MPH_RIHO Řízení hodnoty

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh
Út 12:50–14:30 P403
Předpoklady
Předpokladem a hlavním cílem předmětu je seznámit s funkcí, podstatou a metodami zajištění hodnoty pro zákazníka. Problematika je zaměřena zejména na vymezení pojetí spokojeného a kupujícího zákazníka, znalost zákazníka, jeho skutečné požadavky a potřeby. Jedná se o hodnotu pro zákazníka, jejíž maximální velikost je klíčem k úspěchu v podnikání. Velikost hodnoty pro zákazníka se měří poměrem užitku k nákladům, resp. k ceně potřebné na její dosažení a využívání.Pozornost je rovněž věnována popisu podstaty a možnosti aplikace jednotlivých metod formulace a hodnoceni na co všechno by měl výrobce a podnikatel myslet, co všechno udělat, aby z hlediska jím ovlivnitelných jevů a skutečností byla splněna podmínka trvalého růstu hodnoty pro zákazníka.. Jde zejména o metody umožňující seznámit studenty s efektivní použitelností způsobu zvyšování hodnoty pro zákazníka, z hlediska uspokojování potřeb vnitřních a vnějších, analyzovat hodnotu pro zákazníka a předpovídat jeho budoucí vývoj, porozumět její pojetí pro komerční úspěšnost, pochopit vlastní pozici hodnoty ve vnitřním živote výrobce a tento jev přenést do tvorby a aplikace hodnoty pro zákazníka navenek. Kurz sestává z přednášek a seminářů. Na seminářích jde o procvičováni tvorby hodnoty pro zákazníka formou případových studií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 57 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/57, pouze zareg.: 0/57, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/57
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s funkcí, podstatou a metodami zajištění hodnoty pro zákazníka. Hlavním cílem předmětu je především získání znalostí o potřebách zákazníka z hlediska jeho skutečných potřeb, požadavků a tužeb. Základem předmětu je schopnost rozlišení mezi potřebami a tužbami a v konečné podobě schopnosti podniku nabídnout zboží podle představ zákazníka. Hlavní problematikou je schopnost porozumění základů a principů hodnoty pro zákazníka ve smyslu pochopení rozdílů mezi jeho znalostmi a jeho skutečnými požadavky a potřeby. V tomto smyslu se jedná o hodnotu pro zákazníka, jejíž maximální velikost je klíčem k úspěchu v podnikání. Velikost hodnoty pro zákazníka se měří poměrem užitku k nákladům, resp. k ceně potřebné na její dosažení a využívání.Pozornost je rovněž věnována popisu podstaty a možnosti aplikace jednotlivých metod formulace a hodnoceni na co všechno by měl výrobce a podnikatel myslet, co všechno udělat, aby z hlediska jím ovlivnitelných jevů a skutečností byla splněna podmínka trvalého růstu hodnoty pro zákazníka. Na konci kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit základní pojmy z oblasti tvorby hodnoty pro zákazníka, vysvětlit rozdíly mezi hodnotou pro zákazníka a užitkovou hodnotou pro zákazníka, bude schopen vysvětlit a zdůvodnit poměr užitku k nákladům, resp. k ceně potřebné na její dosažení a využívání. Student bude schopen zcela racionálně vysvětlit podstatu tohoto nadmíru moderního předmětu, který je kombinací inovační aktivity a schopnosti z tohoto podnikového procesu vygenerovat jednoznačnou konkurenční výhodu strukturálního typu s atributy funkční dokonalosti.
Osnova
  • 1. Hodnota pro zákazníka, kategorie hodnoty pro zákazníka.Maximalizace hodnoty pro zákazníka.Hodnota pro zákazníka a komerční úspěšnost, role hodnoty pro zákazníka při naplňování poslání a cílů podniku, hodnota pro zákazníka v době globalizace a nové ekonomiky, historie a praktické použití hodnoty pro zákazníka,hodnotová kultura, definice resp. ekonomické vyjádření v poměru užitkových nákladů k celkové hodnotě pro zákazníka 2. Restrukturalizace produkční funkce podniku, podstata a příčiny restrukturalizace, životní cyklus podniku, strategie prosperity, revitalizace a resuscitace podniku, podmínky úspěšné restrukturalizace podniku 3. Inovace produkční funkce podniku inovace jako faktor rozvoje, klasici inovace Schumperter, Valenta, podněty pro inovaci, ( potřeby, strategie vnímaní novosti výrobku ), management inovací , objekty managementu inovací, stupně managementu inovací, systémový přístup v managementu inovací, základní přístupy v managementu inovací 4,5. Metodologie zvyšování hodnoty pro zákazníka hodnotový management jako manažerská disciplina, charakteristika a principy hodnotového managementu, uplatnění v podniku, hodnotový management jako obor a systém, obecná a konstruktivní teorie hodnotového managementu, hodnotová analýza, projektování, hodnotová výrobková strategie 6,7,8. Případové studie hodnotového managementu případové studie z praxe, hodnotové projektování v praxi 9,10. Organizace a řízení hodnotového managementu zavádění , výcvik a organizace hodnotového managementu v podniku,postavení a způsobilost hodnotového manažera, zásady týmové práce v hodnotovém managementu, realizace projektů hodnotového managementu, motivace v oblasti hodnotového managementu Tématický plán seminářů ( podle týdnů výuky ) 11,12,13,14 . semináře k prezentaci případových studií na seminářích budou prezentovány a diskutovány případové studie z oblasti hodnotového managementu dle zadané struktury, je vhodné vytvořit příklad hodnotového managementu
Literatura
  • VLČEK, Radim. Hodnota pro zákazníka. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2002, 443 s. ISBN 80-7261-068-6. info
  • VODÁČEK, Leo a Oľga VODÁČKOVÁ. Management :teorie a praxe v informační společnosti. 4. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2001, 314 s. ISBN 80-7261-041-4. info
  • VEBER, Jaromír. Management :základy, prosperita, globalizace. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2006, 700 s. ISBN 80-7261-029-5. info
  • STADLER, Susanne. Strategický management :nástroje, aplikace. Translated by Magda Schulmeisterová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 258 s. ISBN 802102304X. info
Metody hodnocení
Účast na setkáních – přednáškách není povinná kromě toho, na kterém bude prezentován zadaný POT. Povinností studenta je prezentovat 1 POT – analýzu tvorby hodnoty pro zákazníka a řízení inovací ve zvoleném podniku za semestr formou týmové práce, v týmu budou max. 2 studenti, ke kvalitě zpracování POTu bude přihlíženo při konečném hodnocení. Organizační rozdělení do skupin – týmů bude provedeno na prvních dvou setkáních, na kterých se na ně budou moci přihlásit a domluvit se na konkrétním termínu vystoupení. Termíny prezentací budou kopírovat harmonogram přednášek a seminářů. Písemné podklady k prezentaci není potřebné vyučujícímu zasílat, samotná prezentace musí být vypracována v MS PowerPointu. Nedodržení termínu prezentace bez řádné omluvy je považováno za nesplnění předpokladů připuštění ke zkoušce. Kurz bude zakončen zkouškou formou kolokvia. Pro úspěšné absolvování musí studenti prezentovat týmově seminární práci formou PP prezentace a volného výkladu. V průběhu semestru se nebude psát žádný test, ale přesto vyučující doporučuje průběžně si ověřovat získané znalosti v autokorekčních testech uvedených za každou kapitolou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PHRITR.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.