MPH_MZPO Manažerské poradenství

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Eva Švandová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
každý lichý pátek 10:00–11:50 S310, kromě Pá 17. 9.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_MZPO/01: každý sudý pátek 10:00–11:50 S310, kromě Pá 5. 11., E. Švandová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Manažerské poradenství je dynamicky se rozvíjející oblastí na zákazníky silně orientovaného sektoru služeb, i když je některými považováno spíše za umění rétoriky. S rostoucí vzdělaností manažerů dochází k nutnému prohlubování specializace poradenských společností. S rostoucí specializací doprovázenou dalšími společenskými jevy jako je globalizace a prohlubující se digitalizace společnosti související s nástupem nové éry Společnost 4.0 dochází k potřebě a hlavně možnosti integrace res. spolupráce poradců, ať už s jinými poradenskými či technologickými firmami, a to často i napříč zeměmi. V samotném podniku dochází ke změně v podobě integrace podnikových funkcí, ale i integrace s okolím. Cílem poradenství je hledat integrovaná řešení pro řízení. Důležité se tak stávají poradentství v oblasti strategie se zaměřením na mezipodnikovou kooperaci a v oblasti informačních technologií, dále řízení efektivnosti podniku, a to vše s ohledem na snahu podniku získat konkurenční výhodu. Poradenské projekty se stávají často komplexními s potřebou aplikovat znalosti projektového řízení.
Obsah předmětu reaguje na uvedené skutečnosti. Cílem předmětu je
1)představit studentům poradenský proces z pohledu projektového řízení,
2)naučit studenty strukturovanému přístupu k analýze dat a strukturovanému návrhu řešení a implementace. Využívání strukturovaného přístupu k poradenskému projektu a metod projektového řízení vede k systematické práci poradce, která je třeba s ohledem na kritický přístup k poradenství.
3)Studenti si osvojí dovednosti, které využijí pro případ - založení vlastního podniku, pohovuru do poradenské organizace, práce s klientem.
4) Studenti se seznámí s kritikou poradenství a tak budou schopni lépe reagovat na negativní přístup. Na poradenský projekt bude nahlíženo jako na výzkumný projekt.
Předmět není určen pouze pro studenty, kteří sami chtějí nabízet poradenské služby externě, ale i pro studenty, kteří mohou stát na straně poptávky po externích poradenských službách (například ve vedoucí pozici v podniku jim bude náležet kompetence výběru poradce popřípadě spolupráce s ním, oblast interního poradenství, které zažívá určitý boom).
Výstupy z učení
Studenti po absolvování kurzu:

