IBIp02 Aplikace biologie 1 - příroda jako edukační prostředí

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící), Mgr. Iva Frýzová (zástupce)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Alois Folta (pomocník)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBIp02/OS01: Čt 8:00–10:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/OS02: Čt 11:00–13:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/OS03: Čt 8:00–10:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/OS04: Čt 11:00–13:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
Předpoklady
IBIp01 Integrovaný přírodovědný základ 2 && ! IBIp02 Aplikace biologie 1 - příroda jako edukační prostředí
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na aplikaci odborných přírodovědných znalostí do prostředí každodenního života v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) je kombinována s výukou ve Školském zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka s cílem připravit studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku klíčových přírodovědných a environmentálních konceptů.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
• na konkrétních příkladech vysvětlit princip a význam základních přírodních dějů a systémů umožňujících život na Zemi;
• rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti biologie, ekologie a environmentalistiky,
• identifikovat a charakterizovat aktuální problémy životního prostředí České republiky a na globální úrovni,
• v rámci činnostního učení využívat přírodniny, přírodní a obnovitelné materiály jak k vyvozování nových konceptů, tak pro rozvoj kreativity, výtvarných dovedností a estetického vnímání,
• využívat venkovní prostředí jako prostředek a příležitost pro naplňování výchovně vzdělávacích cílů nejen přírodovědných předmětů
Osnova
  • část realizovaná v prostředí fakultní zahrady: 1. Fenologie - proměny přírody v průběhu roku;
  • 2. Bioodpad a jeho využívání v prostředí zahrady;
  • 3. Pokojové rostliny jako představitelé vybraných biomů;
  • 4. Zelenina a její pěstování jako příklad životního cyklu jednoletých bylin;
  • 5. Bylinky a okrasné jarní rostliny jako příklad životního cyklu vytrvalých bylin;
  • 6. Ovocné dřeviny jako fenologický indikátor klimatických změn;
  • 7. Praktické činnosti na zahradě - období jaro;
  • část realizovaná v prostředí školského zařízení Lipka:
  • 8. Aktuálních problémy životního prostředí České republiky;
  • 9. Globální problémy životního prostředí – klimatická změna;
  • 10. Cíle a metody environmentálního vzdělávání;
  • 11. Potenciál venkovního prostředí v kontextu environmentálního vzdělávání;
  • 12. Přírodní materiály jako prostředek k rozvoji senzorického a estetického vnímání;
Literatura
    povinná literatura
  • Václavíková, D. (2015). Šlokní užitková zahrada. Vsetín: Líska. Dostupné z http://www.liska-evvo.cz/doc/cb334a6a-8f85-11e5-98c8-52540021ce28/@@download
    doporučená literatura
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 238 s. ISBN 8004239765. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Terénní výuka, praktické činnosti, mikrovýstupy se žáky, diskuse
Metody hodnocení
příprava a prezentace skupinové seminární práce s problematikou klimatické změny; test ověřující znalosti z oblasti poznávání užitkových rostlin
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IBIp02