PEZPEK Žurnalistika pro ekonomy

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. František Schildberger, Ph.D. (přednášející)
Ing. Monika Jandová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Antonín Slaný, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová
Rozvrh
Po 14:35–16:15 P104
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PEZPEK/1: Po 16:20–17:05 P104, F. Schildberger
PEZPEK/2: Po 17:10–17:55 P104, F. Schildberger
PEZPEK/3: Po 18:00–18:45 P104, F. Schildberger
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Žurnalistika pro ekonomy seznamuje se základy tvorby v žurnalistice, zejména v tištěných médiích, s metodou a cíli zpravodajství i s mezemi jeho možností a představuje nejužívanější publicistické žánry. Poměrně široce se kurs věnuje i základům a východiskům teorie masové komunikace, zabývá se hlavními okruhy problémů, jimž se teorie masové komunikace v současnosti věnuje a vysvětluje pojmy, s nimž pracuje; představuje hlavními směry a tendence jejího předpokládaného vývoje; všímá si rovněž jazykovědných a sociologických předpokladů zkoumání procesu lidského dorozumívání a masového mediálního působení.

Hlavní cíle kurzu jsou:

- vybavit posluchače schopností vidět širší souvislosti produktů masové mediální komunikace;
- na konkrétních příkladech se seznámit s formami mediální manipulace;
- naučit se metodám „sebeobrany“ proti manipulaci;
- vyzkoušet si tvorbu žurnalistických textů.
Osnova
  • 1. Komunikace interpersonální a komunikace masová. Základní pojmy z teorie komunikace
  • 2.Jazykový znak
  • 3.Aktivní nebo pasivní publikum? Základní předpoklady výzkumu mediálního publika
  • 4.Proces komunikace, různé způsoby a tradice jeho analýzy
  • 5.Marshall McLuhan a jeho přínos k teorii masové komunikace
  • 6.„Příjmový model“ procesu masové komunikace
  • 7.Kódování a dekódování mediálního sdělení
  • 8.„Přenosový model“ procesu masové komunikace
  • 9.„Propagační model“ procesu masové komunikace
  • 10.Nastolování témat („agenda setting“)
  • 11.Média a zobrazování násilí
  • 12.Média a politická moc
  • 13.John Fiske a Noam Chomsky - dva příklady současného myšlení o médiích v USA
Literatura
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Encyklopedie praktické žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Libri, 1999, 256 s. ISBN 80-85983-76-1. info
  • BARTOŠEK, Jaroslav. Žurnalistika : úvod do studia. Vyd. 1. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 1997, 130 s. info
  • BURTON, G. a J. JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. info
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Translated by Štěpánka Kudrnáčová - Milan Šmíd. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
Metody hodnocení
Předmět probíhá formou přednášky a semináře.
Předmět je ukončen zápočtem; student odevzdá zápočtovou práci vztahující se k některému z témat semináře.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/PEZPEK