DEp0DI Didaktika dějepisu

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: souhlas
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student vybaven základními znalostmi z oborové didaktiky dějepisu, bude rozumět specifikům teorie dějepisného vyučování a zejména bude schopen aplikovat získané poznatky a kompetence v učitelské praxi na základní škole. Získá také základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s ohledem na školskou praxi, zejména s důrazem na možnost úpravy kurikula v podobě školních vzdělávacích programů) a bude schopen realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Položeny budou základy kolegiálního mentoringu (na základě vzájemného hodnocení příprav na výuku dějepisu na 2. stupni ZŠ). Pozornost bude věnována také pohledu do retrospektivy předmětu dějepis (potřebným pro učitele dějepisu na 2. stupni ZŠ) a vybraným aktuálně řešeným problémům didaktiky dějepisu (např. aktuálně prováděné revize kurikula, rozvíjení historické gramotnosti, projekty podporující učitele dějepisu apod.).
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat didaktickou teorii při výuce dějepisu na základní škole. Bude schopen využít různé metodické postupy do konkrétních výukových modelů dějepisu. Získá také základní přehled o pedagogických dokumentech dějepisu (s důrazem na praktické využití v rámci kurikulární autonomie škol, tedy tvorby vlastních školních vzdělávacích programů) a bude schopen realizovat vlastní přípravu na výuku dějepisu. Bude schopen popsat základní problémy, kterými se didaktika dějepisu zabývá a znát instituce a zdroje, kde může hledat další inspiraci pro svoji praxi.
Osnova
  • •1. Úvod do studia didaktiky dějepisu, struktura a charakter disciplíny.
  • • 2. Retrospektiva výuky dějepisu v českých zemích.
  • • 3. Soustava dějepisného vyučování a její zakotvení v pedagogických dokumentech.
  • • 4. Plánování dějepisné výuky.
  • • 5. Metodologické a didaktické tipy pro výuku dějepisu
  • • 6. Vybrané aktuální otázky didaktiky dějepisu.
Literatura
    povinná literatura
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 275 stran. ISBN 8021034955. info
  • Labischová Denisa -Gracová Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
    doporučená literatura
  • JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 337 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 39. ISBN 978-80-210-7571-9. info
  • ERDMANN, Elisabeth - Hasberg, Wolfgang: Facing - Mapping - Bridging Diversity, Part 1 & 2 : Foundation of a European Discourse on History Education. Wochenschau Verlag 2011.
  • Náhradní obsah: BOURDILLON, Hilary (Ed.): Teaching History. Routledge 1993.
Výukové metody
Teoretická příprava je kombinována se seminární výukou. Studenti plní průběžně zadané úkoly, na které získávají zpětnou vazbu. Tyto vypracované úkoly jsou využity také jako podklady pro diskuzi v rámci seminářů.
Metody hodnocení
Zápočet. Předmět je vyučován jednou týdně formou přednášky a semináře. Na semináři se vyžaduje aktivní účast studenta.
Informace učitele
Požadavky k zakončení:
1) účast na seminářích (1 absence)


2) didaktický tip pro výuku dějepisu – zpracování a odevzdání do odevzdávárny (polovina A4) a prezentace (dle zapsaného termínu) - min. 2000 znaků včetně mezer


3) aktuality z "dějepisného dění" - o čem se diskutuje - min. 2000 znaků včetně mezer


4) vypracování přípravy na vyučovací hodinu dějepisu dle stanovené struktury


5) vzájemné hodnocení vypracované přípravy dle stanovených vrstevnických kritérií ve studijních materiálech v informačním systému


6) oprava (případně obhajoba) přípravy dle hodnocení.

Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.