PVMVVS Marketing ve veřejném sektoru I.

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2006
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Bc. David Póč (přednášející)
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
Út 9:20–11:00 P201
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/44, pouze zareg.: 0/44, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/44
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje také aktuálnímu "marketing - managementu" v pojetí Fribourské koly managementu pro neziskové organizace, který je předmětem studií na partnerské univerzitě ve výcarsku. Dále budou posluchači krátce seznámeni s teorií i praxí komunikace, PR, reklamy, public affairs, fundraisingu (získávání peněz pro neziskové organice) a new public managementu, zabývajícího se aktuálními trendy efektivního řízení veřejné správy. Poadavky ke zkouce: půlsemestrální písemný test, závěrečný písemný test a závěrečná práce - projekt marketingové studie.
Osnova
  • P 1 20/9 Zahájení výuky základní informace o obsahu předmětu a průběhu jeho výuky. Základní a doporučená literatura. Předpoklady pro udělení zkoušky projekt marketingové studie. P 2 27/9 Základy marketingu, historie marketingu, obsah marketingu, orientace marketingu, Marketingový mix v ziskovém marketingu produkt, price, place, promotion a jejich charakteristika. P 3 4/10 Specifika marketingu veřejného (neziskového) sektoru. Marketingový postup pro neziskové organizace a jeho jednotlivé kroky. Dva přístupy k marketingovému mixu neziskových organizací (americký a švýcarský). P 4 11/10 Cíle organizace jako základ marketingu. Charakter produktu a jeho realizace. Proč je marketing nehmotného produktu složitější. Životní cyklus produktu (podle Kotlera). Marketing služeb. Positioning a Repositioning. P 5 18/10 Komunikace v marketingu interní, externí a interaktivní marketing. Informační šumy a marketing. Veřejnost a veřejné mínění. Veřejné mínění a komunikace jako východisko úspěšných PR. Prostředky práce s veřejností. Zvláštní prostředky komunikace. Lobbing. P 6 25/10 Public Relation a jejich okolí. Hlavní cíle v práci s veřejností. Postavení organizace na veřejnosti. Public Relations a reklama. Perspektivy Public Relations ve veřejném sektoru. Public affairs nová reklamní strategie. Zavedení systematické práce s veřejností. Kampaně v Public Relations analýza, tvorba projektu, realizace kampaní, plán komunikace a komunikačních prostředků. P 7 1/11 Půlsemestrální písemný test. P 8 8/11 Přednáška hosta Marketing a komunikace České zemědělské a potravinářské inspekce (RNDr. Daniela Kolejková, CSc. tisková mluvčí ČZPI) P 9 15/11 Nástroj marketingové komunikace - Reklama: Druhy reklamy. Stadia tvorby reklamní kampaně. Kreativní strategie. Mediální plánování. Psychologie reklamy. P10 22/11 Nástroje marketingové komunikace - Sponzorství: Sponzorství versus dárcovství. Trendy ve sponzorství. Plánování sponzorství. Typy sponzorství. P 11 29/11 New Public Management alternativní řízení institucí veřejného sektoru. Teoretické zdroje NPM. Trendy, prostředky a cíle New Public Managementu. P 12 6/12 Strategické plánování jeho podstata, přínosy, obavy a omezení. Příprava procesu. Možné analýzy. Tvorba strategie. Naplňování strategie. P 13 13/12 Zápočtový test.
Literatura
  • PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada. 581 s. ISBN 8024702541. 2003. info
  • JANEČKOVÁ, Lidmila a Miroslava VAŠTÍKOVÁ. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada. 179 s. ISBN 8071699950. 2000. info
  • SMITH, P. R. Moderní marketing. Vyd. 1. Praha: Computer Press. xxiv, 518. ISBN 8072262521. 2000. info
  • HANNAGAN, Tim J. Marketing pro neziskový sektor. Translated by Jana Novotná. Vyd. 1. Praha: Management Press. 205 s. ISBN 80-85943-07-7. 1996. info
Metody hodnocení
půlsemestrální písemný test, závěrečný písemný test a závěrečná práce - projekt marketingové studie.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008.