PFMAPJ Marketing v pojišťovnictví

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. František Řezáč, Ph.D. (přednášející)
Ing. František Řezáč, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. Ing. Viktória Čejková, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Rozvrh
Po 9:20–11:00 P403
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PFMAPJ/1: Út 11:00–12:45 P103, F. Řezáč
PFMAPJ/2: Út 13:45–15:20 S313, F. Řezáč
Předpoklady
PFPOEK Pojistná ekonomika
Marketing v pojišťovnictví navazuje na předměty Pojišťovnictví a Pojistná ekonomika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je rozšířit znalosti studentů o poznatky marketingového způsobu řízení komerčních pojišťoven, marketingové komunikace s klientem a řízení vztahů se zákazníky. S využitím nástrojů marketingového mixu i s použitím příkladů z pojistné praxe komerčních pojišťoven působících na pojistném trhu České republiky bude poukázáno na význam a úlohu jednotlivých nástrojů marketingového mixu v procesu marketingového řízení. Studenti mohou získat dovednost orientovat se v nabídce pojistných produktů z pohledu marketingového způsobu řízení a uplatňování nástrojů marketingového mixu.
Osnova
  • Tématický plán přednášek: 1. Úvod do teorie marketingu, základní principy marketingu, koncepce řízení včetně marketingového způsobu řízení. Marketing služeb v rámci finančního a pojistného trhu. 2. Marketingový proces v komerční pojišťovně, plánovací etapa, realizační etapa a kontrolní etapa. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí pojišťovny. Poslání a cíle komerční pojišťovny. 3. Marketingový výzkum a marketingový informační systém komerční pojišťovny. Nákupní chování klientů, fyzických a právnických osob na pojistném trhu. Segmentace pojistného trhu, pokrytí trhu a tržní pozice. 4. Techniky marketingového výzkumu v pojišťovnictví. Dotazování, pozorování a experiment. On-line marketingový výzkum. 5. Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt jako součást marketingového mixu. Produktové strategie. 6. Tvorba ceny pojistného a její vliv na pojistný zájem klientů komerčních pojišťoven. Alternativní distribuční cesty v prodeji pojistných produktů. Podpora prodeje. Cenové a distribuční strategie. 7. Propagace a reklama jako součást marketingového mixu v pojišťovnictví. Vztahy s veřejností (PR). 8. Úloha lidí v marketingovém způsobu komunikace s klienty komerčních pojišťoven. Požadavky na odbornou způsobilost zprostředkovatelů pojištění. 9. Materiální prostředí a prezentace komerčních pojišťoven před potenciálními klienty. Procesy a interní procedury komerčních pojišťoven související s péčí o klienty. 10. Marketingová a mezinárodní komunikace v pojišťovnictví. 11. Řízení vztahů se zákazníky v komerční pojišťovně. Fáze vztahu a strategie vztahu. 12. Aktuální otázky rozvoje marketingového řízení na pojistném trhu ČR. 13. Zkušenosti z uplatňování marketingových nástrojů při nabídce pojistných produktů v pojistné praxi – prezentace činnosti pojišťovacího makléře. Tematický plán seminářů: 1. Seznámení s obsahem seminářů, tématy seminárních prací a požadavky na zpracování a prezentaci seminárních prací. Sestavení týmů a zadaní seminárních prací. 2. Stanovení marketingových cílů a formulování marketingových strategií v pojišťovnictví. 3. Kriteria pro segmentaci nabídky pojistných produktů. 4. Kontrolní test č.1. 5. Specifikace marketingového mixu ve službách, s důrazem na pojistný trh. Přehlednost a srozumitelnost produktové nabídky komerčních pojišťoven na pojistném trhu ČR. 6. Úloha ceny pojistné služby – pojistného na rozhodování klientů při sjednání pojistné smlouvy. Úloha a význam jednotlivých distribučních kanálů na úspěšnost a podíl jednotlivých komerčních pojišťoven na pojistném trhu ČR. 7. Způsoby reklamy a propagace komerčních pojišťoven na pojistném trhu. 8. Kontrolní test č.2. 9. Požadavky na odbornou způsobilost pojišťovacích zprostředkovatelů komerčních pojišťoven v marketingovém řízení. 10. Analýza způsobů prezentace komerčních pojišťoven před veřejností. Aktuálnost internetových stránek komerčních pojišťoven při komunikaci s klienty. 11. Zkušenosti komerčních pojišťoven z uplatňování řízení vztahů se zákazníky. 12. Kontrolní test č.3. 13. Aktuální otázky rozvoje a tendence vývoje marketingu v pojišťovnictví.
Literatura
  • Marketing management. Edited by Philip Kotler. 10. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. ISBN 8024700166. info
  • PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 8024702541. info
  • STORBACKA, Kaj a Jarmo LEHTINEN. Řízení vztahů se zákazníky : (customer relationship management). 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 167 s. ISBN 807169813X. info
  • FORET, Miroslav, Klára KAŠPAROVÁ, Michael DOLEŽAL a Radoslav ŠKAPA. Marketing. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 166 s. ISBN 80-210-3500-5. info
  • FORET, Miroslav. Marketingová komunikace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 147 s. ISBN 80-210-1461-X. info
Metody hodnocení
Kurz je ukončen kolokviem. Podmínkou účasti na kolokviu je zpracování a prezentace zadané seminární práce s hodnocení prospěl a úspěšné absolvování alespoň dvou písemných průběžných testů s hodnocením 60 % a více. Konečná známka je tvořena: Kolokvium (60%) + Seminární práce (20%) + Průběžné testy (20%).
Informace učitele
Konzultace: čtvrtek od 9,20 do 11,00 hod., místnost 508. Kontakt: rezac@econ.muni.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2007/PFMAPJ