PVVEFI Public Finance I

Faculty of Economics and Administration
Autumn 2003
Extent and Intensity
2/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (lecturer)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Josef Mech (seminar tutor)
doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc. (alternate examiner)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Jana Fuksová
Timetable
Tue 11:05–12:45 P101
  • Timetable of Seminar Groups:
PVVEFI/01: Tue 15:30–17:05 S311, J. Mech
PVVEFI/02: Thu 16:20–17:55 S308, R. Jahoda
PVVEFI/03: Thu 14:35–16:15 S308, R. Jahoda
PVVEFI/04: Thu 11:05–12:45 S309, R. Jahoda
PVVEFI/05: Tue 13:45–15:20 S311, J. Mech
Prerequisites (in Czech)
Doporučeným předpokladem je absolvování předmětu Veřejná ekonomie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 130 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/130, only registered: 0/130, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/130
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Public Finance (PVVEFI) This course continues the course Public Economics . It aims to deepen and extend theoretical knowledge of public finance. Its content is divided into two basic blocks. The first one explains the components of public finance including municipal finance and fund financing, budgetary system and budgeting process, structure of public expenditure and revenues and management of funds in public sector. The second block deals with fiscal federalism, the stabilising function of public finance, management of the budget deficit and public debt as well as with functioning of fiscal institutions. The block will finish by selected aspects of supranational public finance with emphasis on the European Union's public finance. The knowledge gained in this course serves as a theoretical-methodological basis for comprehension of the subsequent master degree subjects in the specialisations Public Economics and Regional Development and Administration. Credit requirements: active participation in seminars. Examination: oral. Public Finance for Regional Development and Administration (VEFI) The course content builds on the subject Public Economics (4th Semester, Stage Two). Its objective is to extend and develop theoretical knowledge of public finance. The subject matter is divided into three principal blocks. The first block explains public finance components, structure of public expenditure and financial management in the public sector. The second block focuses on taxes, as the most prominent revenue side of the public finance. It explains the principles of tax theory, particularly the issue of tax efficiency, tax equity and optimum taxation. The third block deals with fiscal federalism, stabilizing function of public finance, management of the budget deficit and public debt and functioning of fiscal institutions. The block is completed by the interpretation of selected aspects of supranational public finance with accent on the EU public finance.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Odlišné názory na veřejné finance jako vědní disciplínu a její základní kategorie. Stručný historický vývoj teorie a praxe veřejných financí. Teoretické zázemí vzniku a rozvoje funkcí veřejných financí. Vertikální a horizontální struktura veřejných financí a tendence k jejich decentralizaci, diverzifikaci a internacionalizaci. 2. Rozpočtová soustava. Rozpočtový proces. Rozpočtová skladba. Modely veřejných financí a faktory determinující dynamiku a strukturu veřejných příjmů a výdajů. Vývoj veřejných financí po II. světové válce v průmyslově vyspělých zemích a ve státech s centrálně plánovitým hospodářstvím. Specifika vývoje veřejných financí v rozvojovém světě. 3. Teorie fiskálního federalismu a její praktická realizace. Základní nástroje alokace a distribuce. Veřejné výdajové programy. Možnosti objektivizace výdajových položek. Programování rozpočtů. Subsidiarita, decentralizační teorém a stabilizační funkce veřejných financí. Možné cíle a nástroje stabilizační politiky na regionální a municipální úrovni. Konzistence cílů a nástrojů fiskálních funkcí na ústřední, regionální a municipální úrovni. 4. Soudobá vývojová podoba veřejných financí v České republice. Interpretace rozpočtových pravidel republiky. Střednědobý rozpočtový výhled, státní rozpočet, rozpočtové provizorium. Kapitoly. Účast státního rozpočtu na financování programu a poskytování dotací a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu. Hodnocení plnění státního rozpočtu. Časové určení a účelovost prostředků SR. Rozpočtová opatření, vládní rozpočtová rezerva. 