MPV_EKKU Ekonomika kultury

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. František Svoboda, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Biskupová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
St 11:05–12:45 P103
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPV_EKKU/01: Út 16:20–17:05 S301
Předpoklady
Kurz je určen pro denní magisterské studenty oboru Veřejná ekonomie a správa a Management v kultuře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ekonomika kultury a masmédií (PVEKMA)
Předmět má specializační charakter. Jeho koncepce vychází z předpokladu, že studenti zvládli problematiku přednášenou v předmětech Veřejná ekonomie, Veřejné finance, Ekonomika veřejného sektoru a Ekonomika neziskových organizací. V magisterském navazujícím studiu pak propojuje znalosti a dovednosti předmětů Veřejná správa a veřejná politika, Veřejné zakázky a veřejné projekty a jejich hodnocení.
Obecná problematika ekonomiky kultury a masmédií s akcentem na tvorbu kulturní politiky tvoří hlavní náplň přednášek. Struktura seminářů pak studentům nabízí vhled do problémů řízení, ekonomiky a provozu typově odlišných kulturních organizací v Brně.
Po absolvování předmětu studenti budou znát způsoby tvorby kulturních politik ve světě i v ČR, dále znát specifika jednotlivých oblastí kultury a jejich institucí, u nichž budou schopni analyzovat jejich ekonomický potenciál, identifikovat problémy, s nimiž se potýkají a nabízet alternativy pro řešení těchto problémů. Budou seznámeni také s aktuálními trendy současného chápání ekonomiky kultury v kontextu kulturních a kreativních průmyslů, stejně jako se statistickým sledováním výkonnosti kulturního sektoru, nebo s metodami měření jeho sociálních a ekonomických přínosů.
Podobně jako v jiných specializačních předmětech „ekonomik veřejného sektoru“, které mj. profilují absolventa oboru Veřejná ekonomika a správa, student získává hlubší vhled do konkrétní oblasti veřejného sektoru, kterou je v tomto případě sektoru kultury.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité problémy ekonomiky kultury;
- určit a popsat současné domácí a zahraniční ekonomické trendy v odvětví kuturních a kreativních průmyslů;
- napsat esej alyzující vybraný problém z oblasti ekonomiky kultury;
- popsat faktory, jež ovlivňují tvorbu ceny na trzích s uměním;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly v typech kulturních politik;
- analyzovat aktuální problémy v řízení na semináři navštívené kulturní instituce v Brně.
Osnova
  • Tématický plán přednášek
  • 1.Definice kultury v různých pojetích - kulturologie – antropologie – ekonomie. Vývoj jednotlivých pojetí, diskuse přístupů a vymezení ekonomického pojetí kultury a kulturní hodnoty, se zohledněním metodiky mezinárodního i evropského vymezení kulturních a kreativních průmyslů, resp. odvětví.
  • 2.Definice kulturních a kreativních průmyslů, historický vývoj koncepce a teorií kulturních a kreativních průmyslů, sledování výkonnosti kulturních a kreativních průmyslů – mikro (počty institucí) i makro pohled (podíly na HDP a celkové zaměstnanosti). Slabiny a omezení jednotlivých metodik.
  • 3.Institucionální a oborová struktura sektoru/odvětví kultury, vč. církví. Právní formy organizací v kultuře, jejich pozitiva a úskalí, promítající se do provozu těchto institucí. Možnosti transformace příspěvkových organizací v kultuře (případová studie Praha, Šumperk, Hradec Králové, Ostrava), a to v souvislosti s novým občanským zákoníkem – ústav, nadační fond a veřejnoprávní instituce v kultuře.
  • 4.Kulturní politika jako jedna z veřejných politik. Způsoby její tvorby a implementace. Modely kulturních politik ve světě a v ČR. Kulturní politika MK ČR, krajů a měst. Případová studie komparace tvorby kulturních politik měst Praha – Plzeň – České Budějovice - Brno.
  • 5.Financování kulturních činností – systém veřejných financí (koncesionářské poplatky, dotace, daně, veřejné zakázky, státní dotační politika), soukromých zdrojů (nadace, dary, veřejné sbírky, obligace, atd.), vlastní příjmy (prostor pro podnikání v právním prostředí ČR, fundraisingové metody, sponzoring, apod.). Příklady dobré praxe ze zahraničí – koncerny v kultuře (Vídeň, St. Pölten)
  • 6.Metody hodnocení a vyjadřování ekonomických a sociálních výkonů a přínosů v odvětví kultury: CBA, SROI, multiplikační efekty dotací. Případová studie: ekonomické a sociální dopady Evropských hlavních města kultury
  • 7.Kulturní dědictví a památková péče v zahraničí a v České republice. Veřejná politika vůči kulturním památkám - systém kulturních památek a náležitostí jejich ochrany, správy a udržování. Ekonomika a řízení organizací kulturního dědictví a památkové péče.
  • 8.Profesionální umění – hudební, výtvarné, literární, divadelní umění. Veřejná politika vůči profesionálnímu umění – systém fungování, provozu a řízení. Asociace, lobbing, festivaly. Autorský zákon v praxi – ochranné organizace autorské.
  • 9.Přednáška externisty - Teorie a praxe soukromého literárního vydavatelství na bázi družstva – Kulturní noviny.
  • 10.Masová kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnešní společnosti. Způsoby financování masové kultury. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. Tištěná média, televize, rozhlas, internet, sociální sítě. Geneze jejich vývoje a vlivu. Hrozby mediální manipulace. Budoucnost veřejnoprávních médií.
  • 11.– 13. Semináře – jsou rozvrhovány v průběhu semestru dle časových možností manažerů vybraných organizací.
Literatura
    povinná literatura
  • HARTLEY, J. Creative Industries. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2005, 432 s. ISBN 1-4051-0147-4. info
  • The politics of culture : policy perspectives for individuals, institutions, and communities. Edited by Gigi Bradford - Michael Gary - Glenn Wallach. New York: New Press, 2000, xiv, 364. ISBN 1565845722. info
  • Culture : policy and politics. London: Routledge, 1995. info
    doporučená literatura
  • Ruth Towse. A Handbook of Cultural Economics. 1th ed, Cheltenham (UK). Northampton (USA): Edward Elgar Publishing, 2003.494 s. ISBN 1 84064 338 2
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
  • ŠKARABELOVÁ, Simona a Jarmila NESHYBOVÁ. Ekonomika kultury a masmédií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 210 s. ISBN 9788021042674. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, esej, exkurze
Samostatná práce studentů:
prostudování podkladů (výročních zpráv, resp. zpráv o činnosti a hospodaření na semináři navštívených organizací),
zpracování eseje na téma související s problematikou ekonomiky kultury, popř. vyplývající z poznatků semináře, nebo z návštěvy externisty a/nebo
překlad odborného vědeckého článku z oblasti ekonomiky kultury
Metody hodnocení
aktivní účast na 2 seminářích
písemný test (alespoň 55%)
písemná seminární práce (započítává se do známky)
ústní zkouška Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Informace učitele
2/1, zkouška – konkrétně 10 přednášek + 3 semináře (mimo prostory ESF MU, proto s dotací cca 3 vyučovacích hodin)SEMINÁŘE SE KONAJÍ MÍSTO PŘEDNÁŠEK - POTŘEBA POČÍTAT S DOTACÍ AŽ 3 VYUČOVACÍCH HODIN KVŮLI PŘESUNU MIMO A ZPĚT FAKULTY.
Struktura seminářů
Návštěva 3 vybraných typově odlišných kulturních organizací v Brně. Před návštěvou jsou studenti vyzváni k prostudování výročních zpráv, resp. zpráv o činnosti a hospodaření navštívených organizací, vč. obsahu internetových stránek. Na místě se setkají s manažerem, resp. ekonomicko-provozním vedoucím pracovníkem, popř. vedoucím marketingu organizace. Jejich prostřednictvím jsou konfrontováni jak s ekonomicko-provozními problémy organizace (v Brně), tak s problémy celé kulturní oblasti (v ČR), a to v kontextu kulturní politiky ČR, JMK a města Brna, vč. financování.
Konkrétní instituce je v daném semestru vybírána dle časových možností jejích manažerů.
1.Oblast živého umění (divadla, hudební kluby, kina – osvědčená spolupráce s Centrem experimentálního divadla, Klubem Fléda, Kinem Art, popř. Nočním motýlem – letní kino na Dobráku)
2.Oblast ochrany sbírek (muzea, galerie – osvědčená spolupráce s Moravským zemským muzeem a Moravskou galerií)
3.Oblast masmédií (rozhlas, televize – osvědčená spolupráce ČT Brno, ČRo Brno, Radio Proglas)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokud se zapíše méně než 15 studentů, může být předmět vyučován více individuálně, příp. blokovou formou.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.