PHSTRP Strategické řízení podniku

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí
Rozvrh
St 10:15–11:00 P103
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PHSTRP/1: St 12:00–12:45 P103, V. Záthurecký
PHSTRP/2: St 12:50–13:35 P103, V. Záthurecký
PHSTRP/3: St 11:05–11:50 P103, V. Záthurecký
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 84 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/84, pouze zareg.: 0/84, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/84
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Strategické řízení podniku (PHSTRP) Cílem předmětu je seznámení s funkcí, podstatou a metodami strategického řízení podniku. Problematika je zaměřena zejména na vymezení pojetí strategie podniku a jeho strategických cílů, strategickou diagnostiku, monitorování okolí podniku a prognózování jeho vývoje. Pozornost je věnována popisu podstaty a možnosti aplikace jednotlivých metod formulace a hodnocení podnikové strategie. Jde zejména o metody umožňující podniku analyzovat odvětví ve kterém podniká a předpovídat jeho budoucí vývoj, porozumět konkurentům, pochopit vlastní pozici a tuto analýzu převést do konkurenční strategie konkrétního podnikání. Pozornost je věnována též vlivu konkurenční strategie na vnitřní prostředí podniku a jeho změny. Předmět sestává z přednášek a seminářů. Na seminářích jde o procvičování tvorby strategií formou případových studií. Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích. Forma zkoušky: ústní.
Osnova
  • 1) Vývojové tendence strategického řízení Vznik a vývoj strategického řízeni. Významní autoři a jejich práce. Základní přístupy ke strategickému řízení. 2) Modely strategického řízení Vybrané modely procesu strategického řízení (hlavní myšlenkový proud, logický inkrementalismus, Greinerův model aj.) 3) Poslání podniku Poslání podniku - formulace mise. Podnikové cíle, jejich stanovováni. Shareholderské a stakeholderské pojetí podniku. Analýza vlivu zájmových skupin. 4) Analýza vnějšího prostředí STEP analýza, analýza ekonomických charakteristik odvětví, analýza hybných sil v odvětví, 5) Analýza konkurence analýza konkurence v odvětví - Porterův model, strategické mapy, analýza konkurentů, analýza atraktivity odvětví. 6) Analýza vnitřního prostředí Evaluace dosavadní strategie, analýza výsledků v jednotlivých oblastech, analýza citlivosti podniku, portfolio analýza, SPÁČE analýza, 7) analýza faktorů úspěchů klíčové faktory úspěchu, analýza konkurenceschopnosti, SWOT analýza. 8) Volba strategie Generováni strategických alternativ, volba strategie, typy strategií (integrační, intenzivní, diverzifikační, obranné), výběr vhodné strategie. 9) Implementace strategie Organizační struktura, organizační procesy, obsazování rolí. 10) Řízení strategické změny Organizační příprava na zavedení strategie, rekonfigurace operačních procesů, realizace strategie s podporou plánovacích a administrativních systémů. Tématický plán seminářů 1. 2. 3. První prezentace jednotlivých týmů Je prezentována a diskutována deskripce podniku dle zadané struktury 4. 5. 6. Druhá prezentace jednotlivých týmů Je prezentována a diskutována analýza a strategie podniku, včetně návrhu její implementace dle zvolených metodických postupů. 7. Závěrečné hodnocení
Literatura
  • KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení : teorie pro praxi. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck. xii, 172. ISBN 807179578X. 2002. info
  • BARTES, František. Konkurenční strategie firmy. Vyd. 1. Praha: Management Press. 124 s. ISBN 80-85943-41-7. 1997. info
  • HRON, Jan, Ivana TICHÁ a Jan DOHNAL. Strategické řízení. 2. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita. 221 s. ISBN 80-213-0255-0. 1995. info
  • SCHOLES, Kevan. Cesty k úspěšnému podniku : stanovení cíle, techniky rozhodování. Edited by Gerry Johnson. Vyd. 1. Praha: Computer Press. xxviii, 80. ISBN 8072262203. 2000. info
  • PORTER, Michael E. Konkurenční strategie :metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Translated by Karel Kvapil. Praha: Victoria Publishing. xv, 403 s. ISBN 80-85605-11-2. 1994. info
  • STADLER, Susanne. Strategický management :nástroje, aplikace. Translated by Magda Schulmeisterová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 258 s. ISBN 802102304X. 2000. info
Metody hodnocení
Povinností studenta, který bude účastníkem týmu je prezentovat 1 seminární práci – strategickou analýzu zvoleného podniku za semestr formou týmové práce, v týmu bude max. 5 studentů, ke kvalitě jeho zpracování bude přihlíženo při konečném hodnocení. Organizační rozdělení do skupin – týmů bude provedeno na prvních dvou setkáních, na kterých se budou moci přihlásit a domluvit se na konkrétním termínu vystoupení. Termíny prezentací budou kopírovat harmonogram přednášek a seminářů. Samotná prezentace musí být vypracována v MS PowerPointu. Nedodržení termínu prezentace bez řádné omluvy je považováno za nesplnění předpokladů připuštění ke zkoušce. Kurz bude zakončen zkouškou formou kolokvia . Pro úspěšné absolvování musí studenti prezentovat týmově seminární práci formou PP prezentace a volného výkladu. V průběhu semestru se nebude psát žádný test, ale přesto vyučující doporučuje průběžně si ověřovat získané znalosti v autokorekčních testech .
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008.