MPH_RSMD Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 4 hodiny jedenkrát za 14 dní. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (cvičící)
Mgr. Mojmír Snopek (cvičící)
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MPH_RSMD/01: každé sudé úterý 9:20–12:45 S301, M. Snopek
MPH_RSMD/02: každé liché pondělí 14:35–18:00 S301, J. Procházka
MPH_RSMD/03: každé sudé pondělí 13:45–17:05 S301, J. Procházka
MPH_RSMD/04: každý sudý čtvrtek 12:50–16:15 S301, V. Kulhavý
Předpoklady
! PHRSM Rozvoj sociokult. a man.doved.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností tvoří šest tématických celků. Úvodní část je zaměřena na prohlubování sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže. Další část je věnována rozvíjení a tréninku komunikativních dovedností pro podnikatelskou a manažerskou praxi. Třetí část kurzu se orientuje na zvyšování efektivnosti práce manažera a zabývá se nároky kladenými na jeho osobnost. Čtvrtá část předmětu je věnována vedení pracovních týmů s důrazem na rozvoj kreativního řešení problémů a dále se zabývá zvyšováním sociální citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi. Podrobněji je probíráno téma motivace lidského chování, zejména ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků. Další část předmětu se zabývá současnými problémy na trhu práce, způsoby uplatnění a problémy nedobrovolné ztráty práce. Závěrečná část kurzu vybavuje studenty - potenciální vedoucí pracovníky - poznatky o ekologické dimenzi řídící práce.

Hlavní cíle kurzu jsou:
- získat poznatky o sociokulturních a manažerských dovednostech potřebných pro řídící praxi
- získat poznatky o sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže
- naučit se poznat osobnost partnera v interpersonálních kontaktech
- rozvinout komunikativní dovednosti pro podnikatelskou a manažerskou praxi
- naučit se vést pracovní tým s důrazem na kreativní řešení problémů
- zvýšení citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi
- porozumět historickým proměnám lidské práce a její nezastupitelnosti v lidském životě
- identifikovat stresory ovlivňující zdraví jedince v pracovním prostředí
- porozumět roli a místu lidské kultury v přírodě
Osnova
  • I. Sebepoznávání a poznávání druhých
  • 1. Úvodní seminář - obsah a význam rozvoje sociokulturních a manažerských dovedností
  • *Sociálně psychologický výcvik - metody a techniky, seznámení se s obsahem kurzu *Očekávání účastníků kurzu *Organizační záležitosti, rozdělení témat prezentací *Představení účastníků kurzu – trénink prezentačních dovedností a práce se sociálními informacemi *Význam zpětné vazby pro osobní rozvoj. Diskuse nad škálami pro posuzování vystoupení *Vnímání a poznávání druhých lidí. První dojem. Empatie. Chyby a zkreslení při vnímání a poznávání druhých lidí. Metody prohlubování sebereflexe.
  • 2. Sebereflexí k sebepoznávání
  • *„Johariho okno“ – model osobnosti podle Joe Lufta a Harry Inghama. Pravidla zpětné vazby. Zpětná vazba v mezilidské komunikaci a její nácvik. *Technika myšlenkového mapování *Sebereflexe z pohledu pozitivní psychoterapie N. Peseschkiana. Zpracování osobního profilu. Analýza životních zátěží z vlastní autobiografie. Rozprava ve skupině
  • II. Komunikační dovednosti manažera
  • 3. Verbální komunikace
  • *Praktické aspekty rétorických dovedností. Zásady úspěšné osobní prezentace. Metody posilování sebedůvěry. *Umění naslouchat. Technika kladení otázek. *Nácvik verbální pohotovosti *Pravidla dialogu, rozvíjení dialogu podle scénáře *Komunikace a mezilidská interakce z pohledu transakční analýzy E. Berneho. Inventář komunikačních stylů a jejich rozbor ve skupině. *Řeč těla a její druhy. Cvičení na sociální percepci a neverbální komunikaci.
  • 4. Pravidla úspěšného jednání s lidmi
  • *Zásady komunikace v organizaci (horizontální a vertikální úroveň) *Vedoucí pracovník a spolupracovníci – předkládání vlastního názoru a rozhodnutí, udělování kritiky a pochvaly , sdělování nepříjemných zpráv. Poradenská činnost. *Vedení obtížných rozhovorů s lidmi (rozhovor na odchodnou, propouštění ze zaměstnání, disciplinární rozhovor, neplnění pracovních povinností, hodnotící rozhovor).
  • 5. Zásady správné argumentace
  • *Prezentace argumentů. Argumentační postupy.
