PVVFEU Veřejné finance ČR a EU

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Sarah Durelle (přednášející), doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (zástupce)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (přednášející)
Mathon (přednášející), doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (zástupce)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D.
Rozvrh
Út 9:20–11:00 S402
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PVVFEU/1: Út 11:05–12:45 S402, R. Jahoda
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení a rozšíření znalostí studentů o teorii a praxi veřejných financí, srovnání shod a rozdílů veřejných financí ČR, Francie a EU.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen:
- osvětlit základní myšlenky teorie veřejných financí
- popsat systém veřejných financí a jeho jednotlivé části
- interpretovat rozpočtový proces
- identifikovat různé typy veřejných výdajů a příjmů
- rozumět fondovému financování
- porovnat modely fiskálního federalismu
- chápat důležitost regionálních a místních rozpočtů
- sumarizovat roli rozpočtu EU a Evropských fondů.
Akcent je kladen na praktickou znalost českých a francouzských veřejných financí a financí EU.
Osnova
  • Obsah kurzu je rozdělen do dvou základních částí. Jedna část je přednášena českými vyučujícími, druhá pak francouzskými z University of Rennes (případně IPAG Rennes).
  • 1. Úvod od studia předmětu. Obsah předmětu, základní a doporučená literatura, formát zkoušky. Příčiny existence a funkce veřejného sektoru. Normativní a pozitivní přístupy. Tzv. neekonomické příčiny existence VS, tržní a státní selhání. Pojetí spravedlnosti.
  • 2. Státní rozpočet, jeho příjmy a výdaje, rozpočtový proces a zásady, mimorozpočtové financování a fondy, úvod do analýzy mandatorních výdajů.
  • 3. Fiskální politika a daňová politika. Tendence ve vývoji daňové kvóty a její různé ukazatele. Vývoj jednotlivých daňových příjmů a jejich determinanty, možnosti predikce daňových příjmů.
  • 4. Úvod do fiskálního federalismu v ČR. Reforma územní veřejné správy. Úvod do rozpočtů krajů a obcí.
  • 5. (F) Úvod do francouzských veřejných financí, rozpočtová soustava, příjmová a výdajová strana francouzského rozpočtu. Fiskální administrativa, podmínky aplikace fiskálního práva.
  • 6. (F) Francouzský fiskální federalismus. Rozpočtový proces a zásady územně samosprávných celků.
  • 7. (F) Tvorba a čerpání rozpočtů územně samosprávných celků, jejich evaluace a kontrola. Čerpání peněz z evropských rozpočtů. Aktuální problémy.
  • 8. Krátkodobá a dlouhodobá fiskální nerovnováha. Analýza strukturální a cyklické části, přeměna deficitu na dluh, dluh v ČR, skrytý dluh, nepřímé závazky státu, způsoby, forma a procedura krytí deficitu a dluhu v ČR.
  • 9. (F) Příčiny formování nadnárodních veřejných financí. Finanční historie Evropského společenství.
  • 10. (F) Společný rozpočet Evropské unie. Vývoj příjmové stránky rozpočtu EU. Rozpočtová kompenzace Velké Británie.
  • 11. (F) Pravidla komunitárního rozpočtování. Rozpočtová pravidla a jejich zdroje, rozpočtové zásady.
  • 12. Harmonizace a koordinace daní zemí EU. Příčiny harmonizace nepřímých a koordinace přímých daní, jejich pozitiva a negativa, současná platící pravidla.
  • 13. Předvstupní fondy, rozšíření, závěr.
Literatura
  • Eijffinger, S.C.W., de Haan, J.: European Monetary and Fiscal Policy. Oxford University Press 2000. ISBN 0-19-877616-0
Metody hodnocení
Předmět je vyučován formou přednášek a navazujících seminářů. Předmět je ukončen písemnou a ústní zkouškou. Student získává v průběhu semestru body za dva písemné testy na základě nichž je navržena známka za českou část výuky. Výsledná známka je udělena s ohledem na ústní zkoušku u francouzských vyučujících.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).

Informace učitele
Veškeré studijní materiály jsou studentům poskytovány formou interaktivní osnovy.

All study materials are available in the interactive syllabus of the course.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Část výuky probíhá ve francouzštině.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.