5. Státní závěrečný účet. Mimořádný státní závěrečný účet, nouzový státní rozpočet a válečný státní rozpočet. Řízení likvidity státní pokladny a státního dluhu, státní aktiva a pasiva. Hospodaření s prostředky Národního fondu. Finanční kontrola. Porušení rozpočtové kázně. Hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací. 6. Rozpočtová pravidla územních rozpočtů a jejich význam pro fungování veřejných financí v ČR. Finanční hospodaření územních samosprávných celků. Rozpočtový výhled. Rozpočet územního samosprávného celku a svazku obcí. Peněžní fondy. Obsah rozpočtu. Příjmy rozpočtu krajů a obcí. Výdaje rozpočtu kraje a obcí. 7. Rozpočtový proces krajů a obcí. Rozpočtové provizorium. Rozpis rozpočtu. Změny rozpočtu. Závěrečný účet krajů a obcí. Časové použití rozpočtu a účelovost rozpočtových prostředků. Návratnost rozpočtových prostředků. Kompenzační peněžní operace. Poručení rozpočtové kázně. Druhy organizací územních samosprávných celků. Organizační složky územních samosprávných celků. Příspěvkové organizace územních samosprávných celků. Finanční hospodaření svazku obcí. 8. Vývoj a specifika fondového financování v České republice. Státní účelové fondy. Svěřenecké fondy. Role vládních agentur. Zvláštnosti a historický význam privatizačních fondů. Podniková úroveň struktury veřejných financí v ČR. Rozporné názory na marginální subjekty veřejných financí v ČR. Očekávané změny ve struktuře veřejných financí ČR. 9. Vymezení fiskálních institucí. Místo parlamentu (Rozpočtového výboru), vlády a Ministerstva financí. Územně finanční a celní orgány. ČNB a NKÚ ve vztahu k veřejných financím. Vznik a historický vývoj stabilizační funkce veřejných financí. Vztah fiskální a monetární politiky. Zvláštnosti realizace stabilizační funkce veřejných financí v podmínkách české ekonomiky. 10. Fiskální politika a daňová politika. Vliv daňové politiky na makroekonomické souvislosti. Daňová politika a pojetí modelu daňové soustavy. Funkcionální aspekty daňové soustavy. Tendence ve vývoji daňové kvóty a její různé ukazatele. Sdílené a svěřené daně. Systém rozpočtového určení daní. 11. Zahraniční zkušenosti z participace veřejného sektoru na kapitálovém trhu. Emise pokladničních poukázek a státních dluhopisů - nástroj úvěrový a nástroj hospodářské politiky. Zvláštnosti pokladničních poukázek ČNB a FNM. Státní akciové společnosti a zlaté akcie. Specifika účasti státních fondů, vládních agentur, zdravotních pojišťoven, organizací veřejného a neziskového sektoru na kapitálovém trhu. 12. Typy portfolií cenných papírů ve veřejném sektoru a zvláštnosti jejich řízení. Emise komunálních obligací. Municipální holdingy a zakládání akciových společností. Majetkové účasti v obchodních společnostech. Protichůdné názory na vybavenost a portfolia cenných papírů ve vlastnictví samosprávy . 13. Příčiny formování nadnárodních veřejných financí. Společný rozpočet Evropské unie. Vznik a vývoj společného rozpočtu a procedury jeho sestavování. Výdajová stránka rozpočtu EU. Příjmová stránka rozpočtu EU. Vztah rozpočtu EU k veřejným rozpočtům členských států. Fondové financování v EU. 14. Účetní dvůr a jeho úkoly ve vztahu k rozpočtu EU. Role Evropské investiční banky. Společný celní sazebník EU. Daňové systémy ve státech EU. Problematika daně z přidané hodnoty. Význam sjednocování spotřebních daní. Perspektivy harmonizace daňových soustav. Zvláštnosti realizace funkcí veřejných financí v EU.
Literature
  • Šelešovský, J., Jahoda, R. a kol.: Vybrané problémy veřejných financí, ESF MU, Brno 2003
  • REKTOŘÍK, Jaroslav and Jan ŠELEŠOVSKÝ. Jak řídit kraj, město a obec. II. díl - Finance, rozpočty, účetnictví, veřejná kontrola. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 145 pp. Rukověť územní samosprávy. ISBN 80-210-2955-5. 2002. info
  • Peková, J.: Veřejné finance, ASPI, Praha 2002, ISBN 80-86395-19-7
  • Hamerníková, B., Kubátová, K.: Veřejné finance, Eurolex Bohemia, Praha 1999, ISBN 80-902752-1-4
Assessment methods (in Czech)
Prezenční studium, oborově povinný pro studijní obor Veřejná ekonomika a studijní obor Národní hospodářství. Zkouška má ústní a písemnou formu. Podmínkou písemné zkoušky je získání alespoň 60 % bodů ze dvou průběžných písemných testů (50 %) a seminární práce (50 %). Neúspěch písemné formy zkoušky má za následek opakování předmětu. Student může změnit výsledky písemné zkoušky o max. dva půlstupně směrem nahoru a dolů u ústní zkoušky (mimo hodnocení F z písemné části).
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: max. 20 cizích studentů; cvičení pouze pro studenty ESF
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/autumn2003/PVVEFI