  • 6. Asertivita jako strategie jednání
  • *Charakteristické znaky pasivního, agresivního, manipulativního a asertivního jednání. Příklady a jejich rozbor ve skupině. *Asertivní práva a dovednosti. *Zpracování vlastní mapy asertivity. *Nácvik technik zdravého sebeprosazení, asertivní etudy.
  • III. Osobnost vedoucího pracovníka
  • 7. Vůdcovství (leadership)
  • *Osobnost manažera - manažerské charisma *Vedení vs. řízení *Autorita vůdčí osobnosti, kdo je vůdcem? *Schopnost empatie, poskytování zpětné vazby *Image muže a ženy v roli manažera *Pravidla chování v pracovních a společenských situacích.
  • 8. Time management. Stres management.
  • *Techniky time managementu *Využívání osobního času (praktická cvičení) *Pracovní typy podle M. Friedmana a R. Rosenmana *Důsledky rodinné výchovy (manipulační pověry – „drivers“ a jejich vliv na způsob řízení času) *Prevence špatných návyků *Postup při stanovení, plánování a dosahování cílů
  • IV. Vedení lidí
  • 9. Pracovní motivace
  • *Motivace a výkon. Zásady stanovení pracovních cílů. Poskytování zpětné vazby. *Delegování pravomoci a odpovědnosti *Motivy pracovní spokojenosti *Motivace pracovního jednání v koncepcích řízení *Stimulace jako ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků *Motivační programy organizací
  • 10. Pracovní porada jako nástroj přímé komunikace s lidmi
  • *Význam efektivní porady *Zásady efektivní porady (příprava - plán a sestavení programu, role předsedajícího, typy účastníků, pravidla vedení porady , shrnutí výsledků a formulace závěrů) *Brainstorming a jeho pravidla. Technika „think tank“.
  • 11. Týmová práce
  • *Význam týmové práce *Sestavování týmu, výběr účastníků *Komunikace v týmu *Charakteristika a rozvoj tvůrčího klimatu ve skupině *Kreativní řešení problémů
  • V. Aktuální témata
  • 12.Trh práce a nezaměstnanost
  • *Význam sebepoznání pro uplatnění se na trhu práce *Inventář a analýza osobních předpokladů (individuální aktivita) *Příprava na konkurzní řízení *Přijímací rozhovor *Psychologické důsledky ztráty práce. Nezaměstnanost a zdraví. *Rizikové skupiny nezaměstnaných *Nezaměstnanost a sociálně patologické jevy *Chování v nezaměstnanosti. Psychologické intervenční programy pro nezaměstnané.
  • 13. Ekologické aspekty v práci manažera
  • *Potřeba biofilního vzdělávání *Vzdělávání jako nástroj pozitivní ekologické změny *Technika biotická a abiotická *Hledisko ekologické krize *Protipřírodnost kultury. Biofilní transformace kultury. *Čistší produkce (Cleaner production)
Literatura
    povinná literatura
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena, Josef ŠMAJS a Viktor KULHAVÝ. Rozvoj manažerských dovedností. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 150 s. I. ISBN 80-210-3858-6. info
    doporučená literatura
  • HRONÍK, František. Manažerské příběhy. Vyd. 1. Brno: MotivPress, 2007, 191 s. ISBN 9788023993448. info
  • HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce : strategie efektivního vedení týmů. Translated by Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 8071789836. info
  • ŠULEŘ, Oldřich. Jak řídit a vést porady. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2003, vii, 15. ISBN 8072264605. info
  • ŠULEŘ, Oldřich. Manažerské techniky. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2003, 152 s. ISBN 80-85839-87-3. info
  • Manažerské techniky II. Edited by Oldřich Šuleř. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1997, 212 s. ISBN 80-85839-19-9. info
  • 7 návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život :návrat etiky charakteru. Edited by Stephen R. Covey, Translated by Stanislav Michalík. 1. vyd. Praha: PRAGMA, 1994, 329 s. ISBN 80-85213-41-9. info
Výukové metody
Při výuce se studenti zapojují do diskusí ve skupině, je využita metoda hraní rolí, studenti prezentují před publikem vybranou problematiku a dostávají zpětnou vazbu na svoje vystoupení. Jsou využívány modelové situace a diskutován jejich průběh. Student vypracovává v průběhu semestru seminární práci, na niž dostává zpětnou vazbu od statních studentů.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen kolokviem. Je vyžadována aktivní účast na seminářích a příprava na ně. Studenti zpracovávají v průběhu semestru jednu seminární práci v rozsahu 4-6 ns.
Závěrečné kolokvium, jehož součástí je písemná příprava na zadané otázky a následná rozprava. Student je v předmětu hodnocen prospěl - neprospěl.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání jako je opisování, vynášení zadání testů, používání nedovolených pomůcek, jednání narušující průběh zkoušky a její objektivitu, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PHRSM.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.