PVTIVP Tvorba a implementace veřejné politiky a hodnocení veřejných projektů

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Doaré (přednášející), doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (zástupce)
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (přednášející)
Ing. Marek Pavlík, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D.
Rozvrh
Út 8:30–11:55 S402, Út 14:35–17:55 S402
Předpoklady
Předmět je určen pro 2. ročník navazujícího studia oboru Master Franco-Tcheque d'Administration Publique
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 26 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/26, pouze zareg.: 0/26
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle kurzu jsou následující:
- student by měl pochopit specifika veřejné politiky a jejich souvislostí s veřejnou ekonomií.
- student by měl být schopen analyzovat důsledky a souvislosti konkrétní politiky
- student by měl získat znalosti o politickém marketingu
- student by měl pochopit význam a dopady lobbingu jako součásti politického života
- student by měl porozumět principům metod hodnocení a měl by být schopen aplikoval alespoň jednu z těchto metod (cost benefit analýzu)
Osnova
  • Předmět je vyučován v českém a francouzském jazyce. Tématický plán přednášek:
  • 1. Veřejná politika, její modely a analýza (Č, F)
  • 2. Teorie implementace veřejných politik (F)
  • 3. Vývoj implementace veřejných politik (F)
  • 4. Aktéři veřejných politik (Č,F)
  • 5. Teorie státu a teorie byrokracie (Č)
  • 6. Utváření politické agendy a formulace sociálního problému (Č)
  • 7. Politický marketing (Č)
  • 8. Lobbing (Č)
  • 9. Projekty a stanovování cílů (Č)
  • 10. Metody hodnocení veřejné politiky a veřejným projektů, metody ekonomické analýzy (Č)
  • 11. Cost benefit analýza (Č)
  • 12. Další metody analýzy - CEA, CUA, CMA (Č)
  • 13. Obecné aspekty měření nákladů a výnosů (Č)
Literatura
  • POTŮČEK, Martin. Veřejná politika. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2005, 399 s. ISBN 8086429504. info
  • JABŁOŃSKI, Andrzej. Politický marketing : úvod do teorie a praxe. Translated by Lubomír Kopeček. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2006, 203 s. ISBN 8073640112. info
  • PAVLÍK, Marek a Tomáš ROSENMAYER. Ekonomické výsledky politických stran a hnutí v roce 2003. Projekt Ekonomika politických stran a hnutí. Brno, 2005, 20 s. ISBN 80-239-4520-3. info
  • Nejen trh :role trhu, státu a občanského sektoru v proměnách české společnosti. Edited by Martin Potůček. [1. vyd.]. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 188 s. ISBN 80-85850-26-5. info
  • MALÝ, Ivan a Marek PAVLÍK. Tvorba a realizace programů veřejné politiky. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 108 s. ISBN 978-80-210-4507-1. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů.
Kurz je zakončen ústní zkoušku. Student se může zúčastnit ústní zkoušky, pokud splní následující podmínky:
1. zpracuje resume (v českém jazyce) z odborného anglického článku
2. Absolvuje písemný test, s min ziskem 60% bodů
Podrobné informace k POTu i zkoušce jsou uvedeny v interaktivní osnově předmětu v IS MU.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Část výuky probíhá ve francouzštině.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.