DEpRED Výuka regionálních dějin

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (přednášející), PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (zástupce)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 22. 9. až St 15. 12. St 14:00–14:50 učebna 60
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
DEpRED/01: St 22. 9. až St 15. 12. St 16:00–16:50 učebna 63, M. Jireček
DEpRED/02: St 22. 9. až St 15. 12. St 15:00–15:50 učebna 63, M. Jireček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit problematiku regionálních dějin, zejména dějin obcí a měst. Pozornost bude věnována využití regionálních dějin ve výuce dějepisu i teoretickým otázkám regionálních dějin. Problematika regionálních dějin bude dále aplikována na Brno a okolí jako modelový region – na základě představení tohoto modelového regionu by studenti měli být schopni připravit výuku regionálních dějin svého regionu.
Výstupy z učení
Osvojí si základní znalosti o teorii regionálních dějin a o dějinách Brna a jeho okolí (jakožto modelového regionu)
Je schopen připravit výuku regionálních dějin ve vlastním regionu
Orientuje se v základní literatuře a metodách, týkajících se regionálních dějin
Je schopen připravit odborný text z oblasti dějin vlastního regionu
Osnova
  • Podstata a poslání regionálních dějin
  • Pojetí a vymezení regionu
  • Dějiny obcí, měst a vesnic
  • Význam kronik v regionální práci
  • Historické místopisy v regionech
  • Možnosti a perspektivy historické vlastivědy
  • Regionální historie v dějepisném vyučování
  • Dějiny Brna a okolí
  • Historická procházka městem Brnem
  • Využití muzeí a galerií ve výuce dějepisu
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŠ, Josef, Jindřich SCHULZ a Miloš TRAPL. Regionální dějiny : pojetí, poslání, metodika. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s. ISBN 8024408651. 2004. info
    doporučená literatura
  • Regionální dějiny v dějepisném vyučování na českých a slovenských školách.
  • JOHN, Anke: Lokal- und Regionalgeschichte. Methoden historischen Lernens. Schwalbach 2017.
Výukové metody
Teoretická příprava v podobě přednášek, rozvinutí seminární formou, diskusí. Samostatné práce studentů je povedou k vlastním postojům.
Metody hodnocení
kolokvium, seminární práce
Informace učitele
Požadavky k zakončení předmětu
1. účast na seminářích – možné dvě neomluvené absence
2. vytvoření portfolia k vlastnímu regionu (vlastní obci, městu a okolí) na základě stanovené struktury a jeho prezentace v seminárních hodinách – délka prezentace 15 minut
Portfolio k dějinám regionu studentů (obce, města a okolí – struktura):
- specifikace regionu – čím je zajímavý, specifický
- stručná historie místa (základní údaje – např. první zmínka o obci, kdo založil,.. až do současnosti)
- národnostní složení obce v dějinách (řada obcí původně německých, často početná židovská menšina apod.)
- významné památky regionu
- významné osobnosti regionu
- mapy regionu – historická a současná – jejich porovnání, co je v místě nového, co naopak zmizelo
- bibliografie k dějinám místa – knihy a články, které byly o dané lokalitě napsány
- fotografie (současné a historické – porovnání fotodvojic, alespoň 5)
- kroniky obce – od kdy jsou v obci vedeny, kde jsou uloženy, současný kronikář
- archiv, pod který region spadá, v jakém fondu jsou jeho archiválie uloženy, popis tohoto fondu
- historické pohlednice obce a okolí
- pověsti o obci
- školství v obci v historii
- dohledat pamětníka ve svém regionu k významné události 20. století – provést s ním rozhovor (vzhledem k epidemické situaci je možno zvolit i nedávnou historii - např. rok 1989) – oral history
- nejbližší archeologické naleziště v blízkosti obce – stručný popis + fotografie
- znak či prapor obce (má-li)
- seznam muzeí a galerií v obci a okolí (jejich zaměření a expozice)
- možná témata prací k mému regionu – o čem by se zde dala psát bakalářská/diplomová práce
- příprava historické procházky regionem – její náčrt, základní body
- příprava jedné aktivity pro terénní výuku daného regionu
V portfoliu je nutné uvádět použité zdroje. Převažujícími zdroji musí být literatura (knihy, časopisy, prameny). Internetové zdroje je možné v omezené podobě použít, musí být ale odcitovány. Důraz je kladen na korektnost citací.
3. Rozprava o portfoliu a o základech regionálních dějin (dle zadání ve studijních materiálech).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/DEpRED