PVMVVS Marketing ve veřejném sektoru I.

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
Út 9:20–11:00 P201
Předpoklady
Veřejná ekonomie, Ekonomika veřejného sektoru
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 140 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/140, pouze zareg.: 0/140, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/140
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na poznatky získané studiem předmětů Veřejná ekonomie a Ekonomika veřejného sektoru. Předmět klade důraz na vystihnutí specifik marketingu veřejného, resp. neziskového sektoru. Pozornost se kromě analýzy jednotlivých marketingových kroků, které se doporučují při práci ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, věnuje marketingové komunikaci, a to s akcentem na reklamu a sponzorství. Pozornost je věnována také fundraisingu jako základnímu nástroji k získávání zdrojů pro činnost neziskových organizací, okrajově pak také novým trendům v řízení veřejných institucí, a konečně i strategickému plánování, tak významnému při řízení jakékoli organizace, tedy i té působící ve veřejném sektoru.
Osnova
  • Tématický plán přednášek 1. Základy marketingu, historie marketingu, obsah marketingu, orientace marketingu. Oprávněnost marketingu ve veřejném sektoru. Marketing veřejných služeb. Specifika marketingu veřejného (neziskového) sektoru. Zadání projektu marketingové studie. 2. Marketingový mix v ziskovém marketingu – produkt, price, place, promotion a jejich charakteristika. Rozšíření marketingového mixu ve veřejném, resp. neziskovém sektoru, pohled různých teoretických škol. Marketingový postup pro neziskové organizace a jeho jednotlivé kroky. 3. Tržní segmentace. SWOT analýza a marketingový výzkum. 4. Marketing nehmotného produktu. Vlastnosti služeb. Životní cyklus produktu. Strategie produktu služby, matice šíře sortimentu. Význam značky. 5. Marketingové strategické plánování. Jednotlivé marketingové strategie. Bonstonský diagram, Ansoffova matice, ABC model. Positioning a Repositioning. 6. Komunikace v marketingu – interní, externí a interaktivní marketing. Informační šumy a marketing. Veřejnost a veřejné mínění. Veřejné mínění a komunikace jako východisko úspěšných PR. Prostředky práce s veřejností. Zvláštní prostředky komunikace. Lobbing. 7. Public Relation a jejich okolí. Hlavní cíle v práci s veřejností. Postavení organizace na veřejnosti. Public Relations a reklama. Perspektivy Public Relations ve veřejném sektoru. Public affairs – nová reklamní strategie. Zavedení systematické práce s veřejností. Kampaně v Public Relations – analýza, tvorba projektu, realizace kampaní, plán komunikace a komunikačních prostředků. + Půlsemestrální písemný test. 8. Marketingová komunikace: Krizová komunikace- Přednáška externisty: RNDr. Daniela Kolejková, CSc. – tisková mluvčí České zemědělské a potravinářské inspekce 9. Nástroj marketingové komunikace - Reklama: Druhy reklamy. Stadia tvorby reklamní kampaně. Kreativní strategie. Mediální plánování. Psychologie reklamy. 10. Nástroje marketingové komunikace - Sponzorství: Sponzorství versus dárcovství. Trendy ve sponzorství. Plánování sponzorství. Typy sponzorství. 11. Fundraising: definice, podstata fundraisingu, fundraisingové portfolio, medoty fundraisingu. Firemní a individuální dárcovství, práce s dárci. Společenská zodpovědnost firem a sociální marketing. Zdroje Evropské unie – Strukturální fondy. 12. Strategické plánování – jeho podstata, přínosy, obavy a omezení. Příprava procesu. Možné analýzy. Tvorba strategie. Naplňování strategie. New Public Management – alternativní řízení institucí veřejného sektoru. Teoretické zdroje NPM. Trendy, prostředky a cíle New Public Managementu. 13. Marketing a internet. Závěrečný písemný test.
Literatura
  • Škarabelová, Simona. Marketing ve veřejném sektorou. Brno: MU, 2007. DSO a elektronická skripta.
  • PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 8024702541. info
  • JANEČKOVÁ, Lidmila a Miroslava VAŠTÍKOVÁ. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 179 s. ISBN 8071699950. info
  • SMITH, P. R. Moderní marketing. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2000, xxiv, 518. ISBN 8072262521. info
  • HANNAGAN, Tim J. Marketing pro neziskový sektor. Translated by Jana Novotná. Vyd. 1. Praha: Management Press, 1996, 205 s. ISBN 80-85943-07-7. info
Metody hodnocení
půlsemestrální písemný test, závěrečný písemný test a závěrečná práce - projekt marketingové studie.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008.