout teorii současné environmentální etiky včetně světonázorového pochopení vztahu člověka a kultury k přírodě
- zvládnout dějiny a strukturu podnikatelské etiky včetně etiky v zaměstnaneckých vztazích a v práci manažerů
- kultivovat etické cítění a uvažování budoucích podnikatelů
Osnova
  • Tematický plán přednášek

  • 1. Koncept konfliktu kultury s přírodou jako nové paradigma
  • filosofie, axiologie, etiky i přírodních a společenských věd. Místo a role kultury v přírodě, vztah přirozené a kulturní evoluce. Koncept pozemské přírody a ekologicky ohrožené kultury.
  • 2. Problém naturalizace kultury jako systému s vnitřní informací, problém přijetí biofilní sociokulturní informace kulturním systémem. Naturalizace techniky a materiální kultury, naturalizace vědy, výchovy a vzdělání.
  • 3. Problém člověka, jedinečnost lidské fylogeneze. Zvláštnosti lidské ontogeneze, přírodní a kulturní faktory utváření lidské osobnosti. Hlavní sociokulturní regulativy: technika, věda, morálka, právo, politika.
  • 4. Vymezení pojmů morálka a etika, předmět a společenské funkce etiky. Rozdíl mezi morálkou a právem. Etika tradiční a etika aplikovaná. Přednosti a meze morální regulace.
  • 5. Environmentální etika, její předmět a společenská role. Antropocentrické a biocentrické koncepce ekoetiky. Etika Země A. Leopolda, hlubinná ekologie A. Naesse. Evoluční ontologie jako východisko nové axiologie, etiky a politiky.
  • 6. Lidská práce jako způsob útočné adaptivní strategie člověka. Proměny technologického a společenského obsahu práce. Práce v kontextu biotické linie technického vývoje. Práce v kontextu abiotické linie technického vývoje: instrumentalizace, mechanizace, automatizace.
  • 7. Práce a lidská přirozenost, biologický, etický a osobnostně kultivační rozměr práce. Problém nedobrovolné ztráty práce, problém lidské seberealizace v technotronní spotřební společnosti.
  • 8. Podnikatelská etika, předmět, definice, vznik, vývoj, struktura, možnosti a funkce. Problém integrace etiky do oblasti podnikání.
  • 9. Sociální, morální a ekologická odpovědnost podnikání, problém účinnosti etiky v podnikání. Etická dimenze výroby a spotřeby.
  • 10. Podnikatelská etika v podnikové praxi, kompetence a omezení.
  • 11. Etika v zaměstnaneckých vztazích, problém diskriminace, problém propouštění z práce, problém pracovní komunikace.
  • 12. Etika v práci manažerů. Manažer jako vůdčí hráč podnikové strategie. Postoje manažerů k etice, manažerské etické styly: integrativní, úslužný, dominantní, vyhýbavý, kompromisní. Etické prohřešky manažerů.
  • 13. Etické programy organizace, etické kodexy.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠMAJS, Josef. Ontologické základy etiky. In Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 16-85, 69 s. ISBN 978-80-247-4293-9. info
  • ŠMAJS, Josef. Podnikatelská a environmentální etika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 184 s. ISBN 9788021045644. info
    doporučená literatura
  • BINKA, Bohuslav. Environmentální etika. In Etika, ekonomika, příroda. První vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, s. 84-123. ISBN 978-80-247-4293-9. info
  • ROLNÝ, Ivo a Lubor LACINA. Globalizace, etika, ekonomika. Vydání třetí rozšířen. Ostrava: Key Publishing, 2008, 281 stran. ISBN 9788087071625. info
  • ŠMAJS, Josef. Základy systematické filosofie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 255 s. Masarykova univerzita, 1. ISBN 80-210-3871-3. info
  • ŠMAJS, Josef. Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. první. Brno: Jan Šabata, Doplněk, 2003, 117 s. ISBN 80-7239-152-6. URL info
  • HAWKEN, Paul, Amory B. LOVINS a L. Hunter LOVINS. Přírodní kapitalismus : jak se rodí další průmyslová revoluce. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 476 s. ISBN 8020410783. info
  • ROLNÝ, Ivo. Etika v podnikové strategii : metodologické postupy integrace etiky do podnikové strategie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 119 s. ISBN 8085834000. info
  • REMIŠOVÁ, Anna. Úvod do podnikateĺskej etiky. Vyd. 1. Bratislava: Ekonóm, 1996, 205 s. ISBN 80-225-0745-8. info
  • LUKNIČ, Arnold. Štvrtý rozmer podnikania - etika :pre manažérov, pre školy, pre každého. 1. vyd. Bratislava: Slovak Academic Press, 1994, 342 s. ISBN 80-85665-30-1. info
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek spojených s diskusí a seminářů.
Metody hodnocení
Závěrečná zkouška je ústní. Zkouška je hodnocena klasifikační stupnicí A až F.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.