PVEKMA Ekonomika kultury a masmédií

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2005
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
St 8:30–10:05 P304
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVEKMA/1: St 10:15–11:00 P304, S. Škarabelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 82 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/82, pouze zareg.: 0/82, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/82
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ekonomika kultury a masmédií (PVEKMA) Předmět má specializační charakter. Jeho koncepce vychází z předpokladu, e studenti zvládli problematiku přednáenou v předmětech Teorie veřejného sektoru, Ekonomika veřejného sektoru a Ekonomika neziskových organizací. Obecná problematika ekonomiky kultury a masmédií tvoří hlavní náplň přednáek, struktura seminářů pak umoní seznámení se s jednotlivými kulturními a masmediálními institucemi v praxi. Při rozboru typických kulturních a masmediálních institucí je věnována pozornost jejich poslání, jejich roli ve společnosti, specifičnosti jimi produkovaných statků, národohospodářským souvislostem, politice státu vůči nim, jejich institucionální struktuře a systému řízení, organizaci a řízení jednotlivých institucí, monostem jejich vícezdrojového financování, jejich právnímu zakotvení, současným problémům spojeným se změnami jejich právněhospodářských forem. Vechny tematické okruhy jsou pojaty ve svém vývoji a dokumentovány mezinárodními komparacemi.
Osnova
  • 01. P 1 21. 9. Zahájení výuky základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Doporučená literatura. Předpoklady ke zkoušce. 02. P 2 28. 9. Státní svátek. čtecí týden téma: Kulturologie - objasnění pojmu kultura v různých pojetích. Význam kultury v životě jedince a společnosti. Antropologické pojetí kultury. Vliv kultury na rozvoj, kultivace a uchování lidského potenciálu. Kulturní sféra, kulturní činnosti a jejich členění. Oblasti a obory kultury. Kulturní proces, kulturní instituce, kulturní produkt, kulturní statek. Viz např. Rektořík, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha : Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2., kap. 4.2.1- 4.2.3 03. P 3 5. 10. Kulturní hodnota a její ocenění. Komerce a veřejný zájem v kultuře. Efektivnost v kultuře. Kulturní politika - objasnění a vymezení pojmu. Hlavní současné funkce a modely státu ve vztahu ke kultuře v evropských zemích. Kulturní politika vybraných zemí EU a USA. Státní zásahy - ano či ne? 04. P 4 12. 10. Financování kulturních činností obecně: zdroje alternativní, přímé i nepřímé; - od roku 1989 v ČR: kulturní rozpočty, kategorie výkonu a užitku. Právní formy organizací působících v odvětví kultury. Pravidla přidělování dotací. Multiplikační efekty dotací do kultury. Kulturní dědictví a památková péče v České republice její vývoj po r. 1989, dodržování zákona o státní památkové péči. Ochrana movitého kulturního dědictví, muzea a galerie. 05. S 1 19. 10. Návštěva vybrané kulturní instituce - Muzeum města Brna, příspěvková organizace (město Brna) a Moravské zemské muzeum Brno, organizační složka státu (MK ČR). 06. P 5 26. 10. Problematika úvah transformace ROPO a reformy veřejné správy v odvětví kultury. Hudební umění. Místní, regionální a národnostní kultura. Další oblasti umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 do současnosti. Oblast umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 a současná situace. Místní kultura. 07. S 2 2. 11. Návštěva vybrané kulturní instituce Klub Alterna a Stará Pekárna. 08. P 6 9.11. 8.30 hod půlsemestrální test + 9.20 Masová kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnešní společnosti. Způsoby financování masové kultury, její vyhlídky do budoucna. Masmédia televize, rozhlas. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. Tisk jako prostředek masové komunikace, komerční filmová produkce, kinematografie, internet/intranet. 09. S 3 16. 11. Návštěva vybrané masmediální instituce - Český rozhlas Brno a Česká televize Brno- veřejnoprávní instituce. 10. P 7 23. 11. Teorie a praxe soukromého hudebního vydavatelství, autorský zákon v praxi. (RNDr. Jiří Plocek hudebník a bývalý majitel soukromého hudebního vydavatelství GNOSSIS Brno) 11. P8 30. 11. Marketing kulturních činností. Kulturně politické priority sjednocující se Evropy, materiály Rady Evropy, Rady Evropské unie, Evropského parlamentu a jeho Komise pro kulturní spolupráci. 12. S4 7. 12. Návštěva vybrané kulturní instituce Městské divadlo Brno a Divadlo v 7 a půl. 13. P9 14. 12. Zkoušková písemka.
Literatura
  • Krbová, J. Vybrané obory kultury a masmédií. Organizace, právní prostředí a financování. 1. vyd.Praha: VE 2002, ISBN 80-245-0287-9
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
  • Bourdie, P. O televizi. 1. vyd. Brno: Doplněk 2002, ISBN 80-7239-122-4
  • Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2002. ISBN 80-86119-60-2. info
  • HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1995, 207 s. ISBN 8070798572. info
Metody hodnocení
Přednáky jsou 2 hod a začínají vdy v 9.20, semináře jsou 4 za semestr a probíhají mimo budovu ESF MU. Aktuální informace k jednotlivým seminářům budou sděleny hromadným e-mailem. Vyuaduji účast min. na 3 seminářích. Do závěrečného hodnocení předmětu budou započítány výsledky půlsemestrálního a závěrečného testu, stejně jako rozprava nad 3-5 str. esejí na téma související s problematikou ekonomiky a řízení kultury či masmédií. Esej odevzdávat v tištěné podobě.
Informace učitele
http://www.econ.muni.cz/~simona/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.