FC5302 Obchodní nauka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
3/0/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V předmětu je studentům poskytnutý ucelený pohled na poznatky o významu, funkcích a klasifikaci obchodu ve všech hlavních souvislostech. Jsou objasněné vývojové trendy v obchodě. Pozornost je věnována problematice sortimentu a maloobchodním jednotkám v rámci maloobchodní sítě i mimo síť prodejen. Vysvětlena je tvorba maloobchodních cen, význam a použití slev, podstata platebního styku. Rozebrány jsou jednotlivé velkoobchodní a maloobchodní operace probíhající v obchodních jednotkách, problematika obchodní logistiky v kontextu logistického řetězce i uspořádání prodejny s ohledem na nákupní prostředí a atmosféru.

Vědomosti: teoretické ukotvení jednotlivých oblastí obchodu a obchodního podnikání
Dovednosti: praktická aplikace teoretických přístupů v obchodní činnosti
Postoje: rozlišovat jednotlivé formy obchodních činností spojených s různými formami obchodních jednotek při uskutečňování informovaných rozhodnutí v oblasti obchodu
Výstupy z učení
Student bude umět definovat základní pojmy a vzájemné vazby v oblasti obchodu a obchodního podnikání s důrazem na klasifikaci zboží, strukturu obchodního sortimentu, obchodní kategorie, systematizaci obchodních jednotek, velkoobchodní a maloobchodní operace a bude schopen tyto poznatky aplikovat na příkladech z praxe.
Osnova
  • 1) Historie trhu a vývoj obchodu
  • 2) Definice obchodu, jeho členění a funkce
  • 3) Členění zboží a jednotný systém označování zboží
  • 4) Označování potravin, kvalita, záruční lhůty
  • 5) Obchodní sortiment, jeho struktura a změny, specializace v obchodě
  • 6) Systematizace maloobchodních jednotek, maloobchodní síť
  • 7) Význam a charakteristika distribučních cest, obchodní logistika
  • 8) Význam ceny v obchodní činnosti, obchodní marže, slevy
  • 9) Vývojové trendy v obchodě
  • 10) Obchodní kategorie
Literatura
  • ZÁBOJ, Marek. Obchodní nauka 1. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 87 s. ISBN 9788021062184. [citováno 2024-04-23] info
  • ZÁBOJ, Marek. Obchodní nauka 2. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 111 s. ISBN 9788021062221. [citováno 2024-04-23] info
  • MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. Online. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. 520 s. ISBN 9788024747804. [citováno 2024-04-23] info
  • STEJSKALOVÁ, Pavla a Pavla DVOŘÁKOVÁ. Provoz obchodu a služeb. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 118 s. ISBN 978-80-210-6441-6. [citováno 2024-04-23] info
  • PRAŽSKÁ, Lenka a Jiří JINDRA. Retail management. Online. 2. přeprac. vyd. Praha: Management Press, 2006. 874 s. ISBN 80-7261-059-7. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Přednáška, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou formou písemného testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Obchod a služby, Zdravotnické obory nebo Dopravní služby.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FC5302