ICJp08 Slovní zásoba a tvoření slov

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Adriana Válková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJp08/01: Po 15:00–15:50 učebna 56, A. Válková
ICJp08/02: Po 10:00–10:50 učebna 7, A. Válková
ICJp08/03: Čt 13:00–13:50 učebna 1, A. Válková
ICJp08/04: Po 12:00–12:50 učebna 6, A. Válková
ICJp08/05: Po 13:00–13:50 učebna 11, A. Válková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. Seznámit studenty se strukturou české slovní zásoby, s její charakteristikou, s kritérii třídění slovní zásoby.
2. Seznámit studenty se slovotvornými postupy v češtině a s hlavními slovotvornými prostředky.
3. Rozvíjet schopnosti analyzovat slovo z hlediska jeho významu a slovotvorné stavby.
Výstupy z učení
Předpokládá se, že na konci výuky předmětu jsou studenti schopni:
(a) vyhledat v textu synonymum nebo antonymum zadaného slova, odlišit mnohoznačné slovo od homonyma;
(b) interpretovat význam některých méně známých (zejména archaických) slov;
(c) identifikovat frazém nebo sousloví;
(d) provést slovotvornou analýzu slova (tj. poznat základové slovo a slovotvorný formant, kterým bylo slovo utvořeno);
(e) provést rozbor stavby slova.
Osnova
  • 1. Základní pojmy z oblasti nauky o slovní zásobě a tvoření slov.
  • 2. Slovo a pojmenování. Pojmenování jednoslovná a víceslovná.
  • 3. Dobové příznaky slov a víceslovných pojmenování. Charakteristika slov z hlediska původu. (Poznatky jsou využívány při práci s autentickým textem).
  • 4. Rozšiřování slovní zásoby. Přejímání slov z cizích jazyků dříve a dnes.
  • 5. Významové vztahy uvnitř slovní zásoby. Synonymie v textu, její funkce. Antonyma a jejich využití v textu. Vztahy významové nadřazenosti a podřazenosti.
  • 6. Tvoření slov v češtině. Základní pojmy. Slova motivovaná a nemotivovaná.
  • 7. Druhy tvoření slov v češtině, jejich specifické znaky.
  • 8. Tvoření podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí - odvozování.
  • 9. Skládání slov v češtině. Zkracování slov.
  • 10. Slovotvorný rozbor.
  • 11. Rozbor stavby slova.
  • 12. Lexikální pravopis.
Literatura
    povinná literatura
  • HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
    doporučená literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
  • SVOBODOVÁ, Diana. Tvoření slov a česká lexikologie. Ostrava, 2005. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
  • HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 s. URL info
    neurčeno
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
Výukové metody
1. Práce s textem, vyhledávání slov v textu, identifikace vlastností slova v textu a jeho významu.
2. Analýza slovotvorné struktury - společná a individuální práce.
3. Komplexní rozbor stavby slova.
4. Samostatné tvoření slov.
Metody hodnocení
Předpokladem pro udělení zápočtu je zvládnutí látky obsažené v osnově předmětu, které bude ověřeno písemnou kontrolou po ukončení semestru (v termínech vypsaných vyučující).
Písemka se skládá ze dvou části: obsahuje cca 30 slovotvorných a 20 lexikálních jevů, pro úspěšné složení zápočtu musí student správně vyřešit 70 % úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou pro ukončení předmětu zápočtem je úspěšné složení zkoušky z předmětu ZS1BP_CjC2.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/ICJp08