- budou znát, co je obsahem manažerského poradenství, význam poradenství pro podniky, ale i důvody kritického pohledu na poradenství, které jsou zásadním předpokladem pro schopnost argumentovat klientovi v počáteční fázi projektu v případě negativního postoje k poradenství.
- budou si vědomi etických zásad v poradenství, které budou ve své poradenské praxi užívat
- budou znát fáze poradenského procesu a jejich obsah a cíl, včetně znalosti zařazení metod a postupů projektového řízení do jednotlivých fází poradenského procesu
- získají přehled o softwarových řešeních využitelných v průběhu projektu a budou je v projektech schopni použít
- budou znát specifika manažerského poradenství v jeho různých specializacích (v oblasti strategie, organizace, provozního managementu, marketingu, financí, informačních technologií apod.)
- budou znát předpoklady pro úspěšné řízení poradenského podniku; na základě této znalosti budou schopni založit a hlavně řídit vlastní firmu
- budou schopni provést strukturovanou analýzu problému, strukturované řešení a implementaci řešení; v průběhu budou aplikovat znalosti týkající se sběru dat a jejich analýzy.
- budou schopni vytvořit poradenskou nabídku, kalkulovat náklady spojené s prací poradce a s implementací navržených řešení problému
- budou schopni ekonomicky vyhodnotit poradenský projekt
- budou schopni zpracovávat reporty pro klienta včetně zpracování a aktivní prezentace výsledku projektu klientovi, a to s využitím znalosti metod projektového řízení
- budou umět komunikovat s klientem v průběhu celého projektu
- budou znát kreativní metody, které budou v rámci projektu schopni aplikovat jak při hledání příčin problémů, tak hledání řešení
- ověří si fungování týmové spolupráce na projektu
- budou umět dekomponovat problém
- budou umět klást tzv. estimation question
Osnova
  • Tematický plán přednášek:
  • 1. Základní vymezení manažerského poradenství; poradenství jako služba; představení sektoru manažerského poradenství a jeho minulého a možného budoucího vývoje, etické zásady v manažerském poradenství; Kritický pohled na manažerské poradenství
  • 2. Poradenský process; vstupní fáze poradenského procesu
  • 3. Strukturovaná diagnóza,
  • 4. Řízení poradenské organizace včetně jejího marketingu
  • 5. Strukturované řešení a implementace projektu
  • 6. Specifika manažerského poradenství ve vybraných oblastech (Strategie, IT, finance, řízení lidských zdrojů apod.)
  • Tematický plán cvičení:
  • 1. Práce s klientem, Estimation question, porandenský přístup
  • 2.Tvorba poradenské nabídky, zadání a poradenské smlouvy; plánování projektu. Case interview.
  • 3. Dekompozice problému; Strukturovaná diagnóza
  • 4. Strukturované řešení a implemenatce projektu
  • 5. Business modely poradenských organizací - tvorba svého business modelu
  • 6. Reporty a závěrečná prezentace projektu
Literatura
    povinná literatura
  • BAAIJ, Marc G. An introduction to management consultancy. First edition. Los Angeles: Sage. xix, 580. ISBN 9781446256138. 2014. info
    doporučená literatura
  • BILLINGHAM, Vicky. Project management : how to plan and deliver a successful project. 2nd edition. Wales: Studymates. 288 stran. ISBN 9781842853238. 2017. info
  • CROWTHER, David a Geoff LANCASTER. Research methods : a concise introduction to research in management and business consultancy. 2nd ed. Amsterdam: Elsevier. viii, 292. ISBN 9780750689533. 2009. info
  • BISWAS, Sugata a Daryl TWITCHELL. Management consulting : a complete guide to the industry. Second edition. New York: John Wiley & Sons. xii, 336. ISBN 9780471444015. 2001. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou prezenčních přednášek, které jsou teoretickou a praktickou přípravou studentů v rámci jednotlivých probíraných témat (dle osnovy). V rámci přednášek jsou studenti zapojováni do probírané látky formou diskuse, řešení případových studií.
Semináře probíhají také prezenčně (platforma bude upřesněna). Studenti budou zpracovávat zadání pro jednotlivé semináře. Úkoly pro semináře souviset se zpracovávaným skupinovým projektem..
Skupinový projekt je projektem, na kterém si studenti vyzkouší prakticky projít celým poradenským procesem od sestavení nabídky po návrh řešení a prezentaci řešení klientovi. Projekt bude zadán vyučujícím v prvním výukovém týdnu (dýden po irientačním týdnu).
V případě změny epidemiologickcýh podmínek a přechodu výuky do on-line módu, bude skupinový úkol nahrazen zpracováváním zadaných úkolů. Přednášky přejdou do on-line módu a budou nahrávány.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška má písemnou formu. Test bude obsahovat jak teoretické otázky, tak řešení případové studie. V případě předchodu do on-line studia bude zkouška ústní a bude se konat přes MS-Teams. Studenti budou řešeit předem zadanou případovou studii.
Na každém semináři bude zadán úkol, který budou studenti zpracovávat skupinově v rámci zadaných projektů. Není nutnost se seminářů účastnit, pokud se tým dohodne na jiném termínu zpracovávání úkolu pro daný týden. Nicméně v rámci prezenční výuky bude upřesněn úkol a to, jak ho co nejlépe zpracovat. Plnění úkolů napomáhá realizaci poradenského projektu (zpráva o porandeském projektu), resp. úkoly jsou kontrolními body pro plnění projektu. K úspěšnému zakončení projektu je nutné projekt a jeho řešení prezentovat zadavateli.
Hodnocení předmětu je dáno seminnární části a zkouškovou částí. Za seminární část studenti mohou získat 20 bodů za plnění průběžných úkolů a 40 bodů za finální projekt. Zkoušková část přispívá k finálnímu hodnocení 40 body. Pro úspěšné zakončení předmětu je nutné absolvovat kažkou část minimálně 60%, tzn. 36 bodů za seminární části a 24 bodů za zkouškovou část.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolenýchpomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku(zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia."
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6e81979fe556491890fde4e96d00a8a5%40thread.tacv2/conversations?groupId=178b5937-c30b-4166-9f51-6cab4bbe4d99&tenantId=11904f23-f0db-4cdc-96f7-390bd55fcee8
On-line výuka bude probíhat prostřednictvím platformy Teams.
V mezičase se prosím přidejte do Teams předmětu skrze tento kód:


12k0dxn


Informace, jak to udělat, najdete zde: https://it.muni.cz/sluzby/microsoft-teams/dalsi-informace/sprava-clenu-a-nastaveni-roli-v-tymu#kod Protože bude smysluplné některé informace sdílet i s kombinovanou formou, je tým společný pro oba předměty. Vás se budou týkat kanály "Obecný" (primárně oznámení týkající se obou forem) a zejména "Denní podzim2020". Doporučuji si nastavit u obou kanálů upozornění nebo je pravidelně sledovat. Komunikace bdue probíhat přes Teams vyjma úvodního mailu.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2024.