PHRESP Rétorika a společenský protokol

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 4 hodiny jedenkrát za 14 dní. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PHRESP/1: každý sudý čtvrtek 9:20–12:45 S301, B. Šmajsová Buchtová
PHRESP/2: každý lichý čtvrtek 9:20–12:45 S301, B. Šmajsová Buchtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/28
Jiné omezení: Počet studentů je limitován na seminární skupiny po 14 studentech
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V úvodu studia rétoriky je stručně vysvětleno její historické a kulturní pozadí. Studenti se seznamují s významem jazykové komunikace a kulturností projevu jak z hlediska běžného dorozumívání mezi lidmi, tak i z hlediska budoucího uplatnění v řídící činnosti. Strukturu výuky kurzu (i každého jednotlivého setkání) tvoří čtyři části: I. Úvodní psychofyzická relaxace Je zaměřena na tělesné a duševní uvolnění, na odstranění záporných faktorů a jejich vlivu na hlas (potlačené city, zmatené myšlení, nesprávné návyky držení těla, nežádoucí ovládání dechu vnějšími svaly, zátěž jemných hrtanových svalů při tvoření zvuku, psychické napětí). II. Příprava a stylistická výstavba mluvených projevů v praxi Ve druhé části jsou studenti vedeni ke srozumitelnému a jednoznačnému vyjádření stanovisek a názorů, k přesnému formulování problémů, k vyjádření logického sledu myšlenkových postupů, k dovednosti argumentovat a vést diskusi, k umění zaujmout posluchače. Podrobněji jsou probírána témata: příprava a jazykový sloh mluvených projevů a rozdíl mezi projevem mluveným a psaným. Pozornost je věnována stylistické výstavbě mluvených projevů s důrazem na racionální stránku řeči (referát, diskusní příspěvek, přednáška, debata) a mluveným projevům s důrazem na emotivní stránku řeči (slavnostní proslovy – proslov oslavný, smuteční, přípitek; řeč politická a řeč slavnostní). Akcent je ve výuce kladen na výběr a využití jazykových prostředků pro mluvený projev, na kontakt s posluchači a na sociálně psychologické aspekty řečových projevů. III. Technika mluveného projevu Ve třetí části je probírána technika mluveného slova s důrazem na: - pravidla češtiny (správná výslovnost hlásek, rytmus řeči, přízvuk) - dikci (dýchání – respirace, tvoření hlasu – fonace, výslovnost – artikulace) - spisovnou výslovnost (pravidla výslovnosti českých a přejatých slov) - mluvený projev ( významový přízvuk, práce s předložkou) IV. Kulturnost projevu Dynamický charakter ekonomického prostředí vyžaduje kromě požadavků odborné kvalifikace i rozvoj kvalifikace sociální. Její součástí je i umění jednat s lidmi a chovat se ve společnosti. Studenti se prostřednictvím aktivních metod výuky seznámí se základy etikety společenských kontaktů.

