PHRSM Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (cvičící)
Ing. Boris Janča (cvičící)
Mgr. Mojmír Snopek (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PHRSM/1: každé sudé pondělí 9:20–12:45 S301, B. Janča
PHRSM/2: každé liché pondělí 9:20–12:45 S301, B. Janča
PHRSM/3: každé sudé pondělí 13:45–17:05 S301, M. Snopek
PHRSM/4: každý sudý čtvrtek 12:50–16:15 S301, V. Kulhavý
Předpoklady
PCHE Psychologie pro ekonomy || Ex_7230_V Psychologie pro ekonomy || PHPCHE Psychologie pro ekonomy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Obsah předmětu Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností tvoří šest tématických celků. Úvodní část je zaměřena na prohlubování sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže. Další část je věnována rozvíjení a tréninku komunikativních dovedností pro podnikatelskou a manažerskou praxi. Třetí část kurzu se orientuje na zvyšování efektivnosti práce manažera a zabývá se nároky kladenými na jeho osobnost. Čtvrtá část předmětu je věnována vedení pracovních týmů s důrazem na rozvoj kreativního řešení problémů a dále se zabývá zvyšováním sociální citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi. Podrobněji je probíráno téma motivace lidského chování, zejména ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků. Další část předmětu se zabývá současnými problémy na trhu práce, způsoby uplatnění a problémy nedobrovolné ztráty práce. Závěrečná část kurzu vybavuje studenty - potenciální vedoucí pracovníky - poznatky o ekologické dimenzi řídící práce.

Hlavní cíle kurzu jsou:
- získat poznatky o sociokulturních a manažerských dovednostech potřebných pro řídící praxi
- získat poznatky o sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže
- naučit se poznat osobnost partnera v interpersonálních kontaktech
- rozvinout komunikativní dovednosti pro podnikatelskou a manažerskou praxi
- naučit se vést pracovní tým s důrazem na kreativní řešení problémů
- zvýšení citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi
- porozumět historickým proměnám lidské práce a její nezastupitelnosti v lidském životě
- identifikovat stresory ovlivňující zdraví jedince v pracovním prostředí
- porozumět roli a místu lidské kultury v přírodě
Osnova
  • I. Sebepoznávání a poznávání druhých
  • 1. Úvodní seminář - obsah a význam rozvoje sociokulturních a manažerských dovedností
  • *Sociálně psychologický výcvik - metody a techniky, seznámení se s obsahem kurzu *Očekávání účastníků kurzu *Organizační záležitosti, rozdělení témat prezentací *Představení účastníků kurzu – trénink prezentačních dovedností a práce se sociálními informacemi *Význam zpětné vazby pro osobní rozvoj. Diskuse nad škálami pro posuzování vystoupení *Vnímání a poznávání druhých lidí. První dojem. Empatie. Chyby a zkreslení při vnímání a poznávání druhých lidí. Metody prohlubování sebereflexe.
  • 2. Sebereflexí k sebepoznávání
  • *„Johariho okno“ – model osobnosti podle Joe Lufta a Harry Inghama. Pravidla zpětné vazby. Zpětná vazba v mezilidské komunikaci a její nácvik. *Technika myšlenkového mapování *Sebereflexe z pohledu pozitivní psychoterapie N. Peseschkiana. Zpracování osobního profilu. Analýza životních zátěží z vlastní autobiografie. Rozprava ve skupině
  • II. Komunikační dovednosti manažera
  • 3. Verbální komunikace
  • *Praktické aspekty rétorických dovedností. Zásady úspěšné osobní prezentace. Metody posilování sebedůvěry. *Umění naslouchat. Technika kladení otázek. *Nácvik verbální pohotovosti *Pravidla dialogu, rozvíjení dialogu podle scénáře *Komunikace a mezilidská interakce z pohledu transakční analýzy E. Berneho. Inventář komunikačních stylů a jejich rozbor ve skupině. *Řeč těla a její druhy. Cvičení na sociální percepci a neverbální komunikaci.
