MPR_RKVS Řízení a kontrola ve veřejné správě

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Svatava Nunvářová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Vilém Pařil, Ph.D. (přednášející)
Ing. Svatava Nunvářová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Svatava Nunvářová, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Po 9:20–11:00 P304
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPR_RKVS/01: každou sudou středu 9:20–11:00 S309, S. Nunvářová, V. Pařil
MPR_RKVS/02: každou lichou středu 9:20–11:00 S309, S. Nunvářová, V. Pařil
MPR_RKVS/03: každou sudou středu 12:00–13:35 S310, S. Nunvářová, V. Pařil
MPR_RKVS/04: každou lichou středu 12:00–13:35 S310, S. Nunvářová, V. Pařil
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po úspěšném absolvování předmětu je schopen:
zdůvodnit problémy fungování veřejného sektoru a veřejné správy vyplývající z podstaty veřejného sektoru jako takového;
oponovat přístupům, které usilují o zavádění některých metod řízení pocházejících ze soukromého sektoru do oblasti veřejné správy;
navrhnout systém hodnotících kritérií a indikátorů pro vybrané organizace veřejné správy;
porovnat jednotlivé metody řízení využívané ve veřejném a soukromém sektoru;
posoudit možnosti a mechanismy kontroly ve veřejné správě;
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, důvody existence veřejného sektoru, rozhodování ve veřejné správě (formy, metody, nástroje).
  • 2. Reforma veřejné správy.
  • 3. – 4. Organizace veřejné správy (majetek a hospodaření, Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, organizační složky státu a příspěvkové organizace státu v komparaci s organizačními složkami a příspěvkovými organizacemi ÚSC).
  • 5. Přínosy a problémy konceptu New Public Managementu. Nové směry v řízení veřejné správy.
  • 6. Strategické řízení, kontraktování, spolupráce veřejného a soukromého sektoru.
  • 7. Veřejné zakázky.
  • 8. Hodnocení a motivace pracovníků, státní služba (etika veřejných zaměstnanců).
  • 9. Postavení úředníků územních samosprávných celků.
  • 10. Kontrola ve veřejné správě (druhy kontrol, systém kontrolních institucí).
  • 11. – 12. Finanční kontrola ve veřejné správě
  • 13. Interní audit v organizacích VS. Auditing. Přezkum hospodaření.
Literatura
  • MATOUŠKOVÁ, Zdeňka. Vybrané kapitoly z fiskální decentralizace. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2002, 154 s. ISBN 80-245-0281-X. info
  • DVOŘÁČEK, Jiří. Interní audit a kontrola. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2000, xiii, 195. ISBN 8071794104. info
  • HRABALOVÁ, Simona, Svatava NUNVÁŘOVÁ a Irena OPLUŠTILOVÁ. Řízení místních samospráv. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2006, 76 s. ISBN 80-210-4158-7. info
  • HRABALOVÁ, Simona, Viktorie KLÍMOVÁ a Svatava NUNVÁŘOVÁ. Metody a nástroje řízení ve veřejné správě. Brno: Masarykova univerzita v Brně Ekonomicko-správní fakulta, 2005, 130 s. Vydání první. ISBN 80-210-3679-6. info
Výukové metody
Teoretická příprava, přednášky jsou jednou za týden; Semináře jsou jednou za čtrnáct dní; Diskuse vybraných tématických problémů; Seminář zaměřený na analýzu výročních zpráv vybraných organizací; Týmová práce zaměřená na návrh orgánu veřejné správy zajišťující vybranou službu a prezentace systému hodnotících kritérií pro výběr nejlepší varianty;
Metody hodnocení
Součástí hodnocení může být průběžný test s hranicí úspěšnosti 60%, průběžný test pak tvoří 20% z celkového hodnocení;
Případová studie zpracovávaná v týmu a zaměřená na poskytování vybrané veřejné služby, studie může tvořit 20% z celkového hodnocení;
Záverečná zkouška, která se skladá z písemného přezkoušení (10 - 15 otázek s hranicí úspěšnosti 60%) a obhajoby zpracovávané případové studie;
Informace učitele
„Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.“
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.