CORE040 Universal design - inclusion of alterity - accessibility

Pan-university studies
spring 2024
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Taught in person.
Teacher(s)
Ing. Boris Janča (lecturer)
Mgr. Lukáš Másilko (lecturer)
PhDr. Petr Peňáz (lecturer)
Mgr. et Mgr. Tomáš Varga (lecturer)
Mgr. Jan Balák (seminar tutor)
Mgr. Petr Červenka (seminar tutor)
Mgr. Jan Fikejs (seminar tutor)
Mgr. Michaela Hanousková (seminar tutor)
Mgr. Jana Havlová (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Andrea Lázničková (seminar tutor)
Mgr. Bc. Markéta MacDonald (seminar tutor)
Bc. Aleš Moravec (seminar tutor)
Mgr. Tereza Netolická (seminar tutor)
Ing. Svatoslav Ondra (seminar tutor)
Bc. Dana Peňázová (seminar tutor)
Bc. Ing. Karel Sobol (seminar tutor)
Bc. Mgr. Alexandr Zvonek, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Petr Peňáz
Support Centre for Students with Special Needs
Contact Person: Mgr. et Mgr. Tomáš Varga
Supplier department: Support Centre for Students with Special Needs
Timetable
Wed 10:00–11:40 KOM 107
  • Timetable of Seminar Groups:
CORE040/BLOK_A_sem_1: Wed 20. 3. to Wed 3. 4. Wed 10:00–11:40 KOM 107, J. Fikejs, J. Havlová, M. MacDonald, D. Peňázová, A. Zvonek
CORE040/BLOK_A_sem_2: Wed 20. 3. to Wed 3. 4. Wed 10:00–11:40 128A, P. Červenka
CORE040/BLOK_A_sem_5: Wed 20. 3. to Wed 3. 4. Wed 10:00–11:40 KOM 106, J. Balák, S. Ondra
CORE040/BLOK_B_sem_3: Wed 10. 4. to Wed 24. 4. Wed 10:00–11:40 KOM 106, A. Lázničková, T. Netolická
CORE040/BLOK_B_sem_4: Wed 10. 4. to Wed 24. 4. Wed 10:00–11:40 KOM 107, A. Moravec, K. Sobol
CORE040/BLOK_B_sem_6: Wed 10. 4. to Wed 24. 4. Wed 10:00–11:40 128A, M. Hanousková
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 28/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
Course objectives (in Czech)
Předmět nabídne teoretický úvod k otázkám univerzálnosti, jinakosti a jejich vzájemné slučitelnosti, tedy sdílení jinakosti. Na tento úvod naváže moderované provázení účastníků různými vědními obory, zastupovanými postupně teoriteickými a praktickými specialisty dílčích oborů.

Důraz při tomto moderování bude kladen na propojování odlišných metodologií a na slabé či rizikové body v dílčích koncepcích, které je zapotřebí překonat k dosažení cíle, totiž k vytvoření univerzálního designu a k pohotovému a profesionálnímu uspokojování individuálních potřeb. Přítomnost studentů z různých studijních programů bude chápána jako výhodná modelová situace, umožňující reflektovat problematiku z různých stran a nacházet alternativní řešení kompatibilní s vytyčeným cílem.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní principy univerzálního designu;
- pojmenovat výhody a nevýhody univerzálního designu;
- odlišit univerzální design od individuálních adaptací.
Syllabus (in Czech)
  • Mezinárodní právní rámec vymezující rovné příležitosti a přístupnost;
  • České právní předpisy vymezující rovné příležitosti a přístupnost;
  • Diverzita sociální, genderová, politická, kulturní a náboženská, fyzická a zdravotní;
  • Principy univerzálního designu;
  • Individuální adaptace osob se smyslovým postižením;
  • Individuální adaptace osob se pohybovým postižením;
  • Individuální adaptace osob se skrytým postižením;
  • Přístupnost webového rozhraní;
  • Typologie a role asistivních technologií.
Literature
    required literature
  • Inclusive higher education. Edited by Zuzana Čerešňová. First edition. Prague: Nakladatelství Gasset, 2018, 239 stran. ISBN 9788087079607. info
    recommended literature
  • PEŇÁZ, Petr and Svatoslav ONDRA. E-Simplicity versus e-Complexity: Some Remarks on the Perspectives of the Universal Design for Learning. Online. In Proceedings: The International Workshop on Digitization and E-Inclusion in Mathematics and Science 2012 (DEIMS12), February 8-10 2012, Tokyo. Tokyo: Nihon University, 2012, p. 1-18. URL info
  • Universal design for learning in the classroom : practical applications. Edited by Tracey E. Hall - Anne Meyer - David H. Rose. New York: The Guilford Press, 2012, xix, 156. ISBN 9781462506316. info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky s možností bezprostředních dotazů. Aktivní účast a zapojení do diskuze ve výuce.
Assessment methods (in Czech)
Kolokvium
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
Information on course enrolment limitations: Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
The course is also listed under the following terms spring 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/cus/spring2024/CORE040