Hlavní cíle kurzu jsou:
- zdokonalit strategii úspěšného osobního jednání prostředky správného vystupování zvládáním stresu a rétorickými dovednostmi
- osvojit si pravidla sociální interakce a komunikativního procesu
- zvládnout techniku mluvené řeči - správné zacházení s dechem a hlasem, přesné dodržování artikulace
- naučit se pravidla výslovnosti spisovné češtiny
- kultivovat společenský projev
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky): Vzhledem k aktivním metodám výuky s použitím videotechniky probíhá výuka v čtyřhodinových blocích tj. jedenkrát za 14 dnů.
  • I.
  • - Úvodní seminář – seznámení s obsahem a formou výuky; zadání témat společenského protokolu.
  • - Představení účastníků kurzu formou tréninku prezentačních dovedností. Práce se sociálními informacemi.
  • - Rétorika v dějinách; stručná historie řečnictví.Vývoj funkce mluvené řeči.
  • - Prezentace volného tématu – videotrénink se zpětnou vazbou.
  • II.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – nácvik aktivace páteře, nácvik schopnosti vnímat návyky při dýchání a uvědomovat si nové zkušenosti.
  • - Prezentace mluveného projevu – referát – videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Zásady přesvědčivé sebereprezentace a možnosti jejího nácviku. Metody posilování sebedůvěry.
  • - Společenský protokol – Takt a ohleduplnost (kouření, mobilní telefon); pozdrav – formy pozdravu; podání ruky; představování; role a forma vizitky; oslovování, tykání a vykání, tituly v řeči a v dopise; společenská chůze, držení těla, první dojem; řeč těla.
  • Videofilm „Etiketa“, I. díl. Autor J. Špaček
  • III.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení vedoucí k uvolnění tenze v dýchacích svalech.
  • - Prezentace mluveného projevu – diskusní příspěvek. Videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Stavba mluveného projevu. Požadavky kladené na mluvený projev. Výběr jazykových prostředků.
  • - Společenský protokol – Rituál obdarovávání; sliby; omluva; společenské přednosti; pravidla u stolu; kompromisy a tabu; chování v restauraci; obchodní oběd v restauraci – povinnosti hostitele; hostiny, bankety, společenská setkání; pozvánky; návštěvy.
  • Videofilm „Etiketa“ I. a II. díl. Autor J. Špaček
  • IV.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na přesunutí vnímání hlasu sluchem k vnímání fyzického pocitu hlasu v oblasti bránice.
  • - Prezentace mluveného projevu – přednáška. Videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Časový plán projevu. Kontakt s posluchači. prostorové uspořádání. Příprava pomůcek a využití techniky.
  • - Cvičení správné artikulace – samohlásky a souhlásky.
  • - Společenský protokol –Vstup do zaměstnání. Chování na pracovišti. Videofilm „Etiketa“ I. část
  • V.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na odstranění trémy a stresu při řečových vystoupeních.
  • - Výcvik argumentace formou Robertsovy anglické debaty. Videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Pravidla výslovnosti českých a přejatých slov. Cvičení na větný přízvuk a na práci s předložkou.
  • - Společenský protokol - Člověk v rodinném prostředí. Člověk na ulici a v dopravě. Jednání na úřadech. Jednání s cizinci.
  • VI.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na práci s dechem.
  • - Prezentace mluveného projevu – proslov oslavný, smuteční, přípitek (možnost individuálního výběru). Videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Fráze v mluveném projevu. Stylistická cvičení zaměřená na: nadbytečná slova, nevhodný pořádek slov ve větě, kupení větných členů ve stejném pádu, nadužívání podstatného jména slovesného, nelogičnost ve vyjadřování, volba výrazu.
  • - Společenský protokol - Společenská konverzace a korespondence (pravidla rozhovoru; technika kladení otázek; umění naslouchat; technika telefonování; pravidla užívání mobilních telefonů; zásady obchodní korespondence).
  • VII.
  • - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení vedoucí k fyzickému uvolnění pomocí představy.
  • - Závěrečná prezentace vybraného projevu. Videotrénink se zpětnou vazbou.
  • - Společenský protokol – závěrečný test.
Literatura
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Cvičné texty z rétoriky. Brno: MU v Brně, 2005, 83 s. I. ISBN 80-210-3752-0. info
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Rétorika. Praha: Grada Publishing, 2005, 210 s. I. ISBN 80-247-0868-X. info
Metody hodnocení

V zápočtovém týdnu si studenti připraví a prezentují vybraný typ mluveného projevu.
Závěrečný test ze společenského protokolu a z mluvnických cvičení se píše ve zkouškovém období.Spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl - neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání jako je opisování, vynášení zadání testů, používání nedovolených pomůcek, jednání narušující průběh zkoušky a její objektivitu, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Počet studentů je limitován na 2 seminární skupiny po 14 studentech.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, jaro 2009.