MPH_PMAN Provozní management

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Studentům oboru PEM bude navýšení +5 kreditů. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mikhail Monashev (cvičící)
doc. Ing. Radoslav Škapa, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Čt 10:00–11:50 S311, kromě Čt 16. 9., kromě Čt 4. 11.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_PMAN/01: Út 10:00–11:50 VT206, kromě Út 14. 9., kromě Út 2. 11., A. Klapalová, R. Škapa
Předpoklady
Předmět předpokládá znalosti na úrovni kurzů - Ekonomika organizací, Podniková ekonomika, Management, Marketing a jejich ekvivalentů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz rozvíjí poznatky z předmětů Management, Marketing, Podniková ekonomika a dalších, a zaměřuje se na provozní úkoly podniků, které jsou spojeny s řízením procesů tvorby hmotných a nehmotných produktů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
interpretovat význam provozních činností při procesu tvorby hodnoty;
- schopen vysvětlit vazby mezi strategickým, taktickým a operativním řízením podniku - souvisejícím s provozními procesy;
- navrhovat jednoduché produkční procesy a aplikovat základní používané metody;
- schopen zhodnotit vhodnost nastavení produkčních procesů vzhledem ke strategii podniku;
- rozumět moderním konceptům a nástrojům uplatňovaným v provozním managementu v souvislosti s digitalizací (Industry 4.0, Internet of things);
- znát a chápat různé koncepce řízení kvality uplatňované v podnicích a mechanizmy zabezpečování kvality na národní a mezinárodní úrovni;
- chápat souvislosti mezi provozní činnostmi a různými podnikovými funkcemi;
- umět aplikovat metody a techniky řízení kvality pro výrobní procesy a produkční procesy v podnicích poskytující služby;
- chápat podstatu systému řízení kvality na základě ISO 9000;
- znát ekonomickou stránku managementu kvality a různé modely a metriky nákladů na kvalitu.
Osnova
  • Témata přednášek:
  • 1. Provozní management a kvalita
  • 2. Statistické řízení kvality.
  • 3. Navrhování výrobků a služeb. Produkty a služby v cirkulární ekonomice
  • 4. Procesy, technologie, kapacita a layout v kontextu Industry 4.0
  • 5. Předpovědi poptávky - kvantitativní přístupy
  • 6. Plánování výroby a služeb, Štíhlá výroba
  • 7. Produkt a management kvality, základní pojmy managementu kvality a historický vývoj
  • 8. Ekonomické souvislosti managementu kvality
  • 9. Systémy managementu kvality; TQM a modely excelence
  • 10. Metody a techniky používané v managementu kvality
  • 11. Institucionální rámec managementu kvality
  • 12.Systém ochrany zákazníka a spotřebitele v ČŘ ve světě
Literatura
    povinná literatura
  • NENADÁL, Jaroslav. Management kvality pro 21. století. Vydání 1. Praha: Management Press, 2018, 366 stran. ISBN 9788072615612. info
  • REID, R. Dan a Nada R. SANDERS. Operations management : an integrated approach. 4th ed. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010, xxviii, 63. ISBN 9780470524589. info
  • RUSSELL, Roberta S a TAYLOR BERNARD. Operations management: along the supply chain. International student version. 6th ed. Hoboken: John Wiley & Sons, 2009, 550 s. ISBN 978-0-470-23379-5. info
    doporučená literatura
  • IVANOV, Dmitry, Alexander TSIPOULANIDIS a Jörn SCHÖNBERGER. Global Supply Chain and Operations Management: A Decision-Oriented Introduction to the Creation of Value. Springer, 2016, 445 s. info
  • GOETSCH, D. L. a S. DAVIS. Quality Management for Organizational Excellence: Introduction to Total Quality (8th Edition). 8th. Pearson, 2015, 448 s. ISBN 978-0-13-379185-3. info
  • FITZSIMMONS, James A., Mona J. FITZSIMMONS a Sanjeev BORDOLOI. Service management : operations, strategy, information technology. 8th ed. New York: McGraw-Hill/Irwin, 2014, xviii, 524. ISBN 9781259010651. info
  • MATEIDES, Alexander. Manažérstvo kvality : história, koncepty, metódy. Bratislava: Epos, 2006, 751 s. ISBN 8080576564. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky - výklad diskusní formou, představení hlavních konceptů a nástrojů a ukázky jejich aplikace. Exkurze a přednášky lidí z praxe. Semináře - samostatná aplikace metod a technik managementu kvality na konkrétní problém, výpočty příkladů (včetně modelování ;MS Excel).
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemnou zkouškou rozdělenou na dvě části (v půli a na konci semestru). Minimální požadovaný počet bodů je 60%. Účast na zkoušce je podmíněna zpracováním seminárních prací v průběhu semestru dle zadání vyučujících na začátku semestru.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Pro studenty oboru PEM bude adekvátně navýšen rozsah výuky (2/2) a garant upřesní její obsah. Přednášky jsou dostupné online a ze záznamu.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022.