PHVTEU Vnitřní trh EU

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc. (cvičící)
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PHVTEU/1: každé sudé pondělí 14:35–17:55 P304, J. Jakš
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 81 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/81, pouze zareg.: 0/81, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/81
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vnitřní trh EU (VTEU) Seminář navazuje na řadu obecných ekonomických kurzů, mezinárodní podnikání, charakteristiku světové ekonomiky i hospodářského prostředí. Předmětem speciálního zájmu je ekonomický, hospodářskopolitický, institucionální a právní rámec jednotného vnitřního trhu v Evropské unii. Středem zájmu a studia jsou cíle a efekty vnitřního trhu, metody a nástroje formování jednotného vnitřního trhu. Bilancování a výhledy jednotného vnitřního trhu v Evropské unii, jeho východní rozšíření spolu s přípravou podnikatelské sféry České republiky na jednotný vnitřní trh a formování Evropské hospodářské a měnové unie tvoří závěrečný blok úvah a poznatků o předmětné oblasti.
Osnova
  • 1) Historie vytváření Jednotného vnitřního trhu EU Politicko-ekonomické zájmy ustavení EHS Etapy integračního procesu a interakce se společným cílem Bariéry na cestě ke společnému trhu Počátky obratu a přijetí Jednotného vnitřního aktu 2) Aktuální ekonomická základna EU25 a její průmět do JVT Různorodost ekonomických struktur členských států Diferencovanost vytvořeného HDP, struktury ekonomik Česká republika a její zapojení do JVT 3) Snižování ekonomických rozdílů mezi zeměmi a regiony EU v souvislosti s fungováním JVT Ekonomická konvergence jako součást Jednotného vnitřního trhu Vyrovnávání rozdílu mezi zeměmi strukturální politika EU Snižování ekonomických disparit mezi regiony s akcentem na Českou republiku 4) Jednotný vnitřní trh EU v kontextu financování politik EU Výdajová struktura rozpočtu EU - historie a současnost Finanční perspektiva EU 2007-2013, analýza její struktury Zájmové pozice a spory členských států Dopady změn ve finanční perspektivě na Českou republiku 5) Sociální dimenze a ochrana životního prostředí na Jednotném vnitřním trhu Společné politiky EU s dopadem na JVT Sociální dimenze Jednotného vnitřního trhu Environmentální politika a její dopady na JVT 6) Přínosy Jednotného vnitřního trhu Odstraňování překážek volného obchodu Hlavní pozitivní efekty jednotného vnitřního trhu Přínosy JVT pro české podniky 7) Volný pohyb zboží Formulace problému v zakladatelských smlouvách Fyzické kontroly na hranicích, technické a daňové překážky obchodu Ochrana průmyslového a duševního vlastnictví Zadávání veřejných zakázek Dopady volného pohybu zboží na české podniky 8) Volný pohyb osob Sociální aspekty volného pohybu osob Vzájemné uznání nabyté kvalifikace Evropská unie jako prostor bezpečnosti a práva Kontroly osob na hranicích Dopady volného pohybu osob na české podniky 9) Volný pohyb služeb Význam volného pohybu služeb Harmonizační opatření a jejich důsledky Problémy týkající se liberalizace dopravních a dalších služeb Dopady volného pohybu služeb na české podniky 10) Volný pohyb kapitálu Význam tohoto segmentu pro celý JVT Překážky pohybu kapitálu a jejich překonávání Dopady volného pohybu služeb na české podniky 11) Dopady Jednotného vnitřního trhu na české podniky příležitosti a hrozby SWOT analýza dopadů JVT na české podniky Příležitosti pro české podniky Možná ohrožení českých podniků 12) České podniky na Jednotném vnitřním trhu EU Bilance dosavadních zkušeností od vstupu ČR do EU Výhled pro české podniky v dalších letech Manévrovací prostor pro české podniky ve vybraných zemích EU 13) Možnosti podpory pro české podniky na Jednotném vnitřním trhu EU Podpory z národních zdrojů pro působení českých podniků na JVT Podpora z fondů EU pro české podniky Informační formy podpory
Literatura
  • MACHKOVÁ, Hana, Alexej SATO a Miroslava ZAMYKALOVÁ. Mezinárodní obchod a marketing. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 266 s. ISBN 8024703645. info
  • PIPEK, Josef. Mezinárodní obchod. 2. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 149 s. ISBN 8070795956. info
  • WILSON, John. Mezinárodní obchod :průvodce pro malé a střední podnikatele. Translated by Darina Žišková. Praha: Readers international Prague, 1995, xvi, 173 s. ISBN 80-901813-2-5. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá dle výše uvedených tématických okruhů formou seminářů. Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je dosažení více než 60 % bodů z průběžného a zkouškového písemného testu celkem (průběžný test maximálně 30 bodů, závěrečný 70 bodů, maximum 100 bodů, minimum tedy činí 61 bodů).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.