MPH_SPOF Společenská odpovědnost firem

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/1/0. 12p+12s (akreditace Kosmetologie FaF). 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
(! MPH_COSR Corporate Responsibility ) || (! MPH_COSR Corporate Responsibility )
Ačkoli tento předmět nemá žádné předpoklady, znalost základních pojmů z marketingu a marketingové komunikace je výhodná.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Minimální počet pro otevření předmětu je 10 zapsaných studentů. / The minimum number of enrolled students to open the course is 10.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je rozvíjet znalosti a schopnosti studentů v oblasti společenské odpovědnosti firem a tzv. zelené problematiky spojené s touto odpovědností tak, aby byli schopni formulovat strategii CSR pro daný subjekt a vytvořit akční plán. Předmět je do určité míry provázaný s předmětem Organizační etika a udržitelný rozvoj. V předmětu SPOF je pozornost více soustředěna na řídící a realizační úrovně společenské odpovědnosti.
Výstupy z učení
Overview of topics:
- Corporate Social Responsibility (CSR) - basic concepts and historical development;
- Responsibility - meaning of the term and types of responsibility relevant to CSR management and the importance of green thinking (system);
Relationship between social responsibility and sustainable and green development and growth, circular economy and ethics;
- Green management;
- A strategic approach to corporate social responsibility - the concept of shared and sustainability-related values;
- Stakeholder theory and corporate social responsibility;
- Standards governing conduct in the field of CSR;
- CSR management in the green and circular supply chain;
- CSR reporting;
- The process of implementing CSR into corporate governance;
- Performance evaluation and measurement of corporate social responsibility. Přehled témat:
- Společenská odpovědnost firem (CSR) - základní pojmy a historický vývoj;
- Odpovědnost - význam pojmu a typy odpovědnosti relevantní pro řízení CSR a význam zeleného myšlení (systému);
Vztah mezi společenskou odpovědností a udržitelným a zeleným rozvojem a růstem, cirkulární ekonomikou a etikou;
- Zelené řízení;
- Strategický přístup ke společenské odpovědnosti podniků - koncept sdílených hodnot a hodnot souvisejících s udržitelností;
- Teorie zainteresovaných stran a společenská odpovědnost podniků;
- Normy upravující chování v oblasti společenské odpovědnosti firem;
- Řízení CSR v zeleném a cirkulárním dodavatelském řetězci;
- CSR reportování;
- Proces implementace CSR do řízení podniku;
- Hodnocení výkonnosti a měření společenské odpovědnosti podniků.
Osnova
  • Přehled témat:
  • - Společenská odpovědnost firem (CSR) - základní pojmy a historický vývoj;
  • - Odpovědnost - význam pojmu a typy odpovědnosti relevantní pro řízení společenské odpovědnosti;
  • Vztah mezi společenskou odpovědností a udržitelným rozvojem a růstem, cirkulární ekonomikou a etikou;
  • - Sociální podnikání;
  • - Strategický přístup ke společenské odpovědnosti podniků - koncept sdílených hodnot;
  • - Teorie zainteresovaných stran a společenská odpovědnost podniků;
  • - Normy upravující chování v oblasti společenské odpovědnosti podniků;
  • - Řízení CSR v dodavatelském řetězci;
  • - Podávání zpráv o společenské odpovědnosti podniků;
  • - Proces implementace společenské odpovědnosti firem do řízení podniku;
  • - Hodnocení výkonnosti a měření společenské odpovědnosti podniků.
Literatura
    povinná literatura
  • HASKI-LEVENTHAL, Debbie. Strategic corporate social responsibility : tools & theories for responsible management. Edited by David L. Cooperrider. First edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxx, 377. ISBN 9781473998018. info
  • CHANDLER, David. Strategic corporate social responsibility : sustainable value creation. Edition 4. Los Angeles: Sage, 2017, xxxvii, 44. ISBN 9781506310992. info
  • ALEXANDER, Paula. Corporate Social Irresponsibility. 1st edition. Routledge, 2015, 426 s. ISBN 0-415-72146-6. info
    doporučená literatura
  • CHAHINE, T. Introduction to Social Entrepreneurship. CRC Press, 2016. ISBN 978-1-4987-1704-5. info
  • WILLIAMS, E. Freya. Green giants : how smart companies turn sustainability into billion-dollar businesses. New York: AMACOM, American Management Association, 2015, ix, 278. ISBN 9780814436134. info
  • WILHELM, Kevin. Making sustainability stick : the blueprint for successful implementation. First edition. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, 2015, xi, 292. ISBN 9780134383040. info
  • PULLMAN, Madeleine a Margaret SAUTER. Sustainability delivered : designing socially and environmentally responsible supply chains. First edition. New York: Business expert press, 2012, 165 stran. ISBN 9781606493182. info
Výukové metody
Přednášky (přednášky jsou pouze v jazyce anglickém), semináře, diskuse, týmové projekty, četba, prezentace odborníků.
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test, aktivita během seminářů - řešení úkolů a týmových projektů a jejich prezentace.
Jakékoliv kopírování, nahrávání či únik testů, používání nepovolených nástrojů, pomůcek a komunikačních zařízení či jiné narušení objektivity zkoušek (zápočtových testů) bude považováno za nedodržení podmínek pro absolvování předmětu a také za závažné porušení studijního řádu. Následně vyučující ukončí zkoušku (zápočtový test) udělením známky "F" v informačním systému a děkan zahájí disciplinární řízení, které může vyústit v ukončení studia.
V případě zahraničního studijního pobytu - výjezdu v tomto předmětu nejsou žádné specifické požadavky. Probranou látku je potřebné podle informací v Interaktivní osnově nastudovat formou samostudia. Závěrečná zkouška bude ale delší a bude obsahovat řešení 2 úkolů, které budou dostupné v Interaktivní osnově a které studenti, kteří absolvují semináře, budou plnit v rámci seminářů.
Informace učitele
Studenti absolvují semináře, plní průběžné úkoly a skládají závěrečný test v českém jazyce. Základní literatura a přednášky jsou v angličtině a jsou sdílené s obsahově ekvivalentním předmětem MPH_COSR. Pokud studenti chtějí absolvovat Corporate Social Responsibility jako předmět vyučovaný v angličtině, mohou si zapsat MPH_COSR, ve kterém probíhá celá výuka v anglickém jazyce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je ekvivalentní k anglicky vyučovanému MPH_COSR. Oba předměty sdílí přednášky v angličtině.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.