  • 4. Pravidla úspěšného jednání s lidmi
  • *Zásady komunikace v organizaci (horizontální a vertikální úroveň) *Vedoucí pracovník a spolupracovníci – předkládání vlastního názoru a rozhodnutí, udělování kritiky a pochvaly , sdělování nepříjemných zpráv. Poradenská činnost. *Vedení obtížných rozhovorů s lidmi (rozhovor na odchodnou, propouštění ze zaměstnání, disciplinární rozhovor, neplnění pracovních povinností, hodnotící rozhovor).
  • 5. Zásady správné argumentace
  • *Prezentace argumentů. Argumentační postupy.
  • 6. Asertivita jako strategie jednání
  • *Charakteristické znaky pasivního, agresivního, manipulativního a asertivního jednání. Příklady a jejich rozbor ve skupině. *Asertivní práva a dovednosti. *Zpracování vlastní mapy asertivity. *Nácvik technik zdravého sebeprosazení, asertivní etudy.
  • III. Osobnost vedoucího pracovníka
  • 7. Vůdcovství (leadership)
  • *Osobnost manažera - manažerské charisma *Vedení vs. řízení *Autorita vůdčí osobnosti, kdo je vůdcem? *Schopnost empatie, poskytování zpětné vazby *Image muže a ženy v roli manažera *Pravidla chování v pracovních a společenských situacích.
  • 8. Time management. Stres management.
  • *Techniky time managementu *Využívání osobního času (praktická cvičení) *Pracovní typy podle M. Friedmana a R. Rosenmana *Důsledky rodinné výchovy (manipulační pověry – „drivers“ a jejich vliv na způsob řízení času) *Prevence špatných návyků *Postup při stanovení, plánování a dosahování cílů IV. Vedení lidí
  • 9. Pracovní motivace
  • *Motivace a výkon. Zásady stanovení pracovních cílů. Poskytování zpětné vazby. *Delegování pravomoci a odpovědnosti *Motivy pracovní spokojenosti *Motivace pracovního jednání v koncepcích řízení *Stimulace jako ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků *Motivační programy organizací
  • 10. Pracovní porada jako nástroj přímé komunikace s lidmi
  • *Význam efektivní porady *Zásady efektivní porady (příprava - plán a sestavení programu, role předsedajícího, typy účastníků, pravidla vedení porady , shrnutí výsledků a formulace závěrů) *Brainstorming a jeho pravidla. Technika „think tank“.
  • 11. Týmová práce
  • *Význam týmové práce *Sestavování týmu, výběr účastníků *Komunikace v týmu *Charakteristika a rozvoj tvůrčího klimatu ve skupině *Kreativní řešení problémů
  • V. Aktuální témata
  • 12.Trh práce a nezaměstnanost
  • *Význam sebepoznání pro uplatnění se na trhu práce *Inventář a analýza osobních předpokladů (individuální aktivita) *Příprava na konkurzní řízení *Přijímací rozhovor *Psychologické důsledky ztráty práce. Nezaměstnanost a zdraví. *Rizikové skupiny nezaměstnaných *Nezaměstnanost a sociálně patologické jevy *Chování v nezaměstnanosti. Psychologické intervenční programy pro nezaměstnané.
  • 13. Ekologické aspekty v práci manažera
  • *Potřeba biofilního vzdělávání *Vzdělávání jako nástroj pozitivní ekologické změny *Technika biotická a abiotická *Hledisko ekologické krize *Protipřírodnost kultury. Biofilní transformace kultury. *Čistší produkce (Cleaner production)
Literatura
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena a Viktor KULHAVÝ. Rozvoj manažerských dovedností. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity. 240 s. učební texty. 2007. info
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena, Josef ŠMAJS a Viktor KULHAVÝ. Rozvoj manažerských dovedností. Brno: Masarykova univerzita. 150 s. I. ISBN 80-210-3858-6. 2005. info
Metody hodnocení

Předmět je zakončen písemným zápočtem. Je vyžadována aktivní účast na seminářích a příprava na ně. Studenti zpracovávají v průběhu semestru jednu seminární práci v rozsahu 4-6 ns.
Závěrečný písemný test spočívá ve volné odpovědi na několik otázek z témat PHRSM v časovém limitu půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl - neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání jako je opisování, vynášení zadání testů, používání nedovolených pomůcek, jednání narušující průběh zkoušky a její objektivitu, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/PHRSM