PVEKMA Ekonomika kultury a masmédií

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2004
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Fuksová
Rozvrh
St 8:30–10:05 P304
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVEKMA/01: St 10:15–11:00 P304, S. Škarabelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 113 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/113, pouze zareg.: 0/113, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/113
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ekonomika kultury a masmédií (PVEKMA) Předmět má specializační charakter. Jeho koncepce vychází z předpokladu, e studenti zvládli problematiku přednáenou v předmětech Teorie veřejného sektoru, Ekonomika veřejného sektoru a Ekonomika neziskových organizací. Obecná problematika ekonomiky kultury a masmédií tvoří hlavní náplň přednáek, struktura seminářů pak umoní seznámení se s jednotlivými kulturními a masmediálními institucemi v praxi. Při rozboru typických kulturních a masmediálních institucí je věnována pozornost jejich poslání, jejich roli ve společnosti, specifičnosti jimi produkovaných statků, národohospodářským souvislostem, politice státu vůči nim, jejich institucionální struktuře a systému řízení, organizaci a řízení jednotlivých institucí, monostem jejich vícezdrojového financování, jejich právnímu zakotvení, současným problémům spojeným se změnami jejich právněhospodářských forem. Vechny tematické okruhy jsou pojaty ve svém vývoji a dokumentovány mezinárodními komparacemi.
Osnova
  • 01. P 1 29. 9. Zahájení výuky základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Doporučená literatura. Předpoklady ke zkouce. Kulturologie - objasnění pojmu kultura v různých pojetích. Význam kultury v ivotě jedince a společnosti. Antropologické pojetí kultury. Vliv kultury na rozvoj, kultivace a uchování lidského potenciálu. Kulturní sféra, kulturní činnosti a jejich členění. Oblasti a obory kultury. Kulturní proces, kulturní instituce, kulturní produkt, kulturní statek. Kulturní hodnota a její ocenění. Komerce a veřejný zájem v kultuře. Efektivnost v kultuře. 02. P 2 6. 10. Kulturní politika - objasnění a vymezení pojmu. Hlavní současné funkce a modely státu ve vztahu ke kultuře v evropských zemích. Kulturní politika vybraných zemí EU a USA. Centrální instituce státu odpovědné za kulturní politiku u nás a v jiných zemích. Státní zásahy - ano či ne? Financování kulturních činností obecně: zdroje alternativní, přímé i nepřímé; - od roku 1989 v ČR: kulturní rozpočty, kategorie výkonu a uitku. Právní formy organizací působících v odvětví kultury. 03. S 1 13. 10. Návtěva vybrané kulturní instituce - Muzeum Romské kultury, o.p.s./Hvězdárna a planetárium Mikoláe Koperníka a Moravské zemské muzeum Brno, organizační sloka státu (MK ČR). 04. P 3 20. 10. Multiplikační efekty dotací do kultury. Problematika úvah transformace ROPO a reformy veřejné správy v odvětví kultury. Kulturní dědictví a památková péče v České republice její vývoj po r. 1989, dodrování zákona o státní památkové péči. Ochrana movitého kulturního dědictví, muzea a galerie. Hudební umění. Problematika autorského práva. Místní, regionální a národnostní kultura. Dalí oblasti umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 do současnosti. Oblast umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 a současná situace. 05. P 4 27. 10. Kultura a kulturní politika v Jihomoravském kraji. Současný stav Státní památkové péče v ČR a JMK. (Mgr. Tomá Drobný vedoucí odboru kultury a památkové péče) 06. S 2 3. 11. Návtěva vybrané kulturní instituce Klub Alterna a Fléda. 07. P 5 10. 11. 8.30 hod půlsemestrální test + 9.20 přednáka Teorie a praxe soukromého hudebního vydavatelství, autorský zákon v praxi. (RNDr. Jiří Plocek majitel soukromého hudebního vydavatelství GNOSSIS Brno) 08. P 6 17.11. Státní svátek. 09. P7 24. 11. Masový kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnení společnosti. Způsoby financování masové kultury, její vyhlídky do budoucna. Masmédia televize, rozhlas. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. Tisk jako prostředek masové komunikace, komerční filmová produkce, kinematografie, internet/intranet. Marketing kulturních činností. Kulturně politické priority sjednocující se Evropy, materiály Rady Evropy, Rady Evropské unie, Evropského parlamentu a jeho Komise pro kulturní spolupráci 10. S 3 1. 12. Návtěva vybrané masmediální instituce - Český rozhlas Brno a Česká televize Brno- veřejnoprávní instituce. 11. P8 8. 12. Církve. Vztah státu a církve. Organizační uspořádání církví a náboenských společností. Financování církví a náboenských společností. Vícezdrojové financování: stát - občan - věřící. (Ing. Frantiek Svoboda) 12. S4 15. 12. Návtěva vybrané kulturní instituce - Centrum experimentálního divadla a Městské divadlo Brno hudební scéna. 13. P9 17. 12. Zkouková písemka.
Literatura
  • Bourdie, P. O televizi. 1. vyd. Brno: Doplněk 2002, ISBN 80-7239-122-4
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
  • Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5
  • Krbová, J. Vybrané obory kultury a masmédií. Organizace, právní prostředí a financování. 1. vyd.Praha: VE 2002, ISBN 80-245-0287-9
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
  • HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 207 s. ISBN 8070798572. info
Metody hodnocení
Přednáky jsou 2 hod a začínají vdy v 9.20, semináře jsou 4 za semestr a probíhají mimo budovu ESF MU. Aktuální informace k jednotlivým seminářům budou sděleny hromadným e-mailem. Vyuaduji účast min. na 3 seminářích. Do závěrečného hodnocení předmětu budou započítány výsledky půlsemestrálního a závěrečného testu, stejně jako rozprava nad 3-5 str. esejí na téma související s problematikou ekonomiky a řízení kultury či masmédií. Esej prosím zaslat na simona@econ.muni.cz nejpozději během zápočtového týdne.
Informace učitele
http://www.econ.muni.cz/~simona/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.