PVEKMA Culture and Mass Media Economy

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2004
Extent and Intensity
2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Jana Fuksová
Timetable
Wed 8:30–10:05 P304
  • Timetable of Seminar Groups:
PVEKMA/01: Wed 10:15–11:00 P304, S. Škarabelová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 113 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/113, only registered: 0/113, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/113
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Culture and Mass Media Economy (PVEKMA) The course has a specialising character. Its concept is based on the fact that students have already acquired the knowledge of the subject matter in Theory of the Public Sector, Economics of the Public Sector and Economics of Non-profit Organisations. Lectures are concerned with general topics related to culture and mass media economy, while the structure of seminars enables students to get to know individual cultural and mass media institutions in practice. In analysing typical cultural and mass media institutions, accent is put on their mission, role in society; specific character of the goods produced, context of the national economy; government policy concerning culture and mass media; their institutional structure and system of management; organization and management of individual institutions; possibilities of their multisource funding; their legal embodiment; current problems involved in transforming their legal and economic forms. All topics are interpreted in their development and documented by international comparisons. Examination form: written test and written seminar work.
Syllabus (in Czech)
  • 01. P 1 29. 9. Zahájení výuky základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Doporučená literatura. Předpoklady ke zkouce. Kulturologie - objasnění pojmu kultura v různých pojetích. Význam kultury v ivotě jedince a společnosti. Antropologické pojetí kultury. Vliv kultury na rozvoj, kultivace a uchování lidského potenciálu. Kulturní sféra, kulturní činnosti a jejich členění. Oblasti a obory kultury. Kulturní proces, kulturní instituce, kulturní produkt, kulturní statek. Kulturní hodnota a její ocenění. Komerce a veřejný zájem v kultuře. Efektivnost v kultuře. 02. P 2 6. 10. Kulturní politika - objasnění a vymezení pojmu. Hlavní současné funkce a modely státu ve vztahu ke kultuře v evropských zemích. Kulturní politika vybraných zemí EU a USA. Centrální instituce státu odpovědné za kulturní politiku u nás a v jiných zemích. Státní zásahy - ano či ne? Financování kulturních činností obecně: zdroje alternativní, přímé i nepřímé; - od roku 1989 v ČR: kulturní rozpočty, kategorie výkonu a uitku. Právní formy organizací působících v odvětví kultury. 03. S 1 13. 10. Návtěva vybrané kulturní instituce - Muzeum Romské kultury, o.p.s./Hvězdárna a planetárium Mikoláe Koperníka a Moravské zemské muzeum Brno, organizační sloka státu (MK ČR). 04. P 3 20. 10. Multiplikační efekty dotací do kultury. Problematika úvah transformace ROPO a reformy veřejné správy v odvětví kultury. Kulturní dědictví a památková péče v České republice její vývoj po r. 1989, dodrování zákona o státní památkové péči. Ochrana movitého kulturního dědictví, muzea a galerie. Hudební umění. Problematika autorského práva. Místní, regionální a národnostní kultura. Dalí oblasti umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 do současnosti. Oblast umění, literatury a knihoven a jejich vývoj po r. 1989 a současná situace. 05. P 4 27. 10. Kultura a kulturní politika v Jihomoravském kraji. Současný stav Státní památkové péče v ČR a JMK. (Mgr. Tomá Drobný vedoucí odboru kultury a památkové péče) 06. S 2 3. 11. Návtěva vybrané kulturní instituce Klub Alterna a Fléda. 07. P 5 10. 11. 8.30 hod půlsemestrální test + 9.20 přednáka Teorie a praxe soukromého hudebního vydavatelství, autorský zákon v praxi. (RNDr. Jiří Plocek majitel soukromého hudebního vydavatelství GNOSSIS Brno) 08. P 6 17.11. Státní svátek. 09. P7 24. 11. Masový kultura. Příčiny jejího vývoje, její postavení v dnení společnosti. Způsoby financování masové kultury, její vyhlídky do budoucna. Masmédia televize, rozhlas. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. Tisk jako prostředek masové komunikace, komerční filmová produkce, kinematografie, internet/intranet. Marketing kulturních činností. Kulturně politické priority sjednocující se Evropy, materiály Rady Evropy, Rady Evropské unie, Evropského parlamentu a jeho Komise pro kulturní spolupráci 10. S 3 1. 12. Návtěva vybrané masmediální instituce - Český rozhlas Brno a Česká televize Brno- veřejnoprávní instituce. 11. P8 8. 12. Církve. Vztah státu a církve. Organizační uspořádání církví a náboenských společností. Financování církví a náboenských společností. Vícezdrojové financování: stát - občan - věřící. (Ing. Frantiek Svoboda) 12. S4 15. 12. Návtěva vybrané kulturní instituce - Centrum experimentálního divadla a Městské divadlo Brno hudební scéna. 13. P9 17. 12. Zkouková písemka.
Literature
  • Bourdie, P. O televizi. 1. vyd. Brno: Doplněk 2002, ISBN 80-7239-122-4
  • McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3
  • Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5
  • Krbová, J. Vybrané obory kultury a masmédií. Organizace, právní prostředí a financování. 1. vyd.Praha: VE 2002, ISBN 80-245-0287-9
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 1st ed. Praha: Ekopress. ISBN 80-86119-60-2. 2002. info
  • HAMERNÍKOVÁ, Bojka. Kultura a masmédia v tržních podmínkách. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze. 207 s. ISBN 8070798572. 1995. info
Assessment methods (in Czech)
Přednáky jsou 2 hod a začínají vdy v 9.20, semináře jsou 4 za semestr a probíhají mimo budovu ESF MU. Aktuální informace k jednotlivým seminářům budou sděleny hromadným e-mailem. Vyuaduji účast min. na 3 seminářích. Do závěrečného hodnocení předmětu budou započítány výsledky půlsemestrálního a závěrečného testu, stejně jako rozprava nad 3-5 str. esejí na téma související s problematikou ekonomiky a řízení kultury či masmédií. Esej prosím zaslat na simona@econ.muni.cz nejpozději během zápočtového týdne.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Teacher's information
http://www.econ.muni.cz/~simona/
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2004/PVEKMA