PVVEFI Veřejné finance I

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2007
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Petra Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Petra Dvořáková, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
Út 11:05–12:45 P101
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVVEFI/1: Út 13:45–15:20 S311, P. Dvořáková
PVVEFI/2: Út 15:30–17:05 S311, P. Dvořáková
PVVEFI/3: Čt 11:05–12:45 S309, P. Dvořáková
PVVEFI/4: Čt 14:35–16:15 S308, R. Jahoda
PVVEFI/5: Čt 16:20–17:55 S308, R. Jahoda
Předpoklady
Doporučeným předpokladem je absolvování předmětu Veřejná ekonomie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 140 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/140, pouze zareg.: 0/140, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/140
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Veřejné finance (PVVEFI) Výuka veřejných financí navazuje na předmět Veřejná ekonomie. Cílem předmětu je prohloubení a rozšíření teoretických znalostí veřejných financí. Obsah předmětu je rozdělen do dvou základních bloků. První blok osvětluje složky veřejných financí včetně financí územních samosprávných celků a fondového financování, rozpočtovou soustavu a rozpočtový proces, strukturu veřejných výdajů a příjmů a řízení financí ve veřejném sektoru. Druhý blok se zabývá fiskálním federalismem, stabilizační funkcí veřejných financí, řízením rozpočtového deficitu a veřejného dluhu a fungováním fiskálních institucí. Blok je ukončen vybranými aspekty nadnárodních veřejných financí s důrazem na veřejné finance Evropské unie. Systém poznatků získaných v tomto předmětu vytváří teoreticko-metodologickou bázi pro pochopení navazujících předmětů magisterského studia oboru Veřejná ekonomika.
Osnova
  • 1. Odlišné názory na veřejné finance jako vědní disciplínu a její základní kategorie. Stručný historický vývoj teorie a praxe veřejných financí. Teoretické zázemí vzniku a rozvoje funkcí veřejných financí. Vertikální a horizontální struktura veřejných financí a tendence k jejich decentralizaci, diverzifikaci a internacionalizaci. 2. Rozpočtová soustava. Rozpočtový proces. Rozpočtová skladba. Modely veřejných financí a faktory determinující dynamiku a strukturu veřejných příjmů a výdajů. Vývoj veřejných financí po II. světové válce v průmyslově vyspělých zemích a ve státech s centrálně plánovitým hospodářstvím. Specifika vývoje veřejných financí v rozvojovém světě. 3. Teorie fiskálního federalismu a její praktická realizace. Základní nástroje alokace a distribuce. Veřejné výdajové programy. Možnosti objektivizace výdajových položek. Programování rozpočtů. Subsidiarita, decentralizační teorém a stabilizační funkce veřejných financí. Možné cíle a nástroje stabilizační politiky na regionální a municipální úrovni. Konzistence cílů a nástrojů fiskálních funkcí na ústřední, regionální a municipální úrovni. 4. Soudobá vývojová podoba veřejných financí v České republice. Interpretace rozpočtových pravidel republiky. Střednědobý rozpočtový výhled, státní rozpočet, rozpočtové provizorium. Kapitoly. Účast státního rozpočtu na financování programu a poskytování dotací a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu. Hodnocení plnění státního rozpočtu. Časové určení a účelovost prostředků SR. Rozpočtová opatření, vládní rozpočtová rezerva. 5. Státní závěrečný účet. Mimořádný státní závěrečný účet, nouzový státní rozpočet a válečný státní rozpočet. Řízení likvidity státní pokladny a státního dluhu, státní aktiva a pasiva. Hospodaření s prostředky Národního fondu. Finanční kontrola. Porušení rozpočtové kázně. Hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací. 6. Rozpočtová pravidla územních rozpočtů a jejich význam pro fungování veřejných financí v ČR. Finanční hospodaření územních samosprávných celků. Rozpočtový výhled. Rozpočet územního samosprávného celku a svazku obcí. Peněžní fondy. Obsah rozpočtu. Příjmy rozpočtu krajů a obcí. Výdaje rozpočtu kraje a obcí. 7. Rozpočtový proces krajů a obcí. Rozpočtové provizorium. Rozpis rozpočtu. Změny rozpočtu. Závěrečný