MPH_IKKO Interkulturální komunikace

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MPH_IKKO/01: Út 14:00–15:50 P304, J. Procházka
Předpoklady
! MPH_POKO Podnikání a kulturní odlišnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 72 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/72, pouze zareg.: 0/72, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/72
Jiné omezení: Minimální počet pro otevření předmětu je 10 studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je připravit studenty na práci v nadnárodních organizacích, mezinárodních týmech a pro obchodování se zahraničními partnery. Celkově kurz studenty připravuje na práci v globalizované společnosti.

Dílčí cíle předmětu jsou:
- získat znalosti o odlišnostech jednotlivých kultur důležitých pro oblast podnikání se zahraničními partnery
- osvojit si poznatky o obecných pravidlech společenského styku důležitých pro obchodní a podnikatelskou činnost
- naučit studenty vnímat kulturní rozdíly v oblasti verbální a neverbání komunikace a tím zvýšit sociální citlivost pro úspěch v obchodní a podnikatelské činnosti
- kultivovat společenský projev a vystupování studentů v mezinárodních obchodních aktivitách
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
- schopen charakterizovat kulturní rozdíly mezi různými světovými regiony;
- schopen dodržovat kulturně specifická pravidla společenského a obchodního styku v různých obchodně významných zemích;
- umět zaujmout a vytvořit vztah s obchodním parterem z různých světových regionů.
Osnova
  • Teorie národní kultury a kulturní dimenze
  • Evropa
  • - Německy mluvící země
  • - Balkán
  • - Státy Pyrenejského poloostrova
  • - Skandinávie
  • - Francie
  • Asie
  • Arabské země
  • Jižní a rovníková afrika
  • Latinská amerika
  • Commonwelth a USA
Literatura
    povinná literatura
  • MORAN, Robert T., Philip R. HARRIS a Sarah V. MORAN. Managing cultural differences : global leadership strategies for cross-cultural business success. 8th ed. Amsterdam: Elsevier, 2011, xv, 570. ISBN 9781856179232. info
    doporučená literatura
  • ABRAMSON, Neil R. a Robert T. MORAN. Managing Cultural Differences: Global Leadership for the 21st Century. 10th ed. Routledge, 2017, 662 s. ISBN 978-1-138-22345-5. info
  • THOMAS, David C. a Mark F. PETERSON. Cross-cultural management : essential concepts. Third edition. Los Angeles: Sage, 2014, xx, 323. ISBN 9781452257501. info
  • HOUSE, Robert J., Peter W. DORFMAN, Mansour JAVIDAN, Paul J. HANGES a Mary F. SULLY DE LUQUE. Strategic leadership across cultures : the GLOBE study of CEO leadership behavior and effectiveness in 24 countries. Los Angeles: Sage, 2014, xxxi, 431. ISBN 9781412995948. info
  • BRUNET-THORNTON, Richard. Introduction to cross-cultural management. Vyd. 1. V Praze: Oeconomica, 2010, 199 s. ISBN 9788024516837. info
  • HOFSTEDE, Geert a Gert Jan HOFSTEDE. Kultury a organizace : software lidské mysli : spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Translated by Luděk Kolman. Praha: Linde, 2007, 335 s. ISBN 808613170X. info
  • Culture, leadership, and organizations : the Globe study of 62 societies. Edited by Robert J. House - Paul J. Hanges - Mansour Javidan - Peter W. Dorfman. Thousand Oaks: Sage, 2004, xxviii, 81. ISBN 9780761924012. info
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena a Jiří POKORNÝ. Podnikání a kulturní odlišnosti. Brno: ESF MU, 2004, 247 s. skripta. ISBN 80-210-3490-4. info
  • HOFSTEDE, Geert. Culture's consequences : comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2001, xx, 596. ISBN 0803973241. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou prezentací studentů se zpětnou vazbou. V předmětu vystupují hosté, kteří mají zkušenost z obchodního a společenského styku v jiné kultuře. Následuje diskuse se studenty.
Metody hodnocení
průběžné testy na konci šesti seminářů (18 b), týmová prezentace (35 b), handout (7b), závěrečný test (40 b)
Student se musí zúčastnit min. 80 % celých seminářů a získat alespoň 60 bodů, z toho alespoň 15 bodů za prezentaci a alespoň 20 bodů z testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.