FJ1016 Jazyková cvičení - francouzština 2

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
0/2/0. Učitelství pro 1. st. ZŠ komb. 8 hod. konzultací. 2 kr. (plus 1 za k). volitelné, při splnění dalších výstupů. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Anna Hlavicová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FJ1014 Jazyková cvičení 1
Druhá část kurzu praktického jazyka předpokládá počáteční úroveň produktivních a receptivních dovedností B1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Jazyková cvičení 2 navazuje na Jazyková cvičení 1. Cílem jazykových cvičení z francouzského jazyka je procvičování vybraných jevů francouzské gramatiky a slovní zásoby a jejich aplikace při práci s různými druhy textů a autentických materiálů souvisejících s pedagogickým zaměřením studijního programu. Předmět reaguje na aktuality z dané jazykové oblasti také díky pravidelné aktualizaci používané učebnice (nově Défi 3). Jeho součástí je i skupinová práce na projektu eduScrum na zadané téma s prezentací výstupu – vytvořeného videa. Studující si prohlubují komunikační kompetence (lingvistické, sociolingvistické a pragmatické) na úrovní B1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (2001) a jeho Dodatku z roku 2021. Procvičují si jednotlivé řečové dovednosti (interakci, samostatný ústní projev, mediaci, poslech, čtení nebo psaní) a lingvistické kompetence na úrovni znalostí a jejich správné aplikace (z oblasti výslovnost, gramatiky a slovní zásoby). Předmět reaguje na aktuality z dané jazykové oblasti. Důraz je kladen především na vysvětlení a procvičení zahrnutých gramatických jevů a nepravidelných sloves. Součástí inovovaného kurzu je i skupinová práce na projektu eduScrum na zadané téma s prezentací zadaných výstupů. Díky inovaci obsahu a metod výuky předmětu mohou rozvíjet zároveň i autonomní učení a klíčové kompetence 21. století prostřednictvím kooperace a komunikace ve skupině, kritického myšlení a rozvíjení kreativity.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu studující disponují následujícími odbornými znalostmi a dovednostmi a dále obecnými způsobilostmi: Odborné znalosti a dovednosti Po splnění tohoto předmětu prokazuje studující schopnost: • porozumět textům a zprávám zabývajícím se aktuálním společenským děním, • přeformulovat obsah těchto textů písemně i ústně, • analyzovat a správně aplikovat gramatické struktury na příslušné úrovni (B1+), • komunikovat ve francouzštině na témata související s probranou slovní zásobou plynule a spontánně, • aktivně se zapojit do diskuse o známých tématech, napsat pojednání nebo zprávy, předávat informace. Obecné způsobilosti (kompetence) Po splnění tohoto předmětu prokazuje studující schopnost: • komunikovat v týmu i navenek • pracovat v týmu dle vlastního stylu učení • zvolit vhodné strategie pro práci na zadaném úkolu • kreativně přispět k tvorbě společného výstupu • kriticky zhodnotit a reflektovat svou práci i práci členů týmu • prezentovat výsledky své práce • hodnotit prezentace svých vrstevníků
Osnova
• Komunikace, poslech, čtení a psaní. • Gramatika, slovní zásoba, frazeologie a práce s texty na základě komplexních výukových jednotek v učebnici a s využitím dalších dokumentů (aktuální autentické materiály dle aktuálního dění). • eduScrum projekt – dle etap projektové výuky: o 1/ projektový záměr: zadání tématu a výstupu vyučujícími (cíl: natočení videa) o 2/ rozplánování procesu práce na zadaném projektu (vytvoření skupin, rozdělení rolí, stanovení postupu) o 3/ práce na projektu o 4/ prezentace výstupů (videí) – vložení výstupů na sdílenou platformu (Padlet) o 5/ evaluace a reflexe (vrstevnická zpětná vazba dle zadaných kritérií, hodnocení vyučujících, společná i individuální reflexe) • Interakce, mediace.
Literatura
    povinná literatura
  • • Delhij, A., & van Solingen, R. (2013). Le guide eduScrum. „Les règles du jeu.“ EduScrum
  • DENYER, Monique. Défi 3 : B1 : méthode de français. [Paris]: Maison des langues, 2019, 167 stran. ISBN 9788416943678. info
  • BEKOVÁ, Jarmila; Alexandra KOZLOVÁ; Ludmila PĚNIČKOVÁ a Adrien QUÉRET-PODESTA. Allez hop! : francouzština pro každého. Illustrated by Michaela Jelenová. 1. vydání. Brno: Edika, 2016, 255 stran. ISBN 9788026609889. info
    doporučená literatura
  • POUČOVÁ, M. & VIVES, J. (2012). Tvary passé composé francouzských pravidelných a nepravidelných sloves. Dostupné z: https://is.muni.cz/auth/dril/manage
  • ABRY, Dominique a Marie-Laure CHALARON. La grammaire des premiers temps B1-B2 : corrigés et transcriptions. Nouvelle édition. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2015, 115 stran. ISBN 9782706122859. info
  • HENDRICH, Josef; Otomar RADINA a Jaromír TLÁSKAL. Francouzská mluvnice. 3. přeprac. vyd. Plzeň: Fraus, 2001, 700 s. ISBN 8072380648. info
Výukové metody
Diskuse, prezentace, konzultace, kooperativní učení, projektová výuka, Task Based Learning (např. tvorba videa), reflexe, vzájemné hodnocení.
Metody hodnocení
Ukončení 2 kr.: zápočet. Požadavky: účast v semináři, plnění průběžně zadaných úkolů, test z probraných lekcí (min. 70 %). Aktivní zapojení do projektu eduScrum a splněné úkoly. Při prezentaci výstupu (natočeným videem nebo zvukovým materiálem) možnost navýšit zátěž o 1 kredit.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Podrobnější informace o ukončení předmětu naleznou studující ve studijních materiálech předmětu, podrobně popsané v harmonogramu předmětu s přesným rozpisem práce na celý semestr.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.