účet krajů a obcí. Časové použití rozpočtu a účelovost rozpočtových prostředků. Návratnost rozpočtových prostředků. Kompenzační peněžní operace. Poručení rozpočtové kázně. Druhy organizací územních samosprávných celků. Organizační složky územních samosprávných celků. Příspěvkové organizace územních samosprávných celků. Finanční hospodaření svazku obcí. 8. Vývoj a specifika fondového financování v České republice. Státní účelové fondy. Svěřenecké fondy. Role vládních agentur. Zvláštnosti a historický význam privatizačních fondů. Podniková úroveň struktury veřejných financí v ČR. Rozporné názory na marginální subjekty veřejných financí v ČR. Očekávané změny ve struktuře veřejných financí ČR. 9. Vymezení fiskálních institucí. Místo parlamentu (Rozpočtového výboru), vlády a Ministerstva financí. Územně finanční a celní orgány. ČNB a NKÚ ve vztahu k veřejných financím. Vznik a historický vývoj stabilizační funkce veřejných financí. Vztah fiskální a monetární politiky. Zvláštnosti realizace stabilizační funkce veřejných financí v podmínkách české ekonomiky. 10. Fiskální politika a daňová politika. Vliv daňové politiky na makroekonomické souvislosti. Daňová politika a pojetí modelu daňové soustavy. Funkcionální aspekty daňové soustavy. Tendence ve vývoji daňové kvóty a její různé ukazatele. Sdílené a svěřené daně. Systém rozpočtového určení daní. 11. Zahraniční zkušenosti z participace veřejného sektoru na kapitálovém trhu. Emise pokladničních poukázek a státních dluhopisů - nástroj úvěrový a nástroj hospodářské politiky. Zvláštnosti pokladničních poukázek ČNB a FNM. Státní akciové společnosti a zlaté akcie. Specifika účasti státních fondů, vládních agentur, zdravotních pojišťoven, organizací veřejného a neziskového sektoru na kapitálovém trhu. 12. Typy portfolií cenných papírů ve veřejném sektoru a zvláštnosti jejich řízení. Emise komunálních obligací. Municipální holdingy a zakládání akciových společností. Majetkové účasti v obchodních společnostech. Protichůdné názory na vybavenost a portfolia cenných papírů ve vlastnictví samosprávy . 13. Příčiny formování nadnárodních veřejných financí. Společný rozpočet Evropské unie. Vznik a vývoj společného rozpočtu a procedury jeho sestavování. Výdajová stránka rozpočtu EU. Příjmová stránka rozpočtu EU. Vztah rozpočtu EU k veřejným rozpočtům členských států. Fondové financování v EU. 14. Účetní dvůr a jeho úkoly ve vztahu k rozpočtu EU. Role Evropské investiční banky. Společný celní sazebník EU. Daňové systémy ve státech EU. Problematika daně z přidané hodnoty. Význam sjednocování spotřebních daní. Perspektivy harmonizace daňových soustav. Zvláštnosti realizace funkcí veřejných financí v EU.
Literatura
  • ŠELEŠOVSKÝ, Jan. Veřejné finance v ČR a EU. První. Brno: ESF MU, 2004, 170 s. ISBN 80-210-3410-6. info
  • Peková, J.: Veřejné finance, ASPI, Praha 2002, ISBN 80-86395-19-7
  • Hamerníková, B., Kubátová, K.: Veřejné finance, Eurolex Bohemia, Praha 1999, ISBN 80-902752-1-4
  • REKTOŘÍK, Jaroslav a Jan ŠELEŠOVSKÝ. Jak řídit kraj, město a obec. II. díl - Finance, rozpočty, účetnictví, veřejná kontrola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 145 s. Rukověť územní samosprávy. ISBN 80-210-2955-5. info
Metody hodnocení

Prezenční studium, oborově povinný pro studijní obor Veřejná ekonomika a studijní obor Národní hospodářství. Předmět je zakončen ústní zkouškou. Nutnou podmínkou účasti u ústní zkoušky je získání alespoň 60 % bodů z průběžného hodnocení ze seminářů. Student může body získat za dva písemné testy a za seminární práci. Vyučující má právo v průběhu semestru nabídnout získání "bonusových" bodů. Nezískání požadovaného minima bodů je považováno za absenci průběžné přípravy studenta a nezakládá na právo na opakování „nepovedených“ testů nebo seminární práce. V tomto případě je student hodnocen F.


Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).

Navazující předměty
Informace učitele
K předmětu existuje interaktivní osnova, pomocí které získávají studenti potřebné informace ke studiu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008.