PEHDPN Hospodářské dějiny pro národohospodáře

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Libor Žídek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Libor Žídek, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová
Rozvrh
každé sudé úterý 11:05–12:45 P103
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PEHDPN/1: každé liché úterý 11:05–12:45 P103
PEHDPN/2: každé sudé úterý 15:30–17:05 S315, L. Žídek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu, který navazuje na kurz Světové hospodářství ve 4. semestru, je analyzovat světové hospodářství z pohledu ekonomického růstu. V průběhu posledních dvou staletí dosahovaly některé země v určitých obdobích nebývale vysokého tempa ekonomického růstu, a to často díky provedeným ekonomickým reformám. Kurz se pokouší odpovědět na otázku: "Které faktory jsou pro ekonomický růst nejvýznamnější?" Mezi analyzovanými zeměmi jsou Velká Británie v 19. století, Německo po 2. světové válce, Chile mezi lety 1970 a 1990, Jižní Korea po 2. světové válce, Čína a Nový Zéland od 80. let. Kurz sestává z přednášek a cvičení. Cvičení jsou povinná a pro připuštění ke zkoušce je nutné se do jejich průběhu aktivně zapojit. V jejich rámci se analyzují články vztahující se k danému tématu, s nimiž se studenti musí v předstihu seznámit, tak aby mohli o jejich obsahu diskutovat. Požadavky ke zkoušce: aktivní účast na seminářích, prostudování povinné literatury. Forma zkoušky: písemná.
Osnova
  • Přednášky: 1 Ekonomický růst příčiny extenzivní a intenzivní, empirické studie hospodářského růstu 3 Velká Británie v době průmyslové revoluce politický a ekonomický vývoj, příčiny vzestupu 5 Německý ekonomický zázrak situace po válce, průběh reforem, dopady reforem – hospodářské výsledky 7 Chilská ekonomická reforma 1973 – 1989 politický vývoj - Allende a Pinochet, hospodářská politika a hospodářské výsledky 9 Ekonomický vývoj Jižní Koreje po 2. světové válce ekonomická situace po válce, politický vývoj, jednotlivá období hospodářského vzestupu 12 Ekonomická reforma na Novém Zélandu 1984 – 1995 situace na počátku 80. let, hospodářské kroky labouristické a nacionální vlády v 80. a 90. letech Semináře: 2) Ekonomický růst 4) Faktory vzestupu Velké Británie v 19. století 6) Analýza dopadů sjednocení Německa 8) Chilská penzijní reforma 10) Měnová krize v Jižní Koreji v roce 1997 11) Současná situace čínské ekonomiky 13) Dopady novozélandské ekonomické reformy
Literatura
  • ŽÍDEK, Libor. Determinanty hospodářského růstu. In Konkurenceschopnost české ekonomiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 56-73, 17 s. CVKS. ISBN 8021041579. info
  • ŽÍDEK, Libor. Hospodářský vývoj Číny: (1949-2005). Národohospodárský obzor. Brno: ESF MU Brno, 2006, VI, č. 2, s. 72-90, 18 s. ISSN 1213-2446. info
  • ŽÍDEK, Libor. Chilská ekonomika za Pinocheta. ACTA Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně. Brno: MZLU v Brně, 2005, LIII, č. 3, s. 225-239, 14 s. ISSN 1211-8516. info
  • ŽÍDEK, Libor. Hospodářský vývoj v Korejské republice od měnové krize. Mezinárodní politika, 2003. info
  • ŽÍDEK, Libor. Korea pět let po měnové krizi. Národohospodářský obzor. 2003, č. 3. ISSN 1213-244. info
  • MADDISON, A. Dynamic Forces in Capitalist Development. New York: Oxford University Press, 1991. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je připravenost na semináře a aktivní zapojení do seminářů. Příprava na semináře spočívá v prostudování určených odborných článků k dané problematice. Z tohoto důvodu jsou do seminářů zařazeny průběžné testy, které ověří přípravy studentů na daný seminář. Zkouška je písemná. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání v jakékoliv podobě (například: opisování, vědomé umožnění opisování, používání nepovolených pomůcek, výměny testů, vytváření kopií testů, či zastupování na zkoušce